Nils van Dam (Milcobel): ‘We hebben weer de wind mee’


Milcobel profiteert volop van kortlopende contracten voor basisingrediënten
vrijdag, 1 april, 2022

Een melkprijs die in een jaar steeg met 57 procent, een toegenomen solvabiliteit van drie procent en zelfs een nabetaling van 0,90 cent per liter. De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel presenteerde deze week opvallend goede jaarcijfers over 2021.

Toch is het nog geen twee jaar geleden dat boze leden protesteerden voor de toegangspoort van de Milcobelfabrieken vanwege slechte prestaties. Algemeen directeur van Milcobel Nils van Dam licht de prestaties graag toe. ‘We hebben veel veranderingen doorgevoerd, maar we hebben de wind nu ook mee.’

Gefeliciteerd met de ongekende goede cijfers. Wat is de verklaring voor het succes over 2021?

‘We zijn trots op de prestaties die we met elkaar hebben bereikt. De goede cijfers komen doordat het besparingsprogramma van 50 miljoen euro, dat we startten in 2020, sneller vruchten heeft afgeworpen. Ook sloten we de zuiveldrankenfabriek in Schoten. Deze verlieslijdende fabriek hing jaren als een molensteen om onze nek. Daarnaast profiteren we van de goede markt voor basisingrediënten.’

Waarom profiteert Milcobel juist zo veel van huidige gunstige zuivelmarkt?

‘Ons portfolio bestaat uit 60 procent ingrediëntenproducten zoals mozzarella, poeder, room en boter en 40 procent consumentenproducten. Bij de ingrediëntenproducten wordt gewerkt met kortlopende prijsafspraken van 1 tot 3 maanden. Bij de consumentenproducten, zoals de eigen A-merken en merken onder private-label, zijn de contracten van langere duur, van een half jaar tot zelfs 2 jaar. Sommige zuivelfabrieken kunnen daarom moeilijk profiteren van de hoge zuivelprijzen. Er zijn ook voorbeelden van andere fabrieken die juist nog een groter voordeel hebben. Omdat wij voor 60 procent van onze eindproducten werken met kortlopende contracten, kunnen we nu hogere prijzen maken.’

In de voorgaande jaren zorgde dit er juist voor tegenvallende uitbetalingsprijzen bij Milcobel. Denkt u aan een verandering van het portfolio?

‘Nee, we gaan het portfolio niet veranderen, dit is voor ons een evenwichtige verdeling. Zo kunnen we meer langetermijnstabiliteit bieden aan onze leden. Wel maken we verschuivingen binnen het portfolio. We richten ons meer op de belangrijke, lucratieve ingrediëntenproducten en klanten en bij de consumentenproducten nog meer op de sterke merkproducten.’

Zorgde de terugloop van de melkaanvoer ook voor een betere melkprijs?

‘Ik weet zeker dat we met de melk van de veehouders die afscheid van ons hebben genomen, ook tot deze prestaties waren geraakt.’

Milcobel wilde de aanvoer van melk in 2020 toch temporiseren omdat het onvoldoende tot toegevoegde waarde kon worden gebracht?

‘In 2020 wilden we de jaarlijkse groei van de melk van 5 procent verlagen naar 2 procent per jaar. Maar de markt is inmiddels sterk veranderd; elke zuivelpartij die ik spreek kan wel melk gebruiken. Dat geldt ook voor ons en gelukkig melden er zich weer nieuwe melkveehouders die aan ons willen leveren.’

Er zijn afgelopen twee jaar veel leden vertrokken. Hoeveel melk verwerkte Milcobel in 2021?

‘De 400 leden die vertrokken waren goed voor een kleine 400 miljoen liter melk. Afgelopen jaar verwerkte Milcobel 1,375 miljard liter melk.’

Heeft Milcobel nu te maken met overcapaciteit?

‘De grootste uitdaging is momenteel het melkaanbod afstemmen op de productvraag. Ik noem dat melksynchronisatie. We hebben naast de sluiting van Schoten ook een poedertoren in Langemark gesloten en zo houden we de capaciteit in de gaten. Ik ga niet vertellen wat voor ons de ideale omvang is, maar we kunnen zeker, net als anderen, nog wel melk gebruiken.’

