vrijdag, 14 november, 2014 Boos, verdrietig, tot op de ziel gekwetst of ronduit woest. Dat was de strekking van de vele, vele reacties die op internet en in de social media verschenen naar aanleiding van de reportage over koe en melk van het tv-programma TROS Radar. De sector stond op zijn kop. Vanuit de zijde van TROS Radar bleef het echter nog opvallend stil. Veel boeren konden zich absoluut niet vinden in de in hun ogen suggestieve wijze waarop TROS Radar de Nederlandse melkveehouderij in beeld bracht. Velen gingen de nare beelden van onder meer de liggende koe op de laadklep oprecht aan het hart. ‘Zo ga je niet met dieren om’, was slechts een van de reacties van een melkveehouder. Goed verzorgde koeienEr is al heel veel gezegd, geschreven en vooral veel gal gespuwd over deze reportage. Eén ding viel me op: de Facebook-pagina en de website van TROS Radar staat vol met boze woorden en foto’s van gezonde, goed verzorgde koeien, maar van de kant van TROS Radar zelf bleef het de hele week erg stil. Hoe zouden die vele, vele reacties vanuit de sector eigenlijk op de Radar-redactie zijn overgekomen, vroeg ik mij af. En gaan ze daar nog iets mee doen? Feiten op de voet volgenNieuwsgierig als ik ben, toog ik aan het telefoneren naar TROS Radar. Via een perswoordvoerder kom ik bij de redactie van Radar, die mij vriendelijk verzoekt de vragen per e-mail te stellen. De volgende ochtend krijg ik een e-mail. ‘We komen regelmatig terug op items als er feitelijke ontwikkelingen zijn en we bekijken per keer wanneer we dat doen.’ Of dat bij de uitzending over koe en melk ook zal gebeuren, is nu nog niet zeker, maar alle nieuwe feiten worden op de voet gevolgd, zo verzekerde de eindredactie van TROS Radar mij. Ook wordt aangegeven dat TROS Radar het graag bij deze schriftelijke reactie wil laten. Met open vizier strijdenIk waardeer het dat ik een antwoord krijg van TROS Radar, maar blijf met een onbevredigd gevoel achter. Het antwoord was slechts summier en ondanks herhaaldelijk bellen lukt het niet telefonisch contact te krijgen. Waarom kan dit niet? Juist als consumentenprogramma zou TROS Radar moeten weten hoe het voelt om van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Nog helemaal los gezien van de discussie over waarheden of onwaarheden in de reportage, zou het TROS Radar sieren om in deze kwestie met open vizier te strijden. Want ook de melkveesector doet zijn uiterste best hiervoor. Met openheid, toegankelijkheid en transparantie bereik je meer dan met je opsluiten in een ivoren toren. Of die toren nu je boerderij of Hilversum heet.
2 reacties
|
De ivoren toren van TROS Radar
Boos, verdrietig, tot op de ziel gekwetst of ronduit woest. Dat was de strekking van de vele, vele reacties die op internet en in de social media verschenen naar aanleiding van de reportage over koe en melk van het tv-programma TROS Radar. De sector stond op zijn kop. Vanuit de zijde van TROS Radar bleef het echter nog opvallend stil.
Veel boeren konden zich absoluut niet vinden in de in hun ogen suggestieve wijze waarop TROS Radar de Nederlandse melkveehouderij in beeld bracht. Velen gingen de nare beelden van onder meer de liggende koe op de laadklep oprecht aan het hart. ‘Zo ga je niet met dieren om’, was slechts een van de reacties van een melkveehouder.
Goed verzorgde koeien
Er is al heel veel gezegd, geschreven en vooral veel gal gespuwd over deze reportage. Eén ding viel me op: de Facebook-pagina en de website van TROS Radar staat vol met boze woorden en foto’s van gezonde, goed verzorgde koeien, maar van de kant van TROS Radar zelf bleef het de hele week erg stil. Hoe zouden die vele, vele reacties vanuit de sector eigenlijk op de Radar-redactie zijn overgekomen, vroeg ik mij af. En gaan ze daar nog iets mee doen?
Feiten op de voet volgen
Nieuwsgierig als ik ben, toog ik aan het telefoneren naar TROS Radar. Via een perswoordvoerder kom ik bij de redactie van Radar, die mij vriendelijk verzoekt de vragen per e-mail te stellen. De volgende ochtend krijg ik een e-mail. ‘We komen regelmatig terug op items als er feitelijke ontwikkelingen zijn en we bekijken per keer wanneer we dat doen.’ Of dat bij de uitzending over koe en melk ook zal gebeuren, is nu nog niet zeker, maar alle nieuwe feiten worden op de voet gevolgd, zo verzekerde de eindredactie van TROS Radar mij. Ook wordt aangegeven dat TROS Radar het graag bij deze schriftelijke reactie wil laten.
Met open vizier strijden
Ik waardeer het dat ik een antwoord krijg van TROS Radar, maar blijf met een onbevredigd gevoel achter. Het antwoord was slechts summier en ondanks herhaaldelijk bellen lukt het niet telefonisch contact te krijgen. Waarom kan dit niet? Juist als consumentenprogramma zou TROS Radar moeten weten hoe het voelt om van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Nog helemaal los gezien van de discussie over waarheden of onwaarheden in de reportage, zou het TROS Radar sieren om in deze kwestie met open vizier te strijden. Want ook de melkveesector doet zijn uiterste best hiervoor. Met openheid, toegankelijkheid en transparantie bereik je meer dan met je opsluiten in een ivoren toren. Of die toren nu je boerderij of Hilversum heet.
Reacties
denk je zelf nog op excusses
Radar heeft wel gereageerd,
REAGEER