Te hoge melkaanvoer voornaamste reden Milcobel-crisis


Nils van Dam: ‘Als we 300 miljoen kg melk minder zouden verwerken, zou dat een positief effect hebben op de melkprijs’
woensdag, 4 november, 2020

Zuivelcoöperatie Milcobel zit in een forse crisis. Nils van Dam, CEO van Belgisch grootste zuivelverwerker, ontkent de zorgen niet en communiceerde afgelopen dagen in alle openheid over een stevig pakket maatregelen om het bedrijf weer gezond te maken.

Beperken van het groeiend melkaanbod is een van de oplossingen. ‘Als we 300 miljoen kg melk minder zouden verwerken, zou dat een positief effect hebben op de melkprijs.’ In zeven vragen gaat Nils van Dam in op de belangrijkste pijnpunten.

Afgelopen week presenteerde u de plannen via een webinar. Hoe was de sfeer bij de boeren toen ze de stevige boodschap van alle plannen hoorden?

‘De belangstelling voor het webinar was met 744 veehouders groot. Ik merkte opluchting dat Milcobel haar eigen problemen erkent. Dat we transparant vertellen dat we een crisis doormaken die niet van de ene op andere dag is opgelost. Natuurlijk maken boeren zich terecht zorgen dat de melkprijs al tien jaar te laag is. We betalen nu een prijs die onder de kostprijs van de leden ligt. Bij uitzondering heb ik de standaard-melkprijs voor komende drie maanden vastgelegd op 27 euro per 100 kg melk – hetzij 28,56 euro per 100 kg reëel uitbetaald, zodat onze boeren weten waar ze aan toe zijn in deze onzekere tijden. Voor januari 2021 voorzie ik dat al onze plannen zullen zorgen voor een 1 cent hogere melkprijs.’

Waardoor is Milcobel in een crisis beland?

‘Dat heeft verschillende oorzaken. Een van de belangrijkste is dat we zijn doorgeschoten in de wens om onze fabrieken vol met melk te krijgen. We hebben daardoor onvoldoende aandacht gehad voor de verwaarding van al deze melk. Van ons melkaanbod verwerken we 29 procent tot bulkproducten, 35 procent tot basisingrediënten en de rest tot producten met toegevoegde waarde. Op bulkproducten maken we verlies, op basisingrediënten geen winst. We zullen ons meer moeten richten op producten met toegevoegde waarde als zuivel onder private label en merkproducten. Op deze producten zijn betere marges te halen.’

Dat is nog niet zo eenvoudig, dat zullen andere zuivelondernemingen ook doen.

‘We zijn sterk in ijs voor private label en behoren tot de top drie belangrijkste mozzarellaproducenten in Europa. Dat moeten we verder uitbouwen. Maar het gezond maken van Milcobel doen we in stappen. We gaan nu eerst ervoor zorgen dat de basis van de organisatie op orde komt. Vandaaruit bouwen we verder en gaan we ook werken aan vernieuwing van producten en onze export – nu al goed voor een omzet van 1 miljard euro – verder uitbreiden.’

Het melkaanbod zal worden geremd door de huidige hoeveelheidspremie te halveren. Is dat voldoende?

‘Het halveren van de hoeveelheidspremie en de herverdeling van melkgeld via een duurzaamheidspremie en weidemelkpremie heeft voor 94 tot 96 procent van de bedrijven geen negatieve gevolgen voor hun melkprijs. Maar voor een klein aantal, grote bedrijven dus in beperkte mate wel. Zij zijn verantwoordelijk voor ongeveer 12 procent van ons melkaanbod. Ik begrijp de onvrede van deze veehouders, omdat ook zij langetermijnplannen voor hun bedrijfsontwikkelingen maakten. Daarom schaffen we de hoeveelheidspremie ook niet volledig af, maar we laten hiermee wel zien welke kant we op sturen. We zijn niet van plan om boeren te stimuleren om Milcobel te verlaten, maar als we komend jaar 300 miljoen kg melk minder zouden hoeven te verwerken, zou dat een positief effect hebben op de melkprijs.’

