Sector moet fosfaatprobleem oplossen


Als Nederland de fosfaatproductie in 2017 niet reduceert tot onder het fosfaatplafond, lijkt derogatie verkeken
vrijdag, 14 oktober, 2016

Zonder de fosfaatrechten in 2017 toch weer onder het fosfaatplafond komen om derogatie voor 2018 en de drie jaren daarna binnen te slepen.
Dat is kort gezegd de uitdaging waar de melkveesector voor staat, nu de fosfaatrechtenintroductie een jaar is uitgesteld naar 1 januari 2018.

Staatssecretaris Martijn van Dam geeft bij monde van zijn woordvoerder aan dat de EU-enveloppe met 23 miljoen euro zijn enige beschikbare middel is om de fosfaatproductie te reduceren. ‘Verder moet de sector zelf zorgen voor een krimp in het aantal koeien’, zo legt het ministerie de hete aardappel bij de sector.

Fosfaatheffing uit zuivelplan

Bij belangenorganisaties heerst momenteel nog vooral verslagenheid om het afketsen van de introductie van fosfaatrechten. ‘Er zijn veel kritische vragen te stellen over waarom het afketsen van de wetgeving in dit stadium nog is gebeurd’, vertelt Wiebren van Stralen, LTO-beleidsadviseur mest en milieu.

Voor oplossingen vinden veel partijen het nog vroeg, maar Van Stralen brainstormt mee. ‘In 2013 is het zuivelplan “Kansen voor de zuivelketen” gelanceerd met daarin de verplichte deelname aan de KringloopWijzer. Als slot op de deur was er de mogelijkheid een fosfaatheffing in te stellen als er vrijwillig te weinig reductie behaald zou worden. Dit kunnen we afstoffen. Maar de vraag is hoe hoog je de heffing moet laten zijn om fosfaatproductie te reduceren. Kijk eens wat er de laatste jaren aan superheffing is betaald.’

Juridisch niet haalbaar

Een eventuele noodwet die in de wandelgangen wordt gesuggereerd om snel het aantal koeien te reduceren, is volgens Van Stralen juridisch niet haalbaar. ‘Direct korten zou de overheid schadeclaims gaan opleveren.’

Een gezamenlijke maatregel van alle zuivelfabrieken om de melklevering dan wel het aantal koeien te reduceren, is volgens NZO vanuit mededingingssoogpunt weer lastig.

‘Theoretisch zijn er misschien best nog wel wat mogelijkheden, maar de afgelopen jaren hebben het vertrouwen in een goede afloop geen goed gedaan’, geeft Van Stralen aan. ‘Ik snap veehouders die nog niet ingrijpen vanuit hun individuele oogpunt, maar het mogelijke verlies van derogatie is een grote bedreiging voor de sector.’

De sectorpartijen overleggen op dit moment over de ontstane situatie, nadat Brussel de fosfaatwetgeving vanwege vermeende staatssteun eerder deze week afschoot. Wil Nederland echter in aanmerking komen voor nieuwe derogatie, dan zal het aan Europa moeten laten zien dat het de fosfaatproductie in 2017 sterk heeft gereduceerd.


0 reacties

Als Nederland de fosfaatproductie in 2017 niet reduceert tot onder het fosfaatplafond, lijkt derogatie verkeken
vrijdag, 14 oktober, 2016

Zonder de fosfaatrechten in 2017 toch weer onder het fosfaatplafond komen om derogatie voor 2018 en de drie jaren daarna binnen te slepen.
Dat is kort gezegd de uitdaging waar de melkveesector voor staat, nu de fosfaatrechtenintroductie een jaar is uitgesteld naar 1 januari 2018.

Staatssecretaris Martijn van Dam geeft bij monde van zijn woordvoerder aan dat de EU-enveloppe met 23 miljoen euro zijn enige beschikbare middel is om de fosfaatproductie te reduceren. ‘Verder moet de sector zelf zorgen voor een krimp in het aantal koeien’, zo legt het ministerie de hete aardappel bij de sector.

Fosfaatheffing uit zuivelplan

Bij belangenorganisaties heerst momenteel nog vooral verslagenheid om het afketsen van de introductie van fosfaatrechten. ‘Er zijn veel kritische vragen te stellen over waarom het afketsen van de wetgeving in dit stadium nog is gebeurd’, vertelt Wiebren van Stralen, LTO-beleidsadviseur mest en milieu.

Voor oplossingen vinden veel partijen het nog vroeg, maar Van Stralen brainstormt mee. ‘In 2013 is het zuivelplan “Kansen voor de zuivelketen” gelanceerd met daarin de verplichte deelname aan de KringloopWijzer. Als slot op de deur was er de mogelijkheid een fosfaatheffing in te stellen als er vrijwillig te weinig reductie behaald zou worden. Dit kunnen we afstoffen. Maar de vraag is hoe hoog je de heffing moet laten zijn om fosfaatproductie te reduceren. Kijk eens wat er de laatste jaren aan superheffing is betaald.’

Juridisch niet haalbaar

Een eventuele noodwet die in de wandelgangen wordt gesuggereerd om snel het aantal koeien te reduceren, is volgens Van Stralen juridisch niet haalbaar. ‘Direct korten zou de overheid schadeclaims gaan opleveren.’

Een gezamenlijke maatregel van alle zuivelfabrieken om de melklevering dan wel het aantal koeien te reduceren, is volgens NZO vanuit mededingingssoogpunt weer lastig.

‘Theoretisch zijn er misschien best nog wel wat mogelijkheden, maar de afgelopen jaren hebben het vertrouwen in een goede afloop geen goed gedaan’, geeft Van Stralen aan. ‘Ik snap veehouders die nog niet ingrijpen vanuit hun individuele oogpunt, maar het mogelijke verlies van derogatie is een grote bedreiging voor de sector.’

De sectorpartijen overleggen op dit moment over de ontstane situatie, nadat Brussel de fosfaatwetgeving vanwege vermeende staatssteun eerder deze week afschoot. Wil Nederland echter in aanmerking komen voor nieuwe derogatie, dan zal het aan Europa moeten laten zien dat het de fosfaatproductie in 2017 sterk heeft gereduceerd.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.