Maatschappij

Ruim een derde minder EU-geld voor promotie vlees en zuivel

De EU besteedt dit jaar 13 miljoen euro aan vleescampagnes, een halvering ten opzichte van vorig jaar
De EU besteedt dit jaar 13 miljoen euro aan vleescampagnes, een halvering ten opzichte van vorig jaar

Reclamecampagnes voor vlees en zuivel kunnen dit jaar rekenen op een bijdrage van ruim 34 miljoen euro van de Europese Unie.

Dat is ruim een derde minder dan vorig jaar, toen de EU nog 54 miljoen euro subsidie toekende aan reclame voor vlees en zuivel. Dat blijkt uit onderzoek van stichting Dier & Recht.

Bedrag voor promotie vlees halveert

Vooral aan de promotie van vlees besteedt de EU minder geld. Vorig jaar ging het om een bedrag van bijna 27 miljoen euro. Dit jaar halveert de EU dat bedrag en stopt de teller bij 13 miljoen euro.  

Aan het promoten van zuivel geeft de EU dit jaar ruim 21 miljoen euro uit, een daling van bijna 20 procent in vergelijking met vorig jaar.