Verkoop vegetarische zuiveldranken plust 23 procent


In Nederland werd vorig jaar voor 71 miljoen euro aan alternatieve zuiveldranken verkocht
woensdag, 31 maart, 2021

In de Europese Unie werd in 2020 voor 1,6 miljard euro aan vegetarische zuiveldranken verkocht. Dat was 23 procent meer dan in 2019.

Dit blijkt uit gegevens in het rapport van het Smart Protein Project van de Europese Unie.

Duitsland koploper

In Nederland steeg de verkoop van dranken gebaseerd op bijvoorbeeld soja, amandel en haver afgelopen jaar met 22 procent tot een omzet van 71 miljoen euro. In België werd voor 60 miljoen euro aan vegetarische zuiveldranken verkocht, 10 procent meer dan in 2019. De hoogste omzet in deze productcategorie werd gerealiseerd in Duitsland. Hier ging voor 396 miljoen euro over de toonbank.

Ook yoghurt in de lift

Ook de Europese markt voor vegetarische yoghurt zat vorig jaar flink in de lift met een groei van 22 procent tot een totaal van 405 miljoen euro. In Nederland werd vorig jaar voor 43 miljoen euro in deze productcategorie verkocht, een groei van 35 procent. De afzet van vegetarische yoghurts nam in België toe met 14 procent en kwam daarmee uit op een totaal van 26 miljoen euro. De sterkste groei vertoonde de Duitse markt met een toename van 44 procent tot een totaal van 127 miljoen euro.

Kaasmarkt nog klein

De markt voor vegetarische kaas is nog klein, maar de Europese omzet in deze productcategorie steeg vorig jaar wel met 62 procent tot een totaal van 60 miljoen euro. In twee jaar tijd verdubbelde de verkoop ruimschoots. Binnen Europa werd de grootste omzetgroei voor vegetarische kaas gerealiseerd in Nederland, plus 140 procent tot een totaal van 4,9 miljoen. Ook voor dit vegetarische product was Duitsland de grootste afzetmarkt met een verkooptotaal van 44 miljoen euro.

 


0 reacties

In Nederland werd vorig jaar voor 71 miljoen euro aan alternatieve zuiveldranken verkocht
woensdag, 31 maart, 2021

In de Europese Unie werd in 2020 voor 1,6 miljard euro aan vegetarische zuiveldranken verkocht. Dat was 23 procent meer dan in 2019.

Dit blijkt uit gegevens in het rapport van het Smart Protein Project van de Europese Unie.

Duitsland koploper

In Nederland steeg de verkoop van dranken gebaseerd op bijvoorbeeld soja, amandel en haver afgelopen jaar met 22 procent tot een omzet van 71 miljoen euro. In België werd voor 60 miljoen euro aan vegetarische zuiveldranken verkocht, 10 procent meer dan in 2019. De hoogste omzet in deze productcategorie werd gerealiseerd in Duitsland. Hier ging voor 396 miljoen euro over de toonbank.

Ook yoghurt in de lift

Ook de Europese markt voor vegetarische yoghurt zat vorig jaar flink in de lift met een groei van 22 procent tot een totaal van 405 miljoen euro. In Nederland werd vorig jaar voor 43 miljoen euro in deze productcategorie verkocht, een groei van 35 procent. De afzet van vegetarische yoghurts nam in België toe met 14 procent en kwam daarmee uit op een totaal van 26 miljoen euro. De sterkste groei vertoonde de Duitse markt met een toename van 44 procent tot een totaal van 127 miljoen euro.

Kaasmarkt nog klein

De markt voor vegetarische kaas is nog klein, maar de Europese omzet in deze productcategorie steeg vorig jaar wel met 62 procent tot een totaal van 60 miljoen euro. In twee jaar tijd verdubbelde de verkoop ruimschoots. Binnen Europa werd de grootste omzetgroei voor vegetarische kaas gerealiseerd in Nederland, plus 140 procent tot een totaal van 4,9 miljoen. Ook voor dit vegetarische product was Duitsland de grootste afzetmarkt met een verkooptotaal van 44 miljoen euro.

 

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.