Vlaamse boeren ageren tegen stuntprijzen melk in supermarkten


Vlaamse boeren voerden gisteren een prikactie bij een distributiecentrum van Aldi (foto: Vilt)
woensdag, 18 augustus, 2021

Vertegenwoordigers van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) hebben de directie van supermarktketen Aldi gisteren in een gesprek opgeroepen om hun verantwoordelijkheid te nemen voor de prijszetting van voedselproducten.

Dit meldt de Vlaamse nieuwssite Vilt. Eerder deze maanden voerde ABS al actie bij een filiaal van Albert Heijn.

Magere melk voor 0,32 euro

Met de acties reageren de boeren op een prijzenslag in het zuivelschap van Belgische supermarkten die enkele weken geleden werd ingezet. Zo bood Albert Heijn in Vlaanderen halfvolle (UHT) melk aan voor 0,49 euro per liter en magere melk zelfs voor 0,32 euro per liter. Bij Aldi lagen deze producten voor respectievelijk 0,55 euro en 0,49 euro in de winkel. Ook andere ketens stuntten met de prijzen voor consumptiemelk.

Stunten op kap van melkveehouders

‘Hoe moet een boer investeren in meer duurzaamheid wanneer er aan het andere eind van de keten producten verkocht worden voor prijzen die de kostprijs niet dekken? De neerwaartse prijsdruk moet dringend stoppen’, zegt ABS-voorzitter Hendrik Vandamme in een bericht op Vilt. ‘Met deze stuntprijzen voor melk willen supermarktketens marktaandeel winnen, maar wel op de kap van onze melkveehouders’, legt hij uit.

Vandamme denkt dat het tijdstip voor de forse prijsdaling niet toevallig is gekozen. ‘Deze en volgende maand onderhandelt de retail met de zuivelindustrie over de prijzen voor de komende zes maanden. Wij vragen de melkerijen niet toe te geven aan deze neerwaartse prijsdruk’, aldus de ABS-voorzitter.

FOD Economie gevraagd om onderzoek

Ook belangenbehartiger Boerenbond en de brancheorganisatie Belgische Confederatie voor de Zuivelindustrie hebben zich uitgesproken tegen de prijzenslag. ‘Dit is voor ons onaanvaardbaar. De meeste retailers hebben hun mond vol van een duurzame melkproductie en stellen steeds meer bijkomende eisen. Maar men lijkt te vergeten dat een duurzame melkproductie een kostprijs heeft‘, schrijft Roel Vaes van Boerenbond in een reactie op de website.

Samen met collega’s van Agrofront heeft Boerenbond onder andere de Federale Overheid Dienst (FOD) voor de Economie gevraagd om onderzoek te doen naar de legitimiteit van de prijzenslag.


0 reacties

Vlaamse boeren voerden gisteren een prikactie bij een distributiecentrum van Aldi (foto: Vilt)
woensdag, 18 augustus, 2021

Vertegenwoordigers van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) hebben de directie van supermarktketen Aldi gisteren in een gesprek opgeroepen om hun verantwoordelijkheid te nemen voor de prijszetting van voedselproducten.

Dit meldt de Vlaamse nieuwssite Vilt. Eerder deze maanden voerde ABS al actie bij een filiaal van Albert Heijn.

Magere melk voor 0,32 euro

Met de acties reageren de boeren op een prijzenslag in het zuivelschap van Belgische supermarkten die enkele weken geleden werd ingezet. Zo bood Albert Heijn in Vlaanderen halfvolle (UHT) melk aan voor 0,49 euro per liter en magere melk zelfs voor 0,32 euro per liter. Bij Aldi lagen deze producten voor respectievelijk 0,55 euro en 0,49 euro in de winkel. Ook andere ketens stuntten met de prijzen voor consumptiemelk.

Stunten op kap van melkveehouders

‘Hoe moet een boer investeren in meer duurzaamheid wanneer er aan het andere eind van de keten producten verkocht worden voor prijzen die de kostprijs niet dekken? De neerwaartse prijsdruk moet dringend stoppen’, zegt ABS-voorzitter Hendrik Vandamme in een bericht op Vilt. ‘Met deze stuntprijzen voor melk willen supermarktketens marktaandeel winnen, maar wel op de kap van onze melkveehouders’, legt hij uit.

Vandamme denkt dat het tijdstip voor de forse prijsdaling niet toevallig is gekozen. ‘Deze en volgende maand onderhandelt de retail met de zuivelindustrie over de prijzen voor de komende zes maanden. Wij vragen de melkerijen niet toe te geven aan deze neerwaartse prijsdruk’, aldus de ABS-voorzitter.

FOD Economie gevraagd om onderzoek

Ook belangenbehartiger Boerenbond en de brancheorganisatie Belgische Confederatie voor de Zuivelindustrie hebben zich uitgesproken tegen de prijzenslag. ‘Dit is voor ons onaanvaardbaar. De meeste retailers hebben hun mond vol van een duurzame melkproductie en stellen steeds meer bijkomende eisen. Maar men lijkt te vergeten dat een duurzame melkproductie een kostprijs heeft‘, schrijft Roel Vaes van Boerenbond in een reactie op de website.

Samen met collega’s van Agrofront heeft Boerenbond onder andere de Federale Overheid Dienst (FOD) voor de Economie gevraagd om onderzoek te doen naar de legitimiteit van de prijzenslag.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.