woensdag, 12 februari, 2014 De stemming op melkveebedrijven is in het vierde kwartaal van 2013 voor de vijfde maal op rij gestegen. Dit blijkt uit de meting van de Agro Vertrouwensindex van het LEI, die werd ingevuld door ruim 500 agrarische ondernemers. Het vertrouwen van agrarisch ondernemers is in het vierde kwartaal van 2013 opnieuw gestegen ten opzichte van het derde kwartaal. Melkveehouders zijn positief gestemd over de toekomst. De melkprijzen bevinden zich al enige tijd op een historisch hoog niveau, terwijl de voerprijzen iets zijn gedaald. Ook bedrijven in de pluimveehouderij en opengrondstuinbouw zijn positiever over de huidige bedrijfssituatie. De stemming in de akkerbouw is stabiel en daalde iets in de glastuinbouw en varkenshouderij. Nederlanders ondernemers positieverBij de Agro Vertrouwensindex gaat het niet om prijzen, maar om de trendmatige ontwikkeling van de stemming. Die wordt beïnvloed door onder meer markten, het weer, ziekten en plagen en overheidsbeleid. Bij een recente vergelijking bleek dat Nederlandse ondernemers opvallend positief gestemd waren in vergelijking met collega's in de meeste andere Europese landen.
0 reacties
|
Nederlandse melkveehouders positief over toekomst
De stemming op melkveebedrijven is in het vierde kwartaal van 2013 voor de vijfde maal op rij gestegen.
Dit blijkt uit de meting van de Agro Vertrouwensindex van het LEI, die werd ingevuld door ruim 500 agrarische ondernemers.
Het vertrouwen van agrarisch ondernemers is in het vierde kwartaal van 2013 opnieuw gestegen ten opzichte van het derde kwartaal. Melkveehouders zijn positief gestemd over de toekomst. De melkprijzen bevinden zich al enige tijd op een historisch hoog niveau, terwijl de voerprijzen iets zijn gedaald. Ook bedrijven in de pluimveehouderij en opengrondstuinbouw zijn positiever over de huidige bedrijfssituatie. De stemming in de akkerbouw is stabiel en daalde iets in de glastuinbouw en varkenshouderij.
Nederlanders ondernemers positiever
Bij de Agro Vertrouwensindex gaat het niet om prijzen, maar om de trendmatige ontwikkeling van de stemming. Die wordt beïnvloed door onder meer markten, het weer, ziekten en plagen en overheidsbeleid. Bij een recente vergelijking bleek dat Nederlandse ondernemers opvallend positief gestemd waren in vergelijking met collega's in de meeste andere Europese landen.
REAGEER