maandag, 12 juli, 2021 In het eerste half jaar van 2021 is pas een derde van alle landbouw- en bouwvoertuigen geregistreerd bij de RDW. De dienst maakt zich zorgen over de achterblijvende registratie. Voor 1 januari 2022 moeten alle registratieplichtige (land)bouwvoertuigen bij de RDW geregistreerd zijn om nog op de openbare weg te mogen komen. Op 1 juli waren 164.000 van de naar schatting 550.000 voertuigen geregistreerd, circa 30 procent. De geregistreerde voertuigen bestond uit 100.000 trekkers, 43.000 aanhangers of getrokken machines en 21.000 zogeheten ‘voertuigen met beperkte snelheid’. Registratie voor 1 januari 2022Registratie van (land)bouwvoertuigen kan tot 1 januari 2022 via de website van de RDW voor 18 euro. Daarna is registratie alleen nog mogelijk na een keuring bij de RDW en dat is veel duurder. Volgens de RDW is er in de praktijk nog behoorlijk wat onduidelijkheid. Met name het chassisnummer is cruciaal voor de registratie, maar dat is niet altijd even goed vindbaar. Daarnaast is registratie van (land)bouwvoertuigen verplicht als ze harder rijden dan 6 km/uur en niet pas vanaf 25 km/uur. Een kentekenplaat is na registratie alleen nodig voor gebruikte voertuigen die 25 km/uur rijden. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle (land)bouwvoertuigen voorzien zijn van een kentekenplaat.
0 reacties
|
RDW maakt zich zorgen over registratie landbouwvoertuigen
![]() |
In het eerste half jaar van 2021 is pas een derde van alle landbouw- en bouwvoertuigen geregistreerd bij de RDW. De dienst maakt zich zorgen over de achterblijvende registratie.
Voor 1 januari 2022 moeten alle registratieplichtige (land)bouwvoertuigen bij de RDW geregistreerd zijn om nog op de openbare weg te mogen komen. Op 1 juli waren 164.000 van de naar schatting 550.000 voertuigen geregistreerd, circa 30 procent. De geregistreerde voertuigen bestond uit 100.000 trekkers, 43.000 aanhangers of getrokken machines en 21.000 zogeheten ‘voertuigen met beperkte snelheid’.
Registratie voor 1 januari 2022
Registratie van (land)bouwvoertuigen kan tot 1 januari 2022 via de website van de RDW voor 18 euro. Daarna is registratie alleen nog mogelijk na een keuring bij de RDW en dat is veel duurder. Volgens de RDW is er in de praktijk nog behoorlijk wat onduidelijkheid. Met name het chassisnummer is cruciaal voor de registratie, maar dat is niet altijd even goed vindbaar. Daarnaast is registratie van (land)bouwvoertuigen verplicht als ze harder rijden dan 6 km/uur en niet pas vanaf 25 km/uur. Een kentekenplaat is na registratie alleen nodig voor gebruikte voertuigen die 25 km/uur rijden. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle (land)bouwvoertuigen voorzien zijn van een kentekenplaat.
REAGEER