Een van de maatregelen is het verhogen van het ledenkapitaal de komende zeven jaar van 5 euro naar 7,50 per 100 kg melk. Dat vraagt om een inspanning van de leden.

‘Milcobel is in Europa één van de zuivelcoöperaties waar toetreden het makkelijkste is. Dat kan niet meer. Een stevig ledenkapitaal geeft ons betere condities voor leningen bij banken. Nu is onze solvabiliteit 28 procent, dat is ongezond. De solvabiliteit moet in 2025 opgetrokken zijn naar 35 procent, onder meer door verhoging van het ledenkapitaal, aflossen van schulden en verhogen van de bedrijfswinst. Ook willen we het uittreden en het meenemen van ledenkapitaal minder eenvoudig maken.’

Is fuseren met een anderen, eventueel buitenlandse partij, een optie geweest?

‘We bevinden ons nu in een te zwakke positie om te onderhandelen over een eventuele fusie. We moeten eerst weer gezond worden en dan beoordelen we de situatie opnieuw. Wat me wel opvalt, – ik ben betrekkelijk nieuw in deze sector – is dat de zuivelbedrijven al enorm veel samenwerken. Maar ik merk wel dat Vlaamse boeren erg idyllisch naar andere zuivelcoöperaties kijken. Zo zijn bij andere zuivelgroepen de lastenboeken veel zwaarder dan bij ons en ook daar gelden vaak beperkingen aan groei.’

Waartoe moeten alle plannen leiden?

‘Besparingen in de organisatie en efficiënter inrichten van de werkprocessen moet in 2025 leiden tot een jaarlijkse besparing van 50 miljoen euro. Dat zal zuurstof geven om weer investeringen te kunnen doen. Het sluiten van de drinkmelkfabriek in Schoten scheelt ons ook een jaarlijkse verlies van 9 miljoen euro. Door het verbeteren van het eigen vermogen en het beperken van het groeiende melkaanbod moeten we in staat zijn om over vijf jaar halverwege het lijstje van de internationale melkprijsvergelijking van LTO te geraken.’


0 reacties

Nils van Dam: ‘Als we 300 miljoen kg melk minder zouden verwerken, zou dat een positief effect hebben op de melkprijs’
woensdag, 4 november, 2020

Zuivelcoöperatie Milcobel zit in een forse crisis. Nils van Dam, CEO van Belgisch grootste zuivelverwerker, ontkent de zorgen niet en communiceerde afgelopen dagen in alle openheid over een stevig pakket maatregelen om het bedrijf weer gezond te maken.

Beperken van het groeiend melkaanbod is een van de oplossingen. ‘Als we 300 miljoen kg melk minder zouden verwerken, zou dat een positief effect hebben op de melkprijs.’ In zeven vragen gaat Nils van Dam in op de belangrijkste pijnpunten.

Afgelopen week presenteerde u de plannen via een webinar. Hoe was de sfeer bij de boeren toen ze de stevige boodschap van alle plannen hoorden?

‘De belangstelling voor het webinar was met 744 veehouders groot. Ik merkte opluchting dat Milcobel haar eigen problemen erkent. Dat we transparant vertellen dat we een crisis doormaken die niet van de ene op andere dag is opgelost. Natuurlijk maken boeren zich terecht zorgen dat de melkprijs al tien jaar te laag is. We betalen nu een prijs die onder de kostprijs van de leden ligt. Bij uitzondering heb ik de standaard-melkprijs voor komende drie maanden vastgelegd op 27 euro per 100 kg melk – hetzij 28,56 euro per 100 kg reëel uitbetaald, zodat onze boeren weten waar ze aan toe zijn in deze onzekere tijden. Voor januari 2021 voorzie ik dat al onze plannen zullen zorgen voor een 1 cent hogere melkprijs.’

Waardoor is Milcobel in een crisis beland?

