Zelfkazer Stefan Mulder: ‘De afzet viel 85 procent terug’


Stefan Mulder is geen voorstander van het opslaan van zuivelproducten om de markt te ontlasten
dinsdag, 5 mei, 2020

Het openbare leven in Nederland en Vlaanderen ligt als gevolg van de uitbraak van het coronavirus grotendeels stil. Maar het werk in de veehouderij gaat iedere dag door. Hoe lukt dat? En hoe raakt deze crisis mensen persoonlijk? Veeteelt belt vanuit het thuiskantoor met werkers in het veld. Dit keer Stefan Mulder die in maatschap met zijn vrouw en ouders in het Zuid-Hollandse Melissant een melkveebedrijf met eigen kaasmakerij runt. Ze melken ruim 500 koeien en hebben de traditie van kaasmaken meegenomen vanaf hun geboortegrond in het Groene Hart. Alle melk werd verkaasd en er was al tien jaar geen melk aan de fabriek geleverd, tot het coronavirus zijn intrede deed.

‘In de dagelijkse werkzaamheden merk je hier net als op de bedrijven van collega’s eigenlijk niet zoveel van de coronacrisis. Alles draait gewoon door, de verzorging van het vee, het landwerk en noem maar op. Maar voor ons als zelfkazers gebeurden er wel dingen aan de afzetkant. Vrijwel al onze kaas gaat rechtstreeks of via tussenhandel naar markthandelaren. Door de coronamaatregelen gingen veel markten dicht, zeker in Brabant en de regio Rotterdam, omdat daar echte brandhaarden van het coronavirus zaten. Op andere plaatsen deed de 1,5-metermaatregel zijn intrede en ging de capaciteit van de markt ver omlaag. Normaal krioelt het op de Haagse markt bijvoorbeeld van de mensen. Maar door de maatregelen zouden mensen soms een uur moeten wachten, dat gaan ze niet doen.’

Direct gevolgen voor cashflow

‘Deze coronamaatregelen voor markten hadden direct gevolgen voor de vraag naar kaas. In één keer viel onze afzet 85 procent terug. Dat bleef de eerste maand van ongeveer half maart tot half april zo. Inmiddels merken we dat het weer wat aantrekt. Mensen weten, ook op de markt, langzaamaan om te gaan met de richtlijnen. En mensen willen zachtjes weer terug naar hun oude ritme. Op dit moment missen we nog ongeveer 30 tot 35 procent van de afzet.’

‘Op het moment van de vraaguitval moesten we snel schakelen. Als je zoveel omzet mist, gebeurt er direct wat met je cashflow. Het bewaren van de kaas zie ik niet als oplossing. De gevolgen van de crisis blijven je dan vanwege oude voorraad nog zo lang achtervolgen.’

Voor eerst in tien jaar melk geleverd

‘Tien jaar lang hebben we geen melk aan de fabriek geleverd, maar nu zag ik dat als de oplossing. We zijn niet voor niets lid van Milcobel en ik ben blij dat we dit achter de hand hadden. Natuurlijk is er ineens een flink gat in de inkomsten, want de melkprijs van Milcobel is op dit moment ongeveer 28,5 eurocent. Maar we mogen als Nederlandse melkveehouders nog van geluk spreken hoe de melkafzet hier doorloopt. Als je ziet hoe veehouders in andere landen de kraan open moeten zetten. Daarnaast zitten wij hier in een streek met veel bollentelers, die moeten ook al een maand alles weggooien.'

Geen voorstander van zuivelopslag

‘Ook over de melkprijs mogen we in Nederland nog niet klagen. Zoals wij de druk op de zuivelmarkt ervaren, had ik het idee dat de melkprijs van FrieslandCampina deze maand echt naar de 25 cent zou gaan. We mogen blij zijn dat dit niet is gebeurd. Overigens ben ik geen voorstander van het opslaan van zuivel in EU-verband. Het lijkt mij beter om het net zo te doen als bij de aardappelen, de markt schoonvegen. Als alles weer aantrekt zit je anders nog wel een jaar of langer met de negatieve effecten van het aanbod uit de interventie. Dan is het nog beter om nu allemaal tien procent minder te leveren en zo de druk van de markt te halen, al blijft dat wat lastig te organiseren.’

Langere markttijden

‘Op dit moment maken we alweer meer kaas en leveren we nog ongeveer 20 tot 25 procent van onze melk aan de fabriek. Het is nu lastig inschatten hoe de vraag naar de kaas die we nu maken zal zijn als we die over 6-9 maanden verkopen. De 1,5-meterregel zal nog wel lang blijven en dat kan zijn invloed op markten blijven houden. Maar er zal ook steeds meer een modus komen om met die afstandsmaatregel om te gaan. Misschien worden de markttijden wel verruimt richting openingstijden van de supermarkten, zodat de piekbelasting minder groot wordt. In de toekomst kunnen we niet kijken, maar als wij zachtjes zo door kunnen gaan, mogen we als melkveehouders echt niet klagen.’ 


