donderdag, 28 februari, 2019 De melkveehouders van Royal FrieslandCampina (RFC) krijgen over 2018 een nabetaling van 0,59 cent per kilogram melk. Dat werd vanmorgen bekend bij de presentatie van de jaarcijfers in Amersfoort. De negatieve spiraal die Royal FrieslandCampina in 2017 al in omzet en winstgevendheid liet zien, kon over 2018 niet tot staan worden gebracht. De omzet daalde met 4,6 procent van 12,1 miljard euro naar 11,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde met 23 procent van 444 miljoen euro naar 342 miljoen euro. De winst in 2018 daalde met 10,6 procent van 227 miljoen euro naar 203 miljoen euro. In 2016 nog 3,44 cent nabetalingDe lagere winst betekent dat FrieslandCampina over 2018 een prestatietoeslag betaalt van 0,46 cent per kilo melk en een ledenreservering van 0,13 cent per kilo melk. Tezamen komt dat neer op een nabetaling van 0,59 cent per kilo melk. In 2017 bedroeg de totale nabetaling 1,33 cent per kilogram melk. In 2016 werd 3,44 cent per kilo melk aan nabetaling uitgekeerd. De garantieprijs over 2018 kwam uit op 36,05 cent per kilo melk. Inclusief de nabetaling van 0,59 cent en toeslagen voor weidegang en bijzondere melkstromen – gemiddeld over alle boeren 0,79 cent per kilo – komt de melkprijs over 2018 uit op 37,43 cent per kilo melk bij 3,47 procent eiwit en 4,41 procent vet. In 2017 bedroeg de melkprijs 40,01 cent per kilo melk. De melkprijs over 2018 ligt dus ruim 2,5 cent lager dan in 2017. ‘Toch is het bedrag van de melkprijs over 2018 de op drie na beste melkprijs ooit’, zo stelde CEO Hein Schumacher in een toelichting op de jaarcijfers. Oorzaak lagere winstDe lagere omzet en winst is voornamelijk een gevolg van verliezen bij de verkoop van de basiszuivelproducten kaas, boter en melkpoeder. Hierop werd een verlies van 100 miljoen euro geleden doordat de garantieprijs lange tijd hoger lag dan de marktprijs van basiszuivel. Extra investeringen in innovatie, marketing, verkoop en distributie drukten het resultaat van FrieslandCampina in Azië. ‘In China moeten we harder vechten voor onze positie dan voorheen’, aldus Schumacher. Verwachtingen voor 2019De hoogte van de waardecreatie over 2018 stemt Schumacher niet tevreden. ‘Maar we hebben in 2018 wel voorwaarden geschapen om tot betere resultaten te komen. Zo wisten we in 2018 85 miljoen euro aan kostenbesparingen te realiseren. De fundamenten van het bedrijf zijn door de ingrijpende reorganisaties die we hebben doorgevoerd een stuk sterker geworden.’ Ook is Schumacher positief gestemd over de zuivelmarkt. ‘De interventievoorraden zijn weg. Dat heeft positieve effecten op de prijzen.’
0 reacties
|
Nabetaling FrieslandCampina-boeren 0,59 cent
De melkveehouders van Royal FrieslandCampina (RFC) krijgen over 2018 een nabetaling van 0,59 cent per kilogram melk. Dat werd vanmorgen bekend bij de presentatie van de jaarcijfers in Amersfoort.
De negatieve spiraal die Royal FrieslandCampina in 2017 al in omzet en winstgevendheid liet zien, kon over 2018 niet tot staan worden gebracht. De omzet daalde met 4,6 procent van 12,1 miljard euro naar 11,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde met 23 procent van 444 miljoen euro naar 342 miljoen euro. De winst in 2018 daalde met 10,6 procent van 227 miljoen euro naar 203 miljoen euro.
In 2016 nog 3,44 cent nabetaling
De lagere winst betekent dat FrieslandCampina over 2018 een prestatietoeslag betaalt van 0,46 cent per kilo melk en een ledenreservering van 0,13 cent per kilo melk. Tezamen komt dat neer op een nabetaling van 0,59 cent per kilo melk. In 2017 bedroeg de totale nabetaling 1,33 cent per kilogram melk. In 2016 werd 3,44 cent per kilo melk aan nabetaling uitgekeerd.
De garantieprijs over 2018 kwam uit op 36,05 cent per kilo melk. Inclusief de nabetaling van 0,59 cent en toeslagen voor weidegang en bijzondere melkstromen – gemiddeld over alle boeren 0,79 cent per kilo – komt de melkprijs over 2018 uit op 37,43 cent per kilo melk bij 3,47 procent eiwit en 4,41 procent vet. In 2017 bedroeg de melkprijs 40,01 cent per kilo melk. De melkprijs over 2018 ligt dus ruim 2,5 cent lager dan in 2017. ‘Toch is het bedrag van de melkprijs over 2018 de op drie na beste melkprijs ooit’, zo stelde CEO Hein Schumacher in een toelichting op de jaarcijfers.
Oorzaak lagere winst
De lagere omzet en winst is voornamelijk een gevolg van verliezen bij de verkoop van de basiszuivelproducten kaas, boter en melkpoeder. Hierop werd een verlies van 100 miljoen euro geleden doordat de garantieprijs lange tijd hoger lag dan de marktprijs van basiszuivel. Extra investeringen in innovatie, marketing, verkoop en distributie drukten het resultaat van FrieslandCampina in Azië. ‘In China moeten we harder vechten voor onze positie dan voorheen’, aldus Schumacher.
Verwachtingen voor 2019
De hoogte van de waardecreatie over 2018 stemt Schumacher niet tevreden. ‘Maar we hebben in 2018 wel voorwaarden geschapen om tot betere resultaten te komen. Zo wisten we in 2018 85 miljoen euro aan kostenbesparingen te realiseren. De fundamenten van het bedrijf zijn door de ingrijpende reorganisaties die we hebben doorgevoerd een stuk sterker geworden.’
Ook is Schumacher positief gestemd over de zuivelmarkt. ‘De interventievoorraden zijn weg. Dat heeft positieve effecten op de prijzen.’
REAGEER