Belgen drinken meer melk en eten vaker yoghurt, boter en ijs

In 2024 is het thuisverbruik van zuivelproducten in België opnieuw gestegen. Vooral melk, yoghurt, boter, verse desserts en ijs kwamen vaker op tafel.
Dat blijkt uit cijfers van een onderzoek door YouGov bij 6.000 Belgische huishoudens, in opdracht van VLAM.
Volle melk meer in trek
Gemiddeld dronk een Belg vorig jaar 39,5 liter melk en melkdranken, waarvan 33,3 liter witte melk. Twee derde daarvan is halfvolle melk, maar volle melk wint aan populariteit en is inmiddels goed voor 20 procent van het volume.
Verbruik van kaas blijft gelijk
Het kaasverbruik bleef stabiel op 12 kilo per persoon. Yoghurt werd wel vaker gegeten: gemiddeld 10 liter per persoon. Ook het gebruik van andere zuivelproducten nam toe. Zo verbruikten Belgen gemiddeld 2,2 liter room, 1,5 kilo boter, 3,7 kilo verse desserts en 4,8 liter ijs.
In totaal kochten Belgische huishoudens vier procent meer zuivel dan in 2023. De uitgaven aan zuivelproducten stegen met drie procent tot 3,79 miljard euro.
Marktaandeel plantaardig blijft beperkt
Ook plantaardige alternatieven kenden een lichte groei. Het thuisverbruik van plantaardige melkdranken steeg van 3,1 naar 3,3 liter per persoon. Toch blijft het marktaandeel beperkt tot 8 procent van de zuiveldranken.
92 procent vindt zuivel veelzijdig
Zuivel blijft populair bij de Belgische consument. Zo vindt 87 procent zuivel lekker, 92 procent vindt het veelzijdig en 84 procent beschouwt het als kwaliteitsvol. Acht op de tien Belgen zien zuivel als onderdeel van een gezond voedingspatroon. Bij jongeren tussen 18 en 30 jaar is dat zeven op de tien.