vrijdag, 7 februari, 2020 Zuivelmarktkenner Mark Voorbergen heeft weinig begrip voor de weerstand van melkveehouders tegen de duurzaamheidsprogramma’s van hun zuivelafnemers. ‘Tegenover extra eisen staat een bovengemiddelde melkprijs.’ De duurzaamheid van de productie van melk staat bij alle grote zuivelbedrijven in de wereld op de kaart. Maar de Nederlandse zuivel loopt wel voorop in de toepassing, erkent Voorbergen. Volgens de zuivelmarktkenner is dat niet meer dan logisch. ‘De Nederlandse zuivel opereert in het topsegment van de markt en daar heeft voor melkveehouders ook altijd een bovengemiddelde melkprijs tegenover gestaan’, stelt hij. Leveren wat multinationals vragen‘Als je in die premier league mee wilt blijven spelen, zul je moeten leveren wat wordt gevraagd’, benadrukt Voorbergen. ‘Dat begon ooit met eisen aan leveringszekerheid, daarna volgden melkkwaliteit, borging en traceerbaarheid en nu is dat duurzaamheid op het boerenbedrijf’, ziet hij. Het zijn met name grote voedingsconcerns als Nestlé, Danone en Unilever die vragen om duurzaam geproduceerde melk. ‘De invloed van deze multinationals op de Nederlandse melkmarkt is groot’, geeft Voorbergen aan. ‘Om deze concerns te kunnen blijven beleveren zullen melkverwerkers mee moeten in hun eisen.’ Achtergrondverhaal in VeeteeltMark Voorbergen is één van de ingewijden die in een achtergrondverhaal in Veeteelt hun licht laten schijnen over de wereldwijde trend naar verduurzaming van de melkveehouderij. Het eerste februarinummer van Veeteelt valt eind deze week in de brievenbus.
8 reacties
|
Mark Voorbergen: ‘Duurzaamheidseisen ondersteunen melkprijs’
![]() |
Zuivelmarktkenner Mark Voorbergen heeft weinig begrip voor de weerstand van melkveehouders tegen de duurzaamheidsprogramma’s van hun zuivelafnemers. ‘Tegenover extra eisen staat een bovengemiddelde melkprijs.’
De duurzaamheid van de productie van melk staat bij alle grote zuivelbedrijven in de wereld op de kaart. Maar de Nederlandse zuivel loopt wel voorop in de toepassing, erkent Voorbergen. Volgens de zuivelmarktkenner is dat niet meer dan logisch. ‘De Nederlandse zuivel opereert in het topsegment van de markt en daar heeft voor melkveehouders ook altijd een bovengemiddelde melkprijs tegenover gestaan’, stelt hij.
Leveren wat multinationals vragen
‘Als je in die premier league mee wilt blijven spelen, zul je moeten leveren wat wordt gevraagd’, benadrukt Voorbergen. ‘Dat begon ooit met eisen aan leveringszekerheid, daarna volgden melkkwaliteit, borging en traceerbaarheid en nu is dat duurzaamheid op het boerenbedrijf’, ziet hij. Het zijn met name grote voedingsconcerns als Nestlé, Danone en Unilever die vragen om duurzaam geproduceerde melk. ‘De invloed van deze multinationals op de Nederlandse melkmarkt is groot’, geeft Voorbergen aan. ‘Om deze concerns te kunnen blijven beleveren zullen melkverwerkers mee moeten in hun eisen.’
Achtergrondverhaal in Veeteelt
Mark Voorbergen is één van de ingewijden die in een achtergrondverhaal in Veeteelt hun licht laten schijnen over de wereldwijde trend naar verduurzaming van de melkveehouderij. Het eerste februarinummer van Veeteelt valt eind deze week in de brievenbus.
Reacties
Mark Voorbergen kan mooi
Groot gelijk.
GAAT MARK VOORBERGEN OOK MET
Dag mark....
Er is groot verschil tussen
Als Mark Voorbergen
De titel alleen al...
De vergelijking met PL is
REAGEER