‘Dat heeft verschillende oorzaken. Een van de belangrijkste is dat we zijn doorgeschoten in de wens om onze fabrieken vol met melk te krijgen. We hebben daardoor onvoldoende aandacht gehad voor de verwaarding van al deze melk. Van ons melkaanbod verwerken we 29 procent tot bulkproducten, 35 procent tot basisingrediënten en de rest tot producten met toegevoegde waarde. Op bulkproducten maken we verlies, op basisingrediënten geen winst. We zullen ons meer moeten richten op producten met toegevoegde waarde als zuivel onder private label en merkproducten. Op deze producten zijn betere marges te halen.’

Dat is nog niet zo eenvoudig, dat zullen andere zuivelondernemingen ook doen.

‘We zijn sterk in ijs voor private label en behoren tot de top drie belangrijkste mozzarellaproducenten in Europa. Dat moeten we verder uitbouwen. Maar het gezond maken van Milcobel doen we in stappen. We gaan nu eerst ervoor zorgen dat de basis van de organisatie op orde komt. Vandaaruit bouwen we verder en gaan we ook werken aan vernieuwing van producten en onze export – nu al goed voor een omzet van 1 miljard euro – verder uitbreiden.’

Het melkaanbod zal worden geremd door de huidige hoeveelheidspremie te halveren. Is dat voldoende?

‘Het halveren van de hoeveelheidspremie en de herverdeling van melkgeld via een duurzaamheidspremie en weidemelkpremie heeft voor 94 tot 96 procent van de bedrijven geen negatieve gevolgen voor hun melkprijs. Maar voor een klein aantal, grote bedrijven dus in beperkte mate wel. Zij zijn verantwoordelijk voor ongeveer 12 procent van ons melkaanbod. Ik begrijp de onvrede van deze veehouders, omdat ook zij langetermijnplannen voor hun bedrijfsontwikkelingen maakten. Daarom schaffen we de hoeveelheidspremie ook niet volledig af, maar we laten hiermee wel zien welke kant we op sturen. We zijn niet van plan om boeren te stimuleren om Milcobel te verlaten, maar als we komend jaar 300 miljoen kg melk minder zouden hoeven te verwerken, zou dat een positief effect hebben op de melkprijs.’

Een van de maatregelen is het verhogen van het ledenkapitaal de komende zeven jaar van 5 euro naar 7,50 per 100 kg melk. Dat vraagt om een inspanning van de leden.

‘Milcobel is in Europa één van de zuivelcoöperaties waar toetreden het makkelijkste is. Dat kan niet meer. Een stevig ledenkapitaal geeft ons betere condities voor leningen bij banken. Nu is onze solvabiliteit 28 procent, dat is ongezond. De solvabiliteit moet in 2025 opgetrokken zijn naar 35 procent, onder meer door verhoging van het ledenkapitaal, aflossen van schulden en verhogen van de bedrijfswinst. Ook willen we het uittreden en het meenemen van ledenkapitaal minder eenvoudig maken.’

Is fuseren met een anderen, eventueel buitenlandse partij, een optie geweest?

‘We bevinden ons nu in een te zwakke positie om te onderhandelen over een eventuele fusie. We moeten eerst weer gezond worden en dan beoordelen we de situatie opnieuw. Wat me wel opvalt, – ik ben betrekkelijk nieuw in deze sector – is dat de zuivelbedrijven al enorm veel samenwerken. Maar ik merk wel dat Vlaamse boeren erg idyllisch naar andere zuivelcoöperaties kijken. Zo zijn bij andere zuivelgroepen de lastenboeken veel zwaarder dan bij ons en ook daar gelden vaak beperkingen aan groei.’

Waartoe moeten alle plannen leiden?

‘Besparingen in de organisatie en efficiënter inrichten van de werkprocessen moet in 2025 leiden tot een jaarlijkse besparing van 50 miljoen euro. Dat zal zuurstof geven om weer investeringen te kunnen doen. Het sluiten van de drinkmelkfabriek in Schoten scheelt ons ook een jaarlijkse verlies van 9 miljoen euro. Door het verbeteren van het eigen vermogen en het beperken van het groeiende melkaanbod moeten we in staat zijn om over vijf jaar halverwege het lijstje van de internationale melkprijsvergelijking van LTO te geraken.’

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.