Data delen is geld waard


Het is volgens Niek Groot Wassink lastig om grip te houden op alle data die een melkveebedrijf produceert
vrijdag, 10 mei, 2019

Onlangs werd ik gebeld door een marketingbureau dat wilde checken of alle gegevens over ons bedrijf nog up-to-date waren.

Nog voordat ik deze opmerking op mij in had laten werken, werd de eerste vraag op mij afgevuurd. ‘Hoeveel hectare land heeft u op dit moment in gebruik?’, vroeg de dame. Ik vroeg me hardop af waarom ze dit wilde weten en waarom ik hierop zou antwoorden? Wat heb ik aan het weggeven van mijn bedrijfsgegevens? De dame beëindigde begripvol het gesprek nadat ik aangaf er geen behoefte aan te hebben om haar meer informatie te geven.

Informatie bundelen en verkopen

Dit is maar een voorbeeld van de vraag naar data. Dit bureau bijvoorbeeld bundelt de verkregen informatie en verkoopt dit vervolgens aan bedrijven die handel willen doen met dezelfde partijen, wij boeren dus, die hun gegevens hebben verstrekt.

Overzicht kwijt

Het is lastig om grip te houden op alle data die een melkveebedrijf produceert. Er zijn data die we voor onszelf willen houden, maar er zijn ook veel data die erom vragen om gedeeld te worden, omdat dat juist maakt dat we er ook waardevolle informatie voor terugkrijgen. Maar de koppelingen tussen alle data zijn zodanig complex dat we het overzicht daarin een beetje kwijtraken.

Samenwerkingsplatform JoinData

Om dit te voorkomen is JoinData opgericht, een samenwerkingsplatform waar we zelf als ondernemers de regie over het delen van gegevens behouden. Als we een helder overzicht hebben via een platform waarin alle data samenkomen en we weten welke informatie naar ieder bedrijf stroomt en terugvloeit, dan resteert nog een uitdaging: hoe maak ik het slim delen van mijn data rendabel?

Zelf de lead nemen

Ik ben ervan overtuigd dat bedrijven willen betalen voor een bundeling van data afkomstig van melkveebedrijven, maar dan moeten wij daar als melkveehouders wel zelf de lead in nemen. De volgende keer dat ik gebeld wordt voor informatie over mijn bedrijf, zal ik als laatste tegenvraag mijn bankrekeningnummer geven waarop ze de vergoeding kunnen storten voor het verkrijgen van mijn gegevens.


0 reacties

Het is volgens Niek Groot Wassink lastig om grip te houden op alle data die een melkveebedrijf produceert
vrijdag, 10 mei, 2019

Onlangs werd ik gebeld door een marketingbureau dat wilde checken of alle gegevens over ons bedrijf nog up-to-date waren.

Nog voordat ik deze opmerking op mij in had laten werken, werd de eerste vraag op mij afgevuurd. ‘Hoeveel hectare land heeft u op dit moment in gebruik?’, vroeg de dame. Ik vroeg me hardop af waarom ze dit wilde weten en waarom ik hierop zou antwoorden? Wat heb ik aan het weggeven van mijn bedrijfsgegevens? De dame beëindigde begripvol het gesprek nadat ik aangaf er geen behoefte aan te hebben om haar meer informatie te geven.

Informatie bundelen en verkopen

Dit is maar een voorbeeld van de vraag naar data. Dit bureau bijvoorbeeld bundelt de verkregen informatie en verkoopt dit vervolgens aan bedrijven die handel willen doen met dezelfde partijen, wij boeren dus, die hun gegevens hebben verstrekt.

Overzicht kwijt

Het is lastig om grip te houden op alle data die een melkveebedrijf produceert. Er zijn data die we voor onszelf willen houden, maar er zijn ook veel data die erom vragen om gedeeld te worden, omdat dat juist maakt dat we er ook waardevolle informatie voor terugkrijgen. Maar de koppelingen tussen alle data zijn zodanig complex dat we het overzicht daarin een beetje kwijtraken.

Samenwerkingsplatform JoinData

Om dit te voorkomen is JoinData opgericht, een samenwerkingsplatform waar we zelf als ondernemers de regie over het delen van gegevens behouden. Als we een helder overzicht hebben via een platform waarin alle data samenkomen en we weten welke informatie naar ieder bedrijf stroomt en terugvloeit, dan resteert nog een uitdaging: hoe maak ik het slim delen van mijn data rendabel?

Zelf de lead nemen

Ik ben ervan overtuigd dat bedrijven willen betalen voor een bundeling van data afkomstig van melkveebedrijven, maar dan moeten wij daar als melkveehouders wel zelf de lead in nemen. De volgende keer dat ik gebeld wordt voor informatie over mijn bedrijf, zal ik als laatste tegenvraag mijn bankrekeningnummer geven waarop ze de vergoeding kunnen storten voor het verkrijgen van mijn gegevens.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.