Solvabiliteit Milcobel staat nog steeds onder druk


In 2020 daalde de solvabiliteit van Milcobel naar 25,5 procent
woensdag, 29 september, 2021

Het strategische doel van zuivelcoöperatie Milcobel om de solvabiliteit te verhogen om het bedrijf minder kwetsbaar te maken lijkt nog ver weg.

Dit schrijft onderzoeks- en adviesbureau A-Insights in het vakblad ZuivelZicht.

Hoger kosten, dalende omzet

A-Insights maakte een analyse van de cijfers van Milcobel over de afgelopen jaren. Hieruit blijkt onder andere dat de verwerkingskosten per 100 liter melk sinds 2018 oplopen, terwijl de omzet per 100 liter melk langzaam daalt. De dalende opbrengsten in 2020 worden deels veroorzaakt door de coronacrisis, maar ook door een groeiend aandeel van relatief goedkope bulkproducten in de totale afzet.

Marge ten koste van melkprijs

Milcobel heeft vorig jaar de marge op de verwerkte melk verhoogd ten koste van de uitbetaalde melkprijs. De coöperatie heeft dit enerzijds gedaan om de uitzonderlijke kosten te compenseren die samenhangen met de sluiting van de verliesgevende fabriek in Schoten. Anderzijds is deze extra marge gebruikt om de solvabiliteit (aandeel eigen vermogen) te verbeteren.

Verlies ledenkapitaal

Als onderdeel van het strategisch herstelplan streeft Milcobel naar verhoging van de solvabiliteit naar 35 tot 40 procent. Dat doel lijkt volgens A-Insights nog ver weg. In 2019 was de solvabiliteit 27,3%. In 2020 daalde dit naar 25,5%. Daarbij komt dat de boeren die Milcobel dit jaar hebben verlaten of nog willen verlaten hun deel van het ledenkapitaal meenemen.

Melkprijs verhoogd om tij te keren

Dit jaar heeft Milcobel diverse stappen ondernomen om het vertrek van leden te keren en zo volumeverlies te voorkomen. De melkprijs is verhoogd en kaasverwerker Kaasbrik is overgenomen om de toegevoegde waarde op kaas te verhogen. ‘De tijd zal moeten leren of deze stappen succesvol genoeg zijn om boeren met een vertrekwens ervan te overtuigen om bij de coöperatie te blijven.’

 


0 reacties

In 2020 daalde de solvabiliteit van Milcobel naar 25,5 procent
woensdag, 29 september, 2021

Het strategische doel van zuivelcoöperatie Milcobel om de solvabiliteit te verhogen om het bedrijf minder kwetsbaar te maken lijkt nog ver weg.

Dit schrijft onderzoeks- en adviesbureau A-Insights in het vakblad ZuivelZicht.

Hoger kosten, dalende omzet

A-Insights maakte een analyse van de cijfers van Milcobel over de afgelopen jaren. Hieruit blijkt onder andere dat de verwerkingskosten per 100 liter melk sinds 2018 oplopen, terwijl de omzet per 100 liter melk langzaam daalt. De dalende opbrengsten in 2020 worden deels veroorzaakt door de coronacrisis, maar ook door een groeiend aandeel van relatief goedkope bulkproducten in de totale afzet.

Marge ten koste van melkprijs

Milcobel heeft vorig jaar de marge op de verwerkte melk verhoogd ten koste van de uitbetaalde melkprijs. De coöperatie heeft dit enerzijds gedaan om de uitzonderlijke kosten te compenseren die samenhangen met de sluiting van de verliesgevende fabriek in Schoten. Anderzijds is deze extra marge gebruikt om de solvabiliteit (aandeel eigen vermogen) te verbeteren.

Verlies ledenkapitaal

Als onderdeel van het strategisch herstelplan streeft Milcobel naar verhoging van de solvabiliteit naar 35 tot 40 procent. Dat doel lijkt volgens A-Insights nog ver weg. In 2019 was de solvabiliteit 27,3%. In 2020 daalde dit naar 25,5%. Daarbij komt dat de boeren die Milcobel dit jaar hebben verlaten of nog willen verlaten hun deel van het ledenkapitaal meenemen.

Melkprijs verhoogd om tij te keren

Dit jaar heeft Milcobel diverse stappen ondernomen om het vertrek van leden te keren en zo volumeverlies te voorkomen. De melkprijs is verhoogd en kaasverwerker Kaasbrik is overgenomen om de toegevoegde waarde op kaas te verhogen. ‘De tijd zal moeten leren of deze stappen succesvol genoeg zijn om boeren met een vertrekwens ervan te overtuigen om bij de coöperatie te blijven.’

 

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.