vrijdag, 24 april, 2020 Albert Heijn in 2021 klimaatneutraal geproduceerde melk in de schappen hebben liggen. De supermarkt keten wil de productie van kaas en zuivel verder verduurzamen. Albert Heijn verlengt daarom de samenwerking met Royal A-ware en Zuivelcoöperatie DeltaMilk, die eind 2017 van start ging. Vastleggen CO2 in bodemOnder klimaatneutrale melk van de boerderij verstaan Albert Heijn en A-ware het neutraliseren van de uitstoot van broeikasgassen op de boerderij door het vastleggen van CO2 in de bodem door gras. Na verloop van tijd zal de vastlegging in de bodem groter zijn dan de uitstoot op de boerderij, zo verwachten de partijen. Meerprijs van drie naar vijf centIntussen doen 300 veehouders aan dit programma, die tot nu toe een meerprijs van drie cent per liter ontvingen voor hun extra inspanningen. Deze vergoeding gaat nu omhoog naar vijf cent. Daarvoor moeten de veehouders onder meer extra stappen zetten op het gebied van biodiversiteit en dierwelzijn. Zo moeten ze jongvee weiden, kruidenrijk grasland inzaaien en mogen ze de bodem niet meer ploegen. Grondgebondenheid en voer uit de regio zijn ook belangrijke pijlers in het programma. A-ware en Delta Milk verwerken de melk van deze veehouders tot Albert Heijn-producten met het logo ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’.
0 reacties
|
Albert Heijn streeft naar klimaatneutrale melk in 2021
Albert Heijn in 2021 klimaatneutraal geproduceerde melk in de schappen hebben liggen.
De supermarkt keten wil de productie van kaas en zuivel verder verduurzamen. Albert Heijn verlengt daarom de samenwerking met Royal A-ware en Zuivelcoöperatie DeltaMilk, die eind 2017 van start ging.
Vastleggen CO2 in bodem
Onder klimaatneutrale melk van de boerderij verstaan Albert Heijn en A-ware het neutraliseren van de uitstoot van broeikasgassen op de boerderij door het vastleggen van CO2 in de bodem door gras. Na verloop van tijd zal de vastlegging in de bodem groter zijn dan de uitstoot op de boerderij, zo verwachten de partijen.
Meerprijs van drie naar vijf cent
Intussen doen 300 veehouders aan dit programma, die tot nu toe een meerprijs van drie cent per liter ontvingen voor hun extra inspanningen. Deze vergoeding gaat nu omhoog naar vijf cent. Daarvoor moeten de veehouders onder meer extra stappen zetten op het gebied van biodiversiteit en dierwelzijn. Zo moeten ze jongvee weiden, kruidenrijk grasland inzaaien en mogen ze de bodem niet meer ploegen. Grondgebondenheid en voer uit de regio zijn ook belangrijke pijlers in het programma.
A-ware en Delta Milk verwerken de melk van deze veehouders tot Albert Heijn-producten met het logo ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’.
REAGEER