Schoorvoetend meer aandacht voor weidegang in Vlaanderen


Weidegang is in Vlaanderen vaak beperkt vanwege een kleine huiskavel
vrijdag, 22 januari, 2021

De interesse om koeien te laten weiden in Vlaanderen groeit voorzichtig.

‘Ik merk dat er stilaan meer belangstelling is van boeren hoe je effectief weidegang kunt inzetten in het rantsoen’, zo constateert Pieter Van Rumst, zelfstandig adviseur weidegang van het bedrijf Obs’Herbe uit het Vlaamse Tienen. ‘Die interesse groeit omdat steeds meer zuivelfabrieken nu ook een melkstroom met weidemelk opstarten, al vinden boeren wel dat die meerprijs ontoereikend is om de kosten van weidegang te dekken. Het algemene idee leeft dat weidegang geld kost.’

Geen sectordoel voor weidegang

Er zijn weinig Vlaamse cijfers bekend over het percentage weidegang. Tijdens een recent webinar over Weidegang en robotmelk, waar Van Rumst gastspreker was, werd het percentage 42 genoemd. Ook is er geen sectordoel voor weidegang zoals in Nederland. ‘Het initiatief voor weidemelk komt vanuit de markt en verschilt per fabriek, niet zoals in Nederland als gevolg van druk vanuit de maatschappij. In Nederland krijg je voor weidemelk als snel 1 cent extra per liter, in Vlaanderen zijn de verschillen groot en is de toeslag soms beperkt tot 0,25 cent per liter.’

In Vlaanderen is weidegang bovendien minder vanzelfsprekend door kleinere huiskavels en ook de consument vraagt minder specifiek naar weidemelk, stelt Van Rumst. ‘De consument vindt vooral duurzaamheid in bredere zin belangrijk. Daar spelen zuivelorganisaties op in via duurzame melkstromen en daar hoort vaak wel weidegang bij.’

Weidegang vraagt andere mindset

Vlaamse bedrijven die koeien weiden doen dat veelal via standweiden, waarbij grasopname een onderschikte rol speelt. ‘Als je meer dan 700 kg droge stof per jaar aan vers gras per koe weet te grazen, kun je ook echt verdienen aan weidegang door kostprijsverlaging’, zo stelt Van Rumst. ‘Maar daar is wel een andere “mindset” voor nodig. Ik zie dat wel bij bedrijven die werken via de korte keten en zelf zuivelproducten verkopen direct aan de consument. Zij zijn eerder geneigd om weidegang serieus te nemen en de kansen ervan te benutten.’


0 reacties

Weidegang is in Vlaanderen vaak beperkt vanwege een kleine huiskavel
vrijdag, 22 januari, 2021

De interesse om koeien te laten weiden in Vlaanderen groeit voorzichtig.

‘Ik merk dat er stilaan meer belangstelling is van boeren hoe je effectief weidegang kunt inzetten in het rantsoen’, zo constateert Pieter Van Rumst, zelfstandig adviseur weidegang van het bedrijf Obs’Herbe uit het Vlaamse Tienen. ‘Die interesse groeit omdat steeds meer zuivelfabrieken nu ook een melkstroom met weidemelk opstarten, al vinden boeren wel dat die meerprijs ontoereikend is om de kosten van weidegang te dekken. Het algemene idee leeft dat weidegang geld kost.’

Geen sectordoel voor weidegang

Er zijn weinig Vlaamse cijfers bekend over het percentage weidegang. Tijdens een recent webinar over Weidegang en robotmelk, waar Van Rumst gastspreker was, werd het percentage 42 genoemd. Ook is er geen sectordoel voor weidegang zoals in Nederland. ‘Het initiatief voor weidemelk komt vanuit de markt en verschilt per fabriek, niet zoals in Nederland als gevolg van druk vanuit de maatschappij. In Nederland krijg je voor weidemelk als snel 1 cent extra per liter, in Vlaanderen zijn de verschillen groot en is de toeslag soms beperkt tot 0,25 cent per liter.’

In Vlaanderen is weidegang bovendien minder vanzelfsprekend door kleinere huiskavels en ook de consument vraagt minder specifiek naar weidemelk, stelt Van Rumst. ‘De consument vindt vooral duurzaamheid in bredere zin belangrijk. Daar spelen zuivelorganisaties op in via duurzame melkstromen en daar hoort vaak wel weidegang bij.’

Weidegang vraagt andere mindset

Vlaamse bedrijven die koeien weiden doen dat veelal via standweiden, waarbij grasopname een onderschikte rol speelt. ‘Als je meer dan 700 kg droge stof per jaar aan vers gras per koe weet te grazen, kun je ook echt verdienen aan weidegang door kostprijsverlaging’, zo stelt Van Rumst. ‘Maar daar is wel een andere “mindset” voor nodig. Ik zie dat wel bij bedrijven die werken via de korte keten en zelf zuivelproducten verkopen direct aan de consument. Zij zijn eerder geneigd om weidegang serieus te nemen en de kansen ervan te benutten.’

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.