woensdag, 3 mei, 2017 De Rabobank is een proef gestart waarbij melkveehouders hun bedrijfsresultaat kunnen vergelijken met dat van hun collega's. Dit meldt het AD vandaag. In de internetbankieren-app krijgen deelnemende boeren inzicht in de (geanonimiseerde) resultaten van vergelijkbare bedrijven uit hun sector, zo meldt de krant. De nieuwe dienst, onder de naam Bedrijven Kompas, komt eerst beschikbaar voor de melkveehouderij. Op termijn wil de bank ook andere mkb-ondernemers deze dienst aanbieden. Feitelijke informatie voor een adviesgesprekVolgens Ruud Huirne kan een melkveehouder in de app bijvoorbeeld zien of hij tot de tien procent behoort met de hoogste kosten voor veevoer. 'Vervolgens kan hij in gesprek met de voerleverancier of adviseur: is daar een goede reden voor of kunnen die kosten omlaag?' De bank geeft aan dat de ondernemer het gesprek dan kan ingaan op basis van feiten in plaats van intuïtie. 'Zo leren degenen die minder presteren van de toppers', aldus Huirne. Waarschuwing voor tekortenVolgens het AD kan de bank ondernemers ook via een pushbericht waarschuwen voor dreigende tekorten. Deze informatie is gebaseerd op patronen in historische data, zo vertelt Huirne. 'Zo weten we dat melkveehouders doorgaans in het najaar de rekening moeten betalen voor hun wintervoorraad voer. Bij een dreigend tekort kunnen we praten over een overbruggingskrediet, of we adviseren om nog een jaar te wachten met de aanschaf van een nieuwe tractor.'
1 reactie
|
Rabo-app laat melkveehouders bedrijfsresultaat vergelijken
![]() |
De Rabobank is een proef gestart waarbij melkveehouders hun bedrijfsresultaat kunnen vergelijken met dat van hun collega's. Dit meldt het AD vandaag.
In de internetbankieren-app krijgen deelnemende boeren inzicht in de (geanonimiseerde) resultaten van vergelijkbare bedrijven uit hun sector, zo meldt de krant. De nieuwe dienst, onder de naam Bedrijven Kompas, komt eerst beschikbaar voor de melkveehouderij. Op termijn wil de bank ook andere mkb-ondernemers deze dienst aanbieden.
Feitelijke informatie voor een adviesgesprek
Volgens Ruud Huirne kan een melkveehouder in de app bijvoorbeeld zien of hij tot de tien procent behoort met de hoogste kosten voor veevoer. 'Vervolgens kan hij in gesprek met de voerleverancier of adviseur: is daar een goede reden voor of kunnen die kosten omlaag?'
De bank geeft aan dat de ondernemer het gesprek dan kan ingaan op basis van feiten in plaats van intuïtie. 'Zo leren degenen die minder presteren van de toppers', aldus Huirne.
Waarschuwing voor tekorten
Volgens het AD kan de bank ondernemers ook via een pushbericht waarschuwen voor dreigende tekorten. Deze informatie is gebaseerd op patronen in historische data, zo vertelt Huirne. 'Zo weten we dat melkveehouders doorgaans in het najaar de rekening moeten betalen voor hun wintervoorraad voer. Bij een dreigend tekort kunnen we praten over een overbruggingskrediet, of we adviseren om nog een jaar te wachten met de aanschaf van een nieuwe tractor.'
Reacties
Op mijn bankafschrift staat
REAGEER