dinsdag, 15 november, 2016 De consumentbestedingen aan duurzaam voedsel stegen in 2015 met twaalf procent naar drie miljard euro. De totale voedselbestedingen namen in 2015 met vijf procent toe. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel, uitgevoerd door Wageningen Economic Research en geeft een overzicht van de bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in Nederland. Het marktaandeel van duurzaam voedsel in de totale voedselbestedingen in Nederland komt nu uit op acht procent. Onder duurzaam voedsel vallen producten met een keurmerk, zoals biologisch, UTZ, Beter Leven, MSC of Rainforest Alliance. Biologische markt groeitDe omzet van biologische producten nam opnieuw toe en komt nu boven de 1 miljard euro uit. Zuivel is met 21 procent van de bestedingen de meest verkochte productgroep binnen het biologische segment, gevolgd door aardappelen, groente en fruit met 18 procent. Biologische producten worden vooral in de supermarkt gekocht, gevolgd door speciaalzaken en de horeca. Overige duurzaamheidskeurmerken bepalen groter aandeel bestedingenZonder naar een specifiek keurmerk te kijken, komt het grootste aandeel in de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel voor rekening van de productgroep koffie en thee met 24 procent. Daarna volgen vlees en vleeswaren, houdbare producten en zuivel. De grootste stijging in omzet voor duurzaam voedsel komt op de productgroep eieren: deze steeg met 24 procent naar 112 miljoen euro.
0 reacties
|
Consument koopt vaker duurzaam voedsel
De consumentbestedingen aan duurzaam voedsel stegen in 2015 met twaalf procent naar drie miljard euro. De totale voedselbestedingen namen in 2015 met vijf procent toe.
Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel, uitgevoerd door Wageningen Economic Research en geeft een overzicht van de bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in Nederland. Het marktaandeel van duurzaam voedsel in de totale voedselbestedingen in Nederland komt nu uit op acht procent. Onder duurzaam voedsel vallen producten met een keurmerk, zoals biologisch, UTZ, Beter Leven, MSC of Rainforest Alliance.
Biologische markt groeit
De omzet van biologische producten nam opnieuw toe en komt nu boven de 1 miljard euro uit. Zuivel is met 21 procent van de bestedingen de meest verkochte productgroep binnen het biologische segment, gevolgd door aardappelen, groente en fruit met 18 procent. Biologische producten worden vooral in de supermarkt gekocht, gevolgd door speciaalzaken en de horeca.
Overige duurzaamheidskeurmerken bepalen groter aandeel bestedingen
Zonder naar een specifiek keurmerk te kijken, komt het grootste aandeel in de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel voor rekening van de productgroep koffie en thee met 24 procent. Daarna volgen vlees en vleeswaren, houdbare producten en zuivel. De grootste stijging in omzet voor duurzaam voedsel komt op de productgroep eieren: deze steeg met 24 procent naar 112 miljoen euro.
REAGEER