0 reacties

Stefan Mulder is geen voorstander van het opslaan van zuivelproducten om de markt te ontlasten
dinsdag, 5 mei, 2020

Het openbare leven in Nederland en Vlaanderen ligt als gevolg van de uitbraak van het coronavirus grotendeels stil. Maar het werk in de veehouderij gaat iedere dag door. Hoe lukt dat? En hoe raakt deze crisis mensen persoonlijk? Veeteelt belt vanuit het thuiskantoor met werkers in het veld. Dit keer Stefan Mulder die in maatschap met zijn vrouw en ouders in het Zuid-Hollandse Melissant een melkveebedrijf met eigen kaasmakerij runt. Ze melken ruim 500 koeien en hebben de traditie van kaasmaken meegenomen vanaf hun geboortegrond in het Groene Hart. Alle melk werd verkaasd en er was al tien jaar geen melk aan de fabriek geleverd, tot het coronavirus zijn intrede deed.

‘In de dagelijkse werkzaamheden merk je hier net als op de bedrijven van collega’s eigenlijk niet zoveel van de coronacrisis. Alles draait gewoon door, de verzorging van het vee, het landwerk en noem maar op. Maar voor ons als zelfkazers gebeurden er wel dingen aan de afzetkant. Vrijwel al onze kaas gaat rechtstreeks of via tussenhandel naar markthandelaren. Door de coronamaatregelen gingen veel markten dicht, zeker in Brabant en de regio Rotterdam, omdat daar echte brandhaarden van het coronavirus zaten. Op andere plaatsen deed de 1,5-metermaatregel zijn intrede en ging de capaciteit van de markt ver omlaag. Normaal krioelt het op de Haagse markt bijvoorbeeld van de mensen. Maar door de maatregelen zouden mensen soms een uur moeten wachten, dat gaan ze niet doen.’

Direct gevolgen voor cashflow

‘Deze coronamaatregelen voor markten hadden direct gevolgen voor de vraag naar kaas. In één keer viel onze afzet 85 procent terug. Dat bleef de eerste maand van ongeveer half maart tot half april zo. Inmiddels merken we dat het weer wat aantrekt. Mensen weten, ook op de markt, langzaamaan om te gaan met de richtlijnen. En mensen willen zachtjes weer terug naar hun oude ritme. Op dit moment missen we nog ongeveer 30 tot 35 procent van de afzet.’

‘Op het moment van de vraaguitval moesten we snel schakelen. Als je zoveel omzet mist, gebeurt er direct wat met je cashflow. Het bewaren van de kaas zie ik niet als oplossing. De gevolgen van de crisis blijven je dan vanwege oude voorraad nog zo lang achtervolgen.’

Voor eerst in tien jaar melk geleverd

‘Tien jaar lang hebben we geen melk aan de fabriek geleverd, maar nu zag ik dat als de oplossing. We zijn niet voor niets lid van Milcobel en ik ben blij dat we dit achter de hand hadden. Natuurlijk is er ineens een flink gat in de inkomsten, want de melkprijs van Milcobel is op dit moment ongeveer 28,5 eurocent. Maar we mogen als Nederlandse melkveehouders nog van geluk spreken hoe de melkafzet hier doorloopt. Als je ziet hoe veehouders in andere landen de kraan open moeten zetten. Daarnaast zitten wij hier in een streek met veel bollentelers, die moeten ook al een maand alles weggooien.'

Geen voorstander van zuivelopslag

‘Ook over de melkprijs mogen we in Nederland nog niet klagen. Zoals wij de druk op de zuivelmarkt ervaren, had ik het idee dat de melkprijs van FrieslandCampina deze maand echt naar de 25 cent zou gaan. We mogen blij zijn dat dit niet is gebeurd. Overigens ben ik geen voorstander van het opslaan van zuivel in EU-verband. Het lijkt mij beter om het net zo te doen als bij de aardappelen, de markt schoonvegen. Als alles weer aantrekt zit je anders nog wel een jaar of langer met de negatieve effecten van het aanbod uit de interventie. Dan is het nog beter om nu allemaal tien procent minder te leveren en zo de druk van de markt te halen, al blijft dat wat lastig te organiseren.’

Langere markttijden

‘Op dit moment maken we alweer meer kaas en leveren we nog ongeveer 20 tot 25 procent van onze melk aan de fabriek. Het is nu lastig inschatten hoe de vraag naar de kaas die we nu maken zal zijn als we die over 6-9 maanden verkopen. De 1,5-meterregel zal nog wel lang blijven en dat kan zijn invloed op markten blijven houden. Maar er zal ook steeds meer een modus komen om met die afstandsmaatregel om te gaan. Misschien worden de markttijden wel verruimt richting openingstijden van de supermarkten, zodat de piekbelasting minder groot wordt. In de toekomst kunnen we niet kijken, maar als wij zachtjes zo door kunnen gaan, mogen we als melkveehouders echt niet klagen.’ 

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.