woensdag, 13 september, 2017 Aanstaande zaterdag organiseert Milieudefensie een belactie voor ‘duurzame melk’ in de supermarkt. De organisatie roept burgers en boeren op om tussen 11.00 en 13.00 uur supermarkten te bestoken met de vraag om uitsluitend ‘eerlijke’ melk in het schap te zetten. ‘Met deze actie willen we extra druk zetten’, vertelt campagneleider Bart van Opzeeland van Milieudefensie. ‘We zijn al langer met de retailers in gesprek, maar tot nu toe zonder veel concreet resultaat’, legt hij uit. ‘De supermarkt is een belangrijke schakel in de keten van de koe naar de consument en gevoelig voor maatschappelijke druk. Als we veranderingen willen realiseren, zijn zij de voornaamste partij.’ Regionaal geteeld voerMilieudefensie heeft concrete productie-eisen opgesteld waaraan alle zuivel in de Nederlandse supermarkten zou moeten voldoen. Zo wil de organisatie dat alle koeien weidegang krijgen, er in de bedrijfsvoering ruimte wordt gemaakt voor weidevogels en al het voer regionaal wordt geteeld. Ook een volledig grondgebonden sector (maximaal 2,5 gve per hectare) maakt onderdeel uit van het eisenpakket voor duurzame melk. Eerlijke prijs 43 cent‘We realiseren ons heel goed dat boeren pas duurzaam kunnen produceren als ze een eerlijke prijs voor hun melk krijgen’, geeft Van Opzeeland aan. ‘Volgens berekeningen van het CLM ligt de kostprijs voor melk die aan onze eisen voldoet, op 43 cent per liter. In een enquête gaf een meerderheid van de melkveehouders aan voor deze prijs melk te willen produceren die aan onze eisen voldoet’, aldus de campagneleider. NMV wel, LTO nietVan Opzeeland geeft aan dat Milieudefensie in deze campagne samenwerkt met het Netwerk Grondig, de Dutch Dairymen Board en de Nederlandse Melkveehouders Vakbond. ‘Met LTO hebben we hierover geen contact, al staan we open voor hun inbreng’, vertelt hij. ‘We constateren dat de grootste belangenbehartiger weliswaar aangeeft te streven naar een grondgebonden melkveehouderij, maar in de praktijk een beleid voert dat hier haaks op staat.’
0 reacties
|
Milieudefensie houdt belactie voor duurzame melk in supermarkt
Aanstaande zaterdag organiseert Milieudefensie een belactie voor ‘duurzame melk’ in de supermarkt. De organisatie roept burgers en boeren op om tussen 11.00 en 13.00 uur supermarkten te bestoken met de vraag om uitsluitend ‘eerlijke’ melk in het schap te zetten.
‘Met deze actie willen we extra druk zetten’, vertelt campagneleider Bart van Opzeeland van Milieudefensie. ‘We zijn al langer met de retailers in gesprek, maar tot nu toe zonder veel concreet resultaat’, legt hij uit. ‘De supermarkt is een belangrijke schakel in de keten van de koe naar de consument en gevoelig voor maatschappelijke druk. Als we veranderingen willen realiseren, zijn zij de voornaamste partij.’
Regionaal geteeld voer
Milieudefensie heeft concrete productie-eisen opgesteld waaraan alle zuivel in de Nederlandse supermarkten zou moeten voldoen. Zo wil de organisatie dat alle koeien weidegang krijgen, er in de bedrijfsvoering ruimte wordt gemaakt voor weidevogels en al het voer regionaal wordt geteeld. Ook een volledig grondgebonden sector (maximaal 2,5 gve per hectare) maakt onderdeel uit van het eisenpakket voor duurzame melk.
Eerlijke prijs 43 cent
‘We realiseren ons heel goed dat boeren pas duurzaam kunnen produceren als ze een eerlijke prijs voor hun melk krijgen’, geeft Van Opzeeland aan. ‘Volgens berekeningen van het CLM ligt de kostprijs voor melk die aan onze eisen voldoet, op 43 cent per liter. In een enquête gaf een meerderheid van de melkveehouders aan voor deze prijs melk te willen produceren die aan onze eisen voldoet’, aldus de campagneleider.
NMV wel, LTO niet
Van Opzeeland geeft aan dat Milieudefensie in deze campagne samenwerkt met het Netwerk Grondig, de Dutch Dairymen Board en de Nederlandse Melkveehouders Vakbond. ‘Met LTO hebben we hierover geen contact, al staan we open voor hun inbreng’, vertelt hij. ‘We constateren dat de grootste belangenbehartiger weliswaar aangeeft te streven naar een grondgebonden melkveehouderij, maar in de praktijk een beleid voert dat hier haaks op staat.’
REAGEER