Kalf bij koe krijgt bijval van ngo’s als Eyes on Animals


Corné Ansems houdt zijn kalveren minimaal drie maanden bij de koe (foto: Robin Utrecht)
donderdag, 24 december, 2020

Kaasboerderij De Ruurhoeve is op zoek naar tien melkveehouders die kalveren bij de koe (willen) houden om gezamenlijk een concept te ontwikkelen dat moet leiden tot hogere melk- en vleesprijzen.

Voor het concept krijgt De Ruurhoeve bijval van de ngo’s Eyes on Animals en de Dierenbescherming.

Betalen voor onderscheidende producten

‘Ik probeer al jaren de zachte waarden van ons melkveebedrijf beter te verwaarden’, legt Corné Ansems van kaasboerderij Ruurhoeve uit Hoogeloon uit. ‘Als je een onderscheidend product hebt, zoals onze bierkaas, dan wil de consument daar wel voor betalen. Maar het lukt tot nu toe niet om de extra kosten vergoed te krijgen die we maken doordat we kalveren bij de koe houden.’

Beter Leven-label

Ansems werkt al een aantal jaren met een familiekudde waarbij de kalveren minimaal drie maanden bij de koe blijven lopen. Dat kan op veel waardering van bezoekers van zijn boerderijwinkel rekenen, maar het levert niet direct geld op. ‘We boeren niet biologisch, maar we willen nu proberen voor onze producten het Beter Leven-label te krijgen.’

Dat is ambitieus, maar het label is volgens Ansems inmiddels zo bekend bij consumenten in de stad dat er voor producten met het label meer betaald wordt. ‘De Dierenbescherming wil via dit project komende twee jaar met tien boeren uit de praktijk ontdekken hoe ze Kalf bij koe onder het Beter Leven-label kunnen brengen. Zoals het er nu naar uitziet zou het gewaardeerd kunnen worden met drie sterren.’

Samenwerking met Eyes on Animals

Ansems bedacht een concept rondom kalveren bij de koe en hield daarbij ook oog voor  kringlooplandbouw. Hij kreeg voor de uitwerking van het project zelfs subsidie van Barth Misset en Stuurgroep Landbouwinnovatie Brabant.

Samen met de dierenrechtenorganisatie Eyes on Animals schreef hij het plan uit. ‘Het is niet de meteen de eerste organisatie waaraan je denkt om mee samen te werken’, weet ook Ansems. ‘Maar ik kwam met hen in contact tijdens een open dag op ons bedrijf. Ik heb inmiddels gemerkt dat als dit soort organisaties zich ergens mee bemoeien, er door retailers veel beter naar je geluisterd wordt dan als je als boer in je eentje een plan voorlegt.’

Taboe op Kalf bij koe

Ansems wil zijn concept toelichten via een online webinar. ‘Met het webinar wil ik burgers bereiken, maar ook melkveehouders. Ik merk dat er bij veel melkveehouders een taboe ligt op het onderwerp kalf bij koe. Zelfs in de biologische sector is het houden van kalveren bij de koe geen voorwaarde om in Nederland Skal-gecertificeerd te worden. Daarom ligt er juist ook voor gangbare boeren een kans om meer geld voor je producten te vragen als kalveren bij de koe blijven.’

Met de groep melkveehouders wil hij ook graag ervaringen uitwisselen en kengetallen delen om zo van elkaar te leren. ‘We kunnