dinsdag, 19 januari, 2021 Supermarkten kunnen met hun marketingbeleid duidelijk invloed uitoefenen op het marktaandeel van biologische zuivel. Dit concludeert brancheorganisatie Bionext naar aanleiding van een pilot van de provincie Gelderland. Meer schapruimte en prijsverlagingIn twee supermarken in Gelderland werden gedurende een periode van tien weken diverse veranderingen op de winkelvloer doorgevoerd. Eerst werd meer gecommuniceerd over de meerwaarde van biologisch en vervolgens kreeg biologische melk meer ruimte in het koelvak. Als laatste maatregel werd de prijs van biologische melk verlaagd tot het niveau van reguliere melk. Meer ruimte in het schap verhoogde de verkoop met 14 procent en benadrukken van de gelijke prijs zorgde voor 25 procent extra verkoop. Door alle genomen maatregelen samen nam de verkoop in beide supermarkten toe met gemiddeld 47 procent. Omschakelaars vragen marktStimuleren van de verkoop is volgens Bionext noodzakelijk om de keuze voor een biologische bedrijfsvoering voor boeren interessant te maken en zo bijvoorbeeld de doelstellingen van de Europese Green Deal te realiseren. Het afgelopen jaar stagneerde het aantal omschakelaars. De brancheorganisatie hoopt dat de pilot een landelijk vervolg krijgt. ‘Ondanks dat de consument zegt graag meer biologisch te willen kopen, wordt de keuze op de winkelvloer toch vaak beïnvloed door factoren als prijs, promotie en communicatie. Het is daarom belangrijk om in te zetten op zowel een publiekscampagne als maatregelen op de winkelvloer’, aldus Bionext.
0 reacties
|
Verkoop biomelk stijgt 47 procent door aanpassingen supermarkt
Supermarkten kunnen met hun marketingbeleid duidelijk invloed uitoefenen op het marktaandeel van biologische zuivel.
Dit concludeert brancheorganisatie Bionext naar aanleiding van een pilot van de provincie Gelderland.
Meer schapruimte en prijsverlaging
In twee supermarken in Gelderland werden gedurende een periode van tien weken diverse veranderingen op de winkelvloer doorgevoerd. Eerst werd meer gecommuniceerd over de meerwaarde van biologisch en vervolgens kreeg biologische melk meer ruimte in het koelvak. Als laatste maatregel werd de prijs van biologische melk verlaagd tot het niveau van reguliere melk. Meer ruimte in het schap verhoogde de verkoop met 14 procent en benadrukken van de gelijke prijs zorgde voor 25 procent extra verkoop. Door alle genomen maatregelen samen nam de verkoop in beide supermarkten toe met gemiddeld 47 procent.
Omschakelaars vragen markt
Stimuleren van de verkoop is volgens Bionext noodzakelijk om de keuze voor een biologische bedrijfsvoering voor boeren interessant te maken en zo bijvoorbeeld de doelstellingen van de Europese Green Deal te realiseren. Het afgelopen jaar stagneerde het aantal omschakelaars. De brancheorganisatie hoopt dat de pilot een landelijk vervolg krijgt. ‘Ondanks dat de consument zegt graag meer biologisch te willen kopen, wordt de keuze op de winkelvloer toch vaak beïnvloed door factoren als prijs, promotie en communicatie. Het is daarom belangrijk om in te zetten op zowel een publiekscampagne als maatregelen op de winkelvloer’, aldus Bionext.
REAGEER