Hoe komt het dat de solvabiliteit 3 procent is gestegen, ondanks dat de vertrokken leden ook ledenkapitaal uit de onderneming meenamen?

‘Vorig jaar is het stapsgewijs verhogen van het ledenkapitaal van 5 euro per liter naar 7,5 euro goedgekeurd door onze leden. Ook is de schuldenlast verminderd met 40 miljoen bovenop de vermindering van 26 miljoen euro in 2022, het werkkapitaal is verminderd en we hebben 10 miljoen euro van de winst toegevoegd aan het eigen vermogen. Dat heeft er allemaal aan bijgedragen dat de solvabiliteit kon stijgen van 25 naar 28 procent.’

U bent voortvarend aan de slag gegaan om Milcobel te hervormen. Zorgt het coöperatieve model niet voor vertraging?

‘Dat een private onderneming scherper kan opereren, daar geloof ik niet in. Waarom zou dat zo zijn? Ik ben niet door de coöperatie geremd in de vaart om verbeteringen door te voeren. Je neemt boeren en bestuurders mee in de plannen, je moet goed communiceren. Juist bij een coöperatie gaat alle winst terug naar de leden, de boeren. Dat is belangrijk. Milcobel is van de boeren, de winsten dus ook.’

Wat verwacht u van 2022?

‘De melkprijzen blijven hoog voorlopig. Maar je ziet dat voorspellingen over de zuivelprijzen steeds minder ver vooruit gaan, hooguit drie maanden. De uitdaging voor ons momenteel is de enorme inflatie in prijzen voor verpakkingsmaterialen, ingrediënten en energie. Of de basismelkprijs boven de vijftig cent zal gaan? Heel wat veehouders krijgen dat nu al door onze premies en vanwege hoge gehalten in eiwit en vet. Ik waag me niet aan melkprijsvoorspellingen, we werken hard aan het verder verbeteren van onze resultaten en dus de melkprijs.’


0 reacties

Milcobel profiteert volop van kortlopende contracten voor basisingrediënten
vrijdag, 1 april, 2022

Een melkprijs die in een jaar steeg met 57 procent, een toegenomen solvabiliteit van drie procent en zelfs een nabetaling van 0,90 cent per liter. De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel presenteerde deze week opvallend goede jaarcijfers over 2021.

Toch is het nog geen twee jaar geleden dat boze leden protesteerden voor de toegangspoort van de Milcobelfabrieken vanwege slechte prestaties. Algemeen directeur van Milcobel Nils van Dam licht de prestaties graag toe. ‘We hebben veel veranderingen doorgevoerd, maar we hebben de wind nu ook mee.’

Gefeliciteerd met de ongekende goede cijfers. Wat is de verklaring voor het succes over 2021?

‘We zijn trots op de prestaties die we met elkaar hebben bereikt. De goede cijfers komen doordat het besparingsprogramma van 50 miljoen euro, dat we startten in 2020, sneller vruchten heeft afgeworpen. Ook sloten we de zuiveldrankenfabriek in Schoten. Deze verlieslijdende fabriek hing jaren als een molensteen om onze nek. Daarnaast profiteren we van de goede markt voor basisingrediënten.’

Waarom profiteert Milcobel juist zo veel van huidige gunstige zuivelmarkt?

‘Ons portfolio bestaat uit 60 procent ingrediëntenproducten zoals mozzarella, poeder, room en boter en 40 procent consumentenproducten. Bij de ingrediëntenproducten wordt gewerkt met kortlopende prijsafspraken van 1 tot 3 maanden. Bij de consumentenproducten, zoals de eigen A-merken en merken onder private-label, zijn de contracten van langere duur, van een half jaar tot zelfs 2 jaar. Sommige zuivelfabrieken kunnen daarom moeilijk profiteren van de hoge zuivelprijzen. Er zijn ook voorbeelden van andere fabrieken die juist nog een groter voordeel hebben. Omdat wij voor 60 procent van onze eindproducten werken met kortlopende contracten, kunnen we nu hogere prijzen maken.’

