Melkwinning

Verkoop Ysco levert Milcobel-leden premie van 3 euro per 100 liter melk op

Milcobel
De opbrengsten van YSCO zijn geïnvesteerd in het verbeteren van productieprocessen, het optimaliseren van de infrastructuur en het vervroegd aflossen van langlopende schulden

De verkoop van Ysco levert Milcobel-leden een getrouwheidspremie van 3 euro per 100 liter melk op. Dat is 1,50 euro per 100 liter over 2024 en 1,50 euro per 100 liter over de geleverde liters van 2025.

Dat meldt zuivelcoöperatie Milcobel in een persbericht waar ze de succesvolle afronding van de verkoop van haar dochteronderneming YSCO deelt. YSCO is verkocht aan Davidson Kempner Capital Management LP.

Opbrengsten van YSCO zorgt voor waarde voor melkveehouders

Volgens Milcobel worden de opbrengsten van YSCO geïnvesteerd in het verbeteren van productieprocessen, het optimaliseren van de infrastructuur en het vervroegd aflossen van langlopende schulden. Dit zorgt voor directe waarde voor de leden-melkveehouders, wat zich uit in de getrouwheidspremie.

In lijn met de strategie

Deze verkoop ligt in lijn met Milcobels uitgezette strategie, die zich volledig richt op kernactiviteiten in de zuivel. Denk daarbij aan premium zuivelingrediënten zoals mozzarella, geraspte kaas, melkpoeder, wei, boter en room. Alsook consumentenproducten, waaronder bekende kaasmerken als Brugge Kaas, en distributie. 

‘Onderdeel van deze strategie is ook de aangekondigde voorgenomen fusie met FrieslandCampina, waarmee Milcobel een veerkrachtige en toekomstbestendige coöperatie wil vormen’, staat in het persbericht.

Volledig concentreren op kernactiviteiten

Peter Grugeon, CEO van Milcobel: 'Met de succesvolle verkoop van YSCO zetten we een belangrijke stap in onze strategie om ons volledig te concentreren op onze kernactiviteiten in zuivel. Dit stelt ons in staat om sterker en efficiënter te opereren, en tegelijkertijd concrete voordelen te realiseren voor onze leden-melkveehouders. Samen bouwen we aan een duurzame en toekomstgerichte coöperatie.'