Omzet Royal A-ware stijgt dankzij groeiend aantal leveranciers

De omzet van Royal A-ware is in 2024 gestegen met 16,4 procent naar 3,8 miljard euro. Dat staat in het recent gepubliceerde jaarrapport voor het jaar 2024.
Deze omzetgroei wijst A-ware deels toe aan het gestegen aantal melkveehouders in Nederland en Vlaanderen dat melk levert aan de zuivelverwerker. In de tien jaar nadat A-ware startte met het inzamelen van melk, is het de zuivelverwerker gelukt om 1500 melkveehouders aan zich te verbinden, die jaarlijks 2,6 miljard kg melk leveren.
Overname The Dairy Food Group
Naast groei in aantal leveranciers zette het bedrijf zijn groeistrategie in 2024 voort met belangrijke uitbreidingen en acquisities. Zo kondigde A-ware in juli de overname van The Dairy Food Group aan, een Belgisch zuivelbedrijf dat actief is in de productie en verkoop van verse zuivelproducten in Europa. De afronding van deze overname wordt in de eerste helft van 2025 verwacht, onder voorbehoud van goedkeuring door de Europese Commissie. ‘Door onze activiteiten in België uit te breiden, krijgen we toegang tot de Belgische melkplas en kunnen we onze activiteiten en productportfolio verder diversifiëren’, staat in het jaarrapport.
Investeren in Spanje en Ierland
Afgelopen jaar investeerde het bedrijf in het buitenland. Zo verwijst het rapport naar de zuivelfabriek in Asturias in Spanje. Deze fabriek wordt momenteel gerenoveerd en wordt in het derde kwartaal van 2025 operationeel. Ook in Ierland werd een samenwerking gestart met een grote Ierse zuivelonderneming via een gezamenlijke kaasfabriek. Deze fabriek is inmiddels operationeel. Daarnaast werd de verhuizing van kaassmelt- en verwerkingsactiviteiten naar een nieuw gerenoveerde fabriek succesvol afgerond. Deze investering moet de efficiëntie van het verwerkingsproces verbeteren.
Nettoresultaat daalde door volatiele melkmarkt
Ondanks deze omzetgroei daalde het nettoresultaat met 21 procent tot 65 miljoen euro. A-ware schrijft dit toe aan sterk gestegen kosten en de volatiliteit op de melk- en zuivelmarkten. Terwijl de melkprijs in 2024 gestaag steeg, vertoonden de prijzen van zuivelproducten volgens A-ware een grilliger patroon en dat zette de verkoopmarges onder druk.