In de voorgaande jaren zorgde dit er juist voor tegenvallende uitbetalingsprijzen bij Milcobel. Denkt u aan een verandering van het portfolio?

‘Nee, we gaan het portfolio niet veranderen, dit is voor ons een evenwichtige verdeling. Zo kunnen we meer langetermijnstabiliteit bieden aan onze leden. Wel maken we verschuivingen binnen het portfolio. We richten ons meer op de belangrijke, lucratieve ingrediëntenproducten en klanten en bij de consumentenproducten nog meer op de sterke merkproducten.’

Zorgde de terugloop van de melkaanvoer ook voor een betere melkprijs?

‘Ik weet zeker dat we met de melk van de veehouders die afscheid van ons hebben genomen, ook tot deze prestaties waren geraakt.’

Milcobel wilde de aanvoer van melk in 2020 toch temporiseren omdat het onvoldoende tot toegevoegde waarde kon worden gebracht?

‘In 2020 wilden we de jaarlijkse groei van de melk van 5 procent verlagen naar 2 procent per jaar. Maar de markt is inmiddels sterk veranderd; elke zuivelpartij die ik spreek kan wel melk gebruiken. Dat geldt ook voor ons en gelukkig melden er zich weer nieuwe melkveehouders die aan ons willen leveren.’

Er zijn afgelopen twee jaar veel leden vertrokken. Hoeveel melk verwerkte Milcobel in 2021?

‘De 400 leden die vertrokken waren goed voor een kleine 400 miljoen liter melk. Afgelopen jaar verwerkte Milcobel 1,375 miljard liter melk.’

Heeft Milcobel nu te maken met overcapaciteit?

‘De grootste uitdaging is momenteel het melkaanbod afstemmen op de productvraag. Ik noem dat melksynchronisatie. We hebben naast de sluiting van Schoten ook een poedertoren in Langemark gesloten en zo houden we de capaciteit in de gaten. Ik ga niet vertellen wat voor ons de ideale omvang is, maar we kunnen zeker, net als anderen, nog wel melk gebruiken.’

Hoe komt het dat de solvabiliteit 3 procent is gestegen, ondanks dat de vertrokken leden ook ledenkapitaal uit de onderneming meenamen?

‘Vorig jaar is het stapsgewijs verhogen van het ledenkapitaal van 5 euro per liter naar 7,5 euro goedgekeurd door onze leden. Ook is de schuldenlast verminderd met 40 miljoen bovenop de vermindering van 26 miljoen euro in 2022, het werkkapitaal is verminderd en we hebben 10 miljoen euro van de winst toegevoegd aan het eigen vermogen. Dat heeft er allemaal aan bijgedragen dat de solvabiliteit kon stijgen van 25 naar 28 procent.’

U bent voortvarend aan de slag gegaan om Milcobel te hervormen. Zorgt het coöperatieve model niet voor vertraging?

‘Dat een private onderneming scherper kan opereren, daar geloof ik niet in. Waarom zou dat zo zijn? Ik ben niet door de coöperatie geremd in de vaart om verbeteringen door te voeren. Je neemt boeren en bestuurders mee in de plannen, je moet goed communiceren. Juist bij een coöperatie gaat alle winst terug naar de leden, de boeren. Dat is belangrijk. Milcobel is van de boeren, de winsten dus ook.’

Wat verwacht u van 2022?

‘De melkprijzen blijven hoog voorlopig. Maar je ziet dat voorspellingen over de zuivelprijzen steeds minder ver vooruit gaan, hooguit drie maanden. De uitdaging voor ons momenteel is de enorme inflatie in prijzen voor verpakkingsmaterialen, ingrediënten en energie. Of de basismelkprijs boven de vijftig cent zal gaan? Heel wat veehouders krijgen dat nu al door onze premies en vanwege hoge gehalten in eiwit en vet. Ik waag me niet aan melkprijsvoorspellingen, we werken hard aan het verder verbeteren van onze resultaten en dus de melkprijs.’

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.