Mark Voorbergen: ‘Duurzaamheidseisen ondersteunen melkprijs’


Grote multinationale voedingsconcerns trekken de wereldwijde trend naar duurzaamheid in de melkveehouderij
vrijdag, 7 februari, 2020

Zuivelmarktkenner Mark Voorbergen heeft weinig begrip voor de weerstand van melkveehouders tegen de duurzaamheidsprogramma’s van hun zuivelafnemers. ‘Tegenover extra eisen staat een bovengemiddelde melkprijs.’

De duurzaamheid van de productie van melk staat bij alle grote zuivelbedrijven in de wereld op de kaart. Maar de Nederlandse zuivel loopt wel voorop in de toepassing, erkent Voorbergen. Volgens de zuivelmarktkenner is dat niet meer dan logisch. ‘De Nederlandse zuivel opereert in het topsegment van de markt en daar heeft voor melkveehouders ook altijd een bovengemiddelde melkprijs tegenover gestaan’, stelt hij.

Leveren wat multinationals vragen

‘Als je in die premier league mee wilt blijven spelen, zul je moeten leveren wat wordt gevraagd’, benadrukt Voorbergen. ‘Dat begon ooit met eisen aan leveringszekerheid, daarna volgden melkkwaliteit, borging en traceerbaarheid en nu is dat duurzaamheid op het boerenbedrijf’, ziet hij. Het zijn met name grote voedingsconcerns als Nestlé, Danone en Unilever die vragen om duurzaam geproduceerde melk. ‘De invloed van deze multinationals op de Nederlandse melkmarkt is groot’, geeft Voorbergen aan. ‘Om deze concerns te kunnen blijven beleveren zullen melkverwerkers mee moeten in hun eisen.’

Achtergrondverhaal in Veeteelt

Mark Voorbergen is één van de ingewijden die in een achtergrondverhaal in Veeteelt hun licht laten schijnen over de wereldwijde trend naar verduurzaming van de melkveehouderij. Het eerste februarinummer van Veeteelt valt eind deze week in de brievenbus.


8 reacties

Grote multinationale voedingsconcerns trekken de wereldwijde trend naar duurzaamheid in de melkveehouderij
vrijdag, 7 februari, 2020

Zuivelmarktkenner Mark Voorbergen heeft weinig begrip voor de weerstand van melkveehouders tegen de duurzaamheidsprogramma’s van hun zuivelafnemers. ‘Tegenover extra eisen staat een bovengemiddelde melkprijs.’

De duurzaamheid van de productie van melk staat bij alle grote zuivelbedrijven in de wereld op de kaart. Maar de Nederlandse zuivel loopt wel voorop in de toepassing, erkent Voorbergen. Volgens de zuivelmarktkenner is dat niet meer dan logisch. ‘De Nederlandse zuivel opereert in het topsegment van de markt en daar heeft voor melkveehouders ook altijd een bovengemiddelde melkprijs tegenover gestaan’, stelt hij.

Leveren wat multinationals vragen

‘Als je in die premier league mee wilt blijven spelen, zul je moeten leveren wat wordt gevraagd’, benadrukt Voorbergen. ‘Dat begon ooit met eisen aan leveringszekerheid, daarna volgden melkkwaliteit, borging en traceerbaarheid en nu is dat duurzaamheid op het boerenbedrijf’, ziet hij. Het zijn met name grote voedingsconcerns als Nestlé, Danone en Unilever die vragen om duurzaam geproduceerde melk. ‘De invloed van deze multinationals op de Nederlandse melkmarkt is groot’, geeft Voorbergen aan. ‘Om deze concerns te kunnen blijven beleveren zullen melkverwerkers mee moeten in hun eisen.’

Achtergrondverhaal in Veeteelt

Mark Voorbergen is één van de ingewijden die in een achtergrondverhaal in Veeteelt hun licht laten schijnen over de wereldwijde trend naar verduurzaming van de melkveehouderij. Het eerste februarinummer van Veeteelt valt eind deze week in de brievenbus.

8 reacties


Reacties

Mark Voorbergen kan mooi praten met zijn duurzaamseisen ondersteunen de melkprijs , laten ze eerst de inflatie correctie maar toe passen over de laatste 40 jaar , dan zul je zien de de melkprijs naar de 70 a 80 ct gaat dan gerechtend de uitspraak van hem nu niet .

Er is groot verschil tussen eisen die verkoop stimuleren en volslagen onzin. Neem bv kalfopfok. Al zou maar één procent dood gaan dan is het voor de emotie mensen nog te veel. Maw. men geeft aanleiding tot zeuren. Ook de minimum eis van eigen grond. Als je er niet aan kunt voldoen, maar je hebt goede connecties met buurman akkerbouwer. Wat is er dan mis?

De vergelijking met PL is terecht. Wel goed begrijpen dat de linksback van bijvoorbeeld QPR 3 miljoen pakt en de aanveger 3000. Belangrijk om de bedragen aan de juiste persoon toe te kennen Mark, zal een beste aanveger zijn en ik ben top spits, enkel in de betaling is het andersom. Te idioot voor woorden. Nu met de Corona shit kunnen er eindelijk veel kansloze banen uit getrapt worden en kunnen ze echt gaan vegen.

REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.