maandag, 12 oktober, 2020 Na jaren van daling wordt de agri-foodsector dit jaar weer meer gewaardeerd. Dat blijkt uit de tweejaarlijks uitgevoerde Agrifoodmonitor van Wageningen Economic Research die laat zien wat mensen van de sectoren vinden. Volgens de onderzoekers die zich met de monitor bezig houden heeft de verandering in waardering te maken met de boerenprotesten en de coronacrisis. Zo wordt gesteld dat de economische bijdrage van de sector en vertrouwen in voedselveiligheid dit jaar belangrijker is geworden in de waardering. Bereid meer te betalenOp het gebied van rechtvaardigheid, waar dierwelzijn onder wordt gerekend, scoort melkveehouderij het hoogst, samen met akker- en tuinbouw. Mensen geven daarnaast aan meer geld over te hebben voor duurzame producten. Van de respondenten is ruim 70 procent bereid om 10 procent meer te betalen. Afstand verkleinenDe onderzoekers stellen dat de hogere waardering dit jaar te maken heeft met de aandacht voor voedsel uit de regio. Hier is volgens hen op in te spelen. Door de afstand tussen sector en consument te verkleinen, komt er meer waardering. Zo zou het aanbieden van streekproducten en boerderijbezoeken organiseren de waardering van de productie nog kunnen verhogen.
0 reacties
|
Waardering voor landbouw- en voedselsector stijgt
Na jaren van daling wordt de agri-foodsector dit jaar weer meer gewaardeerd. Dat blijkt uit de tweejaarlijks uitgevoerde Agrifoodmonitor van Wageningen Economic Research die laat zien wat mensen van de sectoren vinden.
Volgens de onderzoekers die zich met de monitor bezig houden heeft de verandering in waardering te maken met de boerenprotesten en de coronacrisis. Zo wordt gesteld dat de economische bijdrage van de sector en vertrouwen in voedselveiligheid dit jaar belangrijker is geworden in de waardering.
Bereid meer te betalen
Op het gebied van rechtvaardigheid, waar dierwelzijn onder wordt gerekend, scoort melkveehouderij het hoogst, samen met akker- en tuinbouw. Mensen geven daarnaast aan meer geld over te hebben voor duurzame producten. Van de respondenten is ruim 70 procent bereid om 10 procent meer te betalen.
Afstand verkleinen
De onderzoekers stellen dat de hogere waardering dit jaar te maken heeft met de aandacht voor voedsel uit de regio. Hier is volgens hen op in te spelen. Door de afstand tussen sector en consument te verkleinen, komt er meer waardering. Zo zou het aanbieden van streekproducten en boerderijbezoeken organiseren de waardering van de productie nog kunnen verhogen.
REAGEER