vrijdag, 7 februari, 2014 Bent u wel eens ontvangen met champagne door uw voerleverancier? Of heeft uw melkfabriek u wel eens onthaald op een speciaal voor u aangericht buffet? Ik acht de kans niet groot. Om eerlijk te zijn: ik heb het zelf ook nooit meegemaakt. Maar bijna was het zover. In Tsjechië was ik getuige van een sterk staaltje klantenbinding. Wellicht brengt de volgende anekdote u als melkveehouder op ideeën. Groots onthaal op voerfabriekTijdens een Tsjechische trip voor ons blad Chov skotu – de evenknie van Veeteelt in Tsjechië – spraken we af op het kantoor van een grote voerfabrikant. Lang zou het overleg niet duren. Om tien uur moesten we het pand weer verlaten hebben, zo had de marketingmanager ons vooraf op het hart gedrukt. Dan zou een belangrijke klant de fabriek bezoeken voor een rondleiding. Niet zomaar een klant, maar de eigenaar van een pluimvee-integratie, ofwel een van de grootste afnemers van de betreffende voerfabriek. Alle reden voor een groots onthaal. Statafel met groen kleedjeAl brainstormend bogen we ons over de artikelen die we in 2014 zouden publiceren. Intussen werd het op de gang tegenover het kantoor van de marketingmanager steeds drukker. Het tapijt werd nog een keer extra gezogen, iemand zette een statafel met een groen kleedje klaar en even verderop werd een luxe buffet uitgestald. En ontwaarden we daar nu echt champagneglazen? Consumenten binden aan melkveebedrijfTot zover het Tsjechische relaas. Hoe het afliep? Dat vertelt het verhaal niet. Iets na tienen verlieten we het terrein – nog geen spoor van een Ferrari. Maar deze ervaring zette me wel aan het denken. Een voerfabriek is weliswaar niet te vergelijken met een melkveebedrijf, maar ook melkveehouders hebben baat bij een goede relatie met de afnemer van hun melk. In de meeste gevallen is dat natuurlijk de melkfabriek. De klant is koningHet kan geen kwaad daar eens bij stil te staan. Nee, ik breek hier geen lans voor het fêteren van burgers met champagne en kaviaar. Een eigenaar van een Tsjechische kippenintegratie is nou eenmaal wat anders dan een gemiddelde Nederlandse consument. Maar goed nadenken over manieren om klanten te binden, is voor elk bedrijf – ook voor u als melkveehouder – een aanrader. De klant is immers koning, toch? Proost!
0 reacties
|
Champagne voor koning klant in Tsjechië
Bent u wel eens ontvangen met champagne door uw voerleverancier? Of heeft uw melkfabriek u wel eens onthaald op een speciaal voor u aangericht buffet? Ik acht de kans niet groot. Om eerlijk te zijn: ik heb het zelf ook nooit meegemaakt. Maar bijna was het zover. In Tsjechië was ik getuige van een sterk staaltje klantenbinding. Wellicht brengt de volgende anekdote u als melkveehouder op ideeën.
Groots onthaal op voerfabriek
Tijdens een Tsjechische trip voor ons blad Chov skotu – de evenknie van Veeteelt in Tsjechië – spraken we af op het kantoor van een grote voerfabrikant. Lang zou het overleg niet duren. Om tien uur moesten we het pand weer verlaten hebben, zo had de marketingmanager ons vooraf op het hart gedrukt. Dan zou een belangrijke klant de fabriek bezoeken voor een rondleiding. Niet zomaar een klant, maar de eigenaar van een pluimvee-integratie, ofwel een van de grootste afnemers van de betreffende voerfabriek. Alle reden voor een groots onthaal.
Statafel met groen kleedje
Al brainstormend bogen we ons over de artikelen die we in 2014 zouden publiceren. Intussen werd het op de gang tegenover het kantoor van de marketingmanager steeds drukker. Het tapijt werd nog een keer extra gezogen, iemand zette een statafel met een groen kleedje klaar en even verderop werd een luxe buffet uitgestald. En ontwaarden we daar nu echt champagneglazen?
Naarmate de klok verder tikte werd ook onze Tsjechische gesprekspartner allengs onrustiger. Hij schuifelde heen en weer op zijn stoel en steeds vaker gleed zijn blik door het raam naar buiten om te kijken of er al een rode Ferrari in aantocht was.
Consumenten binden aan melkveebedrijf
Tot zover het Tsjechische relaas. Hoe het afliep? Dat vertelt het verhaal niet. Iets na tienen verlieten we het terrein – nog geen spoor van een Ferrari. Maar deze ervaring zette me wel aan het denken. Een voerfabriek is weliswaar niet te vergelijken met een melkveebedrijf, maar ook melkveehouders hebben baat bij een goede relatie met de afnemer van hun melk. In de meeste gevallen is dat natuurlijk de melkfabriek.
Maar wie nog even doordenkt komt al snel uit bij de Nederlandse consument. Hoe wordt die op melkveebedrijven ontvangen? Maakt u tijd vrij voor burgers als ze vragen hebben, onthaalt u ze gastvrij met een kop koffie of organiseert u een open dag voor uw omgeving? Of werkt u ze het liefst zo snel mogelijk het erf af en ziet u ze liever gaan dan komen?
De klant is koning
Het kan geen kwaad daar eens bij stil te staan. Nee, ik breek hier geen lans voor het fêteren van burgers met champagne en kaviaar. Een eigenaar van een Tsjechische kippenintegratie is nou eenmaal wat anders dan een gemiddelde Nederlandse consument. Maar goed nadenken over manieren om klanten te binden, is voor elk bedrijf – ook voor u als melkveehouder – een aanrader. De klant is immers koning, toch? Proost!
REAGEER