dinsdag, 12 oktober, 2021 De wereldwijde handel in zuivelproducten zal tot 2030 jaarlijks met gemiddeld drie procent toenemen. Dat voorspelt Rabobank in haar Melkveevisie 2021. De groei van de wereldwijde zuivelmarkt wordt veroorzaakt door bevolkingsgroei en door toename van de welvaart in meerdere regio’s. Krimpende melkproductie in NederlandHoewel de wereldwijde zuivelmarkt groeit, voorziet Rabobank een krimpende melkproductie in Nederland. Vergrijzing van melkveehouders en strenger wordende wet- en regelgeving zijn daarvan de oorzaken. Toegevoegde waarde creeënTegen het licht van deze ontwikkelingen geeft sectormanager Marijn Dekkers van Rabobank aan dat de goedkoopste zuivel tegen de laatste marge niet het antwoord voor de Nederlandse melkveehouderij moet zijn. ‘Het is de uitdaging om de huidige concepten (internationaal) verder op te schalen en hiermee meer toegevoegde waarde te creëren. Het is voor Nederlandse melkveehouders belangrijk om onderscheidend te zijn en voorop te blijven lopen op gebieden als klimaat, dierenwelzijn en biodiversiteit.’ Beter rendement op duurzame bedrijvenUit de analyse die ten grondslag ligt aan de Melkveevisie van Rabobank blijkt dat deze duurzame bedrijven een beter rendement hebben. ‘Wat vooral opvalt is dat duurzame bedrijven fors meer opbrengsten halen uit andere activiteiten. Ze hebben vaak een extra geldstroom en zijn beter in staat om stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid. Deze extra geldstroom kan voortkomen uit bijvoorbeeld wind- of zonne-energie of natuurbeheer.’ Plantaardig groeit snelRichting 2035 neemt het marktaandeel van plantaardige zuivelalternatieven snel toe. Op dit moment ligt in Europa het marktaandeel op 4,5 procent. Dat stijgt volgens Rabobank richting 13,5 procent in 2035. Volgens de bankier is hier gezien de wereldwijde groei van de zuivelmarkt ook vraag naar. Sterker nog, de groei van de wereldvraag naar zuivelproducten gaat sneller dan de ontwikkeling van plantaardige zuivelalternatieven. ‘Binnen de zuivelalternatieven is er tot op heden een sterke focus op vloeibare producten en bijvoorbeeld minder op kaas’, aldus Dekkers. Vandaar dat Rabobank ook verwacht dat kaas en melkpoeders de belangrijkste zuivelproducten uit Nederland zullen blijven.
0 reacties
|
Rabobank voorspelt verdere groei zuivelmarkt
De wereldwijde handel in zuivelproducten zal tot 2030 jaarlijks met gemiddeld drie procent toenemen. Dat voorspelt Rabobank in haar Melkveevisie 2021.
De groei van de wereldwijde zuivelmarkt wordt veroorzaakt door bevolkingsgroei en door toename van de welvaart in meerdere regio’s.
Krimpende melkproductie in Nederland
Hoewel de wereldwijde zuivelmarkt groeit, voorziet Rabobank een krimpende melkproductie in Nederland. Vergrijzing van melkveehouders en strenger wordende wet- en regelgeving zijn daarvan de oorzaken.
Toegevoegde waarde creeën
Tegen het licht van deze ontwikkelingen geeft sectormanager Marijn Dekkers van Rabobank aan dat de goedkoopste zuivel tegen de laatste marge niet het antwoord voor de Nederlandse melkveehouderij moet zijn. ‘Het is de uitdaging om de huidige concepten (internationaal) verder op te schalen en hiermee meer toegevoegde waarde te creëren. Het is voor Nederlandse melkveehouders belangrijk om onderscheidend te zijn en voorop te blijven lopen op gebieden als klimaat, dierenwelzijn en biodiversiteit.’
Beter rendement op duurzame bedrijven
Uit de analyse die ten grondslag ligt aan de Melkveevisie van Rabobank blijkt dat deze duurzame bedrijven een beter rendement hebben. ‘Wat vooral opvalt is dat duurzame bedrijven fors meer opbrengsten halen uit andere activiteiten. Ze hebben vaak een extra geldstroom en zijn beter in staat om stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid. Deze extra geldstroom kan voortkomen uit bijvoorbeeld wind- of zonne-energie of natuurbeheer.’
Plantaardig groeit snel
Richting 2035 neemt het marktaandeel van plantaardige zuivelalternatieven snel toe. Op dit moment ligt in Europa het marktaandeel op 4,5 procent. Dat stijgt volgens Rabobank richting 13,5 procent in 2035. Volgens de bankier is hier gezien de wereldwijde groei van de zuivelmarkt ook vraag naar. Sterker nog, de groei van de wereldvraag naar zuivelproducten gaat sneller dan de ontwikkeling van plantaardige zuivelalternatieven. ‘Binnen de zuivelalternatieven is er tot op heden een sterke focus op vloeibare producten en bijvoorbeeld minder op kaas’, aldus Dekkers. Vandaar dat Rabobank ook verwacht dat kaas en melkpoeders de belangrijkste zuivelproducten uit Nederland zullen blijven.
REAGEER