maandag, 23 november, 2015 Het Nederlandse weidemelklogo dat wordt beheerd door de Stichting Weidegang komt per 1 januari 2016 ook beschikbaar voor zuivelproducten die buiten Nederland zijn geproduceerd. Deze producten moeten dan wel voldoen aan de criteria van weidezuivel, dat zijn dezelfde eisen als in Nederland. De borging van de in het buitenland geproduceerde weidezuivel gebeurt op dezelfde manier als in Nederland. Kees-Jaap Hin, secretaris van de Stichting Weidegang: ‘Net als in Nederland moet de zuivelonderneming die ons geregistreerde weidemelklogo wil gebruiken, een controleplan bij ons indienen.’ ControleplanIn dat plan is een risicoanalyse opgenomen en moet de zuivelonderneming aangeven hoe ze haar melkveehouders gaat controleren. ‘Daarnaast laat de stichting 10 procent van de melkveehouders controleren door een certificerende instantie.’ In Nederland neemt Qlip deze taak op zich, in andere landen kan daarvoor eventueel een andere instantie worden ingeschakeld. De kosten hiervan komen voor rekening van de zuivelonderneming. Logo breed gebruiktWeidezuivel is gemaakt van koeien die minimaal 120 dagen per jaar gedurende minimaal 6 uur per dag natuurlijk graasgedrag kunnen uitoefenen. Het Weidemelklogo dat aangeeft dat de zuivel van dergelijke melk is gemaakt, is in 2007 door FrieslandCampina geïntroduceerd en in 2012 aan Stichting Weidegang overgedragen. Op die manier kunnen ook andere zuivelondernemingen en supermarkten dit logo gebruiken. Goed borgenOok andere West-Europese landen willen graag herkenbare weidemelk op de markt brengen. Hin geeft aan waarom het belangrijk is om daar één logo en één instantie aan te koppelen. ‘Wanneer we dit aan elk land afzonderlijk overlaten, dan gaan zowel de criteria en de manier van borgen uiteen lopen. Is er dan in één land gedoe over de weidemelk, dan heeft dat ook zijn weerslag op de weidemelk in ons land. We willen dat het goed geborgd is, daarom faciliteren we graag dezelfde systematiek in andere landen.’
0 reacties
|
Weidemelklogo ook voor zuivelproducten uit buitenland
Het Nederlandse weidemelklogo dat wordt beheerd door de Stichting Weidegang komt per 1 januari 2016 ook beschikbaar voor zuivelproducten die buiten Nederland zijn geproduceerd.
Deze producten moeten dan wel voldoen aan de criteria van weidezuivel, dat zijn dezelfde eisen als in Nederland. De borging van de in het buitenland geproduceerde weidezuivel gebeurt op dezelfde manier als in Nederland. Kees-Jaap Hin, secretaris van de Stichting Weidegang: ‘Net als in Nederland moet de zuivelonderneming die ons geregistreerde weidemelklogo wil gebruiken, een controleplan bij ons indienen.’
Controleplan
In dat plan is een risicoanalyse opgenomen en moet de zuivelonderneming aangeven hoe ze haar melkveehouders gaat controleren. ‘Daarnaast laat de stichting 10 procent van de melkveehouders controleren door een certificerende instantie.’ In Nederland neemt Qlip deze taak op zich, in andere landen kan daarvoor eventueel een andere instantie worden ingeschakeld. De kosten hiervan komen voor rekening van de zuivelonderneming.
Logo breed gebruikt
Weidezuivel is gemaakt van koeien die minimaal 120 dagen per jaar gedurende minimaal 6 uur per dag natuurlijk graasgedrag kunnen uitoefenen. Het Weidemelklogo dat aangeeft dat de zuivel van dergelijke melk is gemaakt, is in 2007 door FrieslandCampina geïntroduceerd en in 2012 aan Stichting Weidegang overgedragen. Op die manier kunnen ook andere zuivelondernemingen en supermarkten dit logo gebruiken.
Goed borgen
Ook andere West-Europese landen willen graag herkenbare weidemelk op de markt brengen. Hin geeft aan waarom het belangrijk is om daar één logo en één instantie aan te koppelen. ‘Wanneer we dit aan elk land afzonderlijk overlaten, dan gaan zowel de criteria en de manier van borgen uiteen lopen. Is er dan in één land gedoe over de weidemelk, dan heeft dat ook zijn weerslag op de weidemelk in ons land. We willen dat het goed geborgd is, daarom faciliteren we graag dezelfde systematiek in andere landen.’
REAGEER