donderdag, 17 september, 2020 De Duitse supermarkt Penny gaat bij haar filiaal in Berlijn verschillende producten voorzien van twee prijskaartjes. Het ene prijskaartje geeft de normale prijs aan, het andere prijskaartje laat zien wat het product zou kosten als alle milieu- en klimaatkosten meegerekend zouden worden, zo meldt Vilt op haar website. Vlees 173 procent duurderOnder meer vlees, melk en kaas krijgen twee prijskaartjes. Zo zou vlees 173 procent duurder worden, melk 122 procent en kaas 88 procent. Dat betekent dat op het prijskaartje van een liter melk zowel 79 eurocent als 1,75 euro staat. Voor 500 gram gehakt is de ‘werkelijke’ prijs 7,62 euro in plaats van 2,79 euro. Verborgen kostenEen onderzoek van de universiteit van Augsburg vormt de basis voor het project van de supermarkt. Wetenschappers berekenden naast de normale productiekosten ook verborgen kosten als broeikasgassen die vrijkomen tijdens de productie, de gevolgen van (over)bemesting en het energieverbruik. Consumenten betalen normale prijsDe consumenten betalen in winkel de normale prijs. Door twee prijzen te vermelden wil de supermarkt hen bewust maken van de ‘werkelijke’ prijs van producten.
0 reacties
|
Duitse supermarkt hangt klimaatprijskaartje aan producten
De Duitse supermarkt Penny gaat bij haar filiaal in Berlijn verschillende producten voorzien van twee prijskaartjes.
Het ene prijskaartje geeft de normale prijs aan, het andere prijskaartje laat zien wat het product zou kosten als alle milieu- en klimaatkosten meegerekend zouden worden, zo meldt Vilt op haar website.
Vlees 173 procent duurder
Onder meer vlees, melk en kaas krijgen twee prijskaartjes. Zo zou vlees 173 procent duurder worden, melk 122 procent en kaas 88 procent. Dat betekent dat op het prijskaartje van een liter melk zowel 79 eurocent als 1,75 euro staat. Voor 500 gram gehakt is de ‘werkelijke’ prijs 7,62 euro in plaats van 2,79 euro.
Verborgen kosten
Een onderzoek van de universiteit van Augsburg vormt de basis voor het project van de supermarkt. Wetenschappers berekenden naast de normale productiekosten ook verborgen kosten als broeikasgassen die vrijkomen tijdens de productie, de gevolgen van (over)bemesting en het energieverbruik.
Consumenten betalen normale prijs
De consumenten betalen in winkel de normale prijs. Door twee prijzen te vermelden wil de supermarkt hen bewust maken van de ‘werkelijke’ prijs van producten.
REAGEER