woensdag, 16 december, 2015 Circa 67 procent van de jonge Vlaamse melkveehouders is het oneens met de stelling dat bedrijven moeten groeien om zich in de toekomst van een redelijk inkomen te verzekeren. Dat bleek tijdens het debat ‘Feed the future’ van brancheorganisatie Fedagrim en de bank Crelan op Agribex. Groeien vanwege inflatieDe mening van de 126 respondenten op de stelling verbaasde spreker Niels Achten van adviesbureau Liba. ‘Ik denk dat bedrijven wel moeten groeien, in de eerste plaats vanwege de inflatie, waardoor alle kosten jaarlijks iets stijgen.’ Griet Lemaire, directeur van het Vlaams Infocentrum Land- en Tuinbouw (Vilt), is het met Achten eens. ‘Uit een rapport van de overheid blijkt ook dat bedrijven die tussen de 5 en 35 procent gegroeid zijn, nu met de huidige situatie in de sector het sterkst staan.’ Rekenen met wensen consumentOp de stelling of landbouwers zich moeten aanpassen aan de wensen van de consument, reageerde tweederde van de jonge Vlaamse melkveehouder positief. ‘Ik ben er aangenaam door verrast’, reageerde Lemaire. ‘Hoewel oog voor de consument pas kort speelt, zien jonge boeren er dus al wel het belang van in.’ Een van de luisterende jonge boeren vond aandacht voor de consument soms wel wat ver gaan. ‘We moeten niet stiefmoederlijk als producent hierin meegaan, want de consument is veeleisend, maar de burger wil goedkoop.’ Lemaire pareerde de opmerking. ‘Recent is een supermarktketen omgeschakeld op varkensvlees van niet-gecastreerde biggen, maar het was nergens te zien of te lezen. Het was dé kans geweest om met een goed verhaal wat meer voor je product te vragen.’ Farm Web AwardsMaar ook individuele boerenbedrijven moeten volgens Lemaire bijdragen aan promotie van de sector. Om promotie vanaf boerenbedrijven te stimuleren zijn tijdens Agribex daarom voor het eerst de Farm Web Awards uitgereikt.
0 reacties
|
Jonge Vlaamse veehouders gaan niet voor groei
![]() |
Circa 67 procent van de jonge Vlaamse melkveehouders is het oneens met de stelling dat bedrijven moeten groeien om zich in de toekomst van een redelijk inkomen te verzekeren.
Dat bleek tijdens het debat ‘Feed the future’ van brancheorganisatie Fedagrim en de bank Crelan op Agribex.
Groeien vanwege inflatie
De mening van de 126 respondenten op de stelling verbaasde spreker Niels Achten van adviesbureau Liba. ‘Ik denk dat bedrijven wel moeten groeien, in de eerste plaats vanwege de inflatie, waardoor alle kosten jaarlijks iets stijgen.’
Griet Lemaire, directeur van het Vlaams Infocentrum Land- en Tuinbouw (Vilt), is het met Achten eens. ‘Uit een rapport van de overheid blijkt ook dat bedrijven die tussen de 5 en 35 procent gegroeid zijn, nu met de huidige situatie in de sector het sterkst staan.’
Rekenen met wensen consument
Op de stelling of landbouwers zich moeten aanpassen aan de wensen van de consument, reageerde tweederde van de jonge Vlaamse melkveehouder positief. ‘Ik ben er aangenaam door verrast’, reageerde Lemaire. ‘Hoewel oog voor de consument pas kort speelt, zien jonge boeren er dus al wel het belang van in.’ Een van de luisterende jonge boeren vond aandacht voor de consument soms wel wat ver gaan. ‘We moeten niet stiefmoederlijk als producent hierin meegaan, want de consument is veeleisend, maar de burger wil goedkoop.’
Lemaire pareerde de opmerking. ‘Recent is een supermarktketen omgeschakeld op varkensvlees van niet-gecastreerde biggen, maar het was nergens te zien of te lezen. Het was dé kans geweest om met een goed verhaal wat meer voor je product te vragen.’
Farm Web Awards
Maar ook individuele boerenbedrijven moeten volgens Lemaire bijdragen aan promotie van de sector. Om promotie vanaf boerenbedrijven te stimuleren zijn tijdens Agribex daarom voor het eerst de Farm Web Awards uitgereikt.
REAGEER