maandag, 18 juni, 2018 Voor het vierde jaar op rij groeit het aantal nieuwe weiders bij FrieslandCampina. Dit jaar hebben 303 leden-melkveebedrijven aangegeven over te stappen op weidegang. Daarmee groeit het percentage FrieslandCampina-bedrijven waar de koeien buiten lopen, naar verwachting van 79,4 naar 81 procent. Of dat percentage ook definitief wordt gehaald, is pas aan het einde van het seizoen te zeggen. Maar de ervaring van de voorgaande jaren leert dat de meeste boeren die zich aanmelden, het ook daadwerkelijk doen, aldus een woordvoerder van het concern. Sectordoelstelling in zichtMet de 300 nieuwe weiders komt de sectordoelstelling van 81,2 procent weidende melkveebedrijven (het niveau van 2012) in zicht, aldus FrieslandCampina. In 2015 lag het aandeel weidende melkveebedrijven bij de coöperatie nog op 77,9 procent. CampagneFrieslandCampina voert actief campagne onder leden die niet weiden, om hen te stimuleren over te stappen. Honderden boeren bezochten speciale weidegangbijeenkomsten of kregen advies op maat. Die voorlichting, en vooral voorbeelden van andere boeren die zijn overgestapt, is cruciaal, aldus de woordvoerder. ‘Daarnaast raken melkveehouders er steeds meer van doordrongen dat de samenleving weidegang belangrijk vindt. Het draagt bij aan de acceptatie van de sector.’ Ook de weidegangpremie van anderhalve cent per liter melk speelt een rol. Maar: niet op elk bedrijf is weidegang technisch haalbaar, weet het concern. Uiteindelijk is het een combinatie van factoren die de doorslag geeft of boeren al of niet overstappen.
0 reacties
|
300 nieuwe weiders erbij voor FrieslandCampina
![]() |
Voor het vierde jaar op rij groeit het aantal nieuwe weiders bij FrieslandCampina. Dit jaar hebben 303 leden-melkveebedrijven aangegeven over te stappen op weidegang. Daarmee groeit het percentage FrieslandCampina-bedrijven waar de koeien buiten lopen, naar verwachting van 79,4 naar 81 procent.
Of dat percentage ook definitief wordt gehaald, is pas aan het einde van het seizoen te zeggen. Maar de ervaring van de voorgaande jaren leert dat de meeste boeren die zich aanmelden, het ook daadwerkelijk doen, aldus een woordvoerder van het concern.
Sectordoelstelling in zicht
Met de 300 nieuwe weiders komt de sectordoelstelling van 81,2 procent weidende melkveebedrijven (het niveau van 2012) in zicht, aldus FrieslandCampina. In 2015 lag het aandeel weidende melkveebedrijven bij de coöperatie nog op 77,9 procent.
Campagne
FrieslandCampina voert actief campagne onder leden die niet weiden, om hen te stimuleren over te stappen. Honderden boeren bezochten speciale weidegangbijeenkomsten of kregen advies op maat. Die voorlichting, en vooral voorbeelden van andere boeren die zijn overgestapt, is cruciaal, aldus de woordvoerder. ‘Daarnaast raken melkveehouders er steeds meer van doordrongen dat de samenleving weidegang belangrijk vindt. Het draagt bij aan de acceptatie van de sector.’
Ook de weidegangpremie van anderhalve cent per liter melk speelt een rol. Maar: niet op elk bedrijf is weidegang technisch haalbaar, weet het concern. Uiteindelijk is het een combinatie van factoren die de doorslag geeft of boeren al of niet overstappen.
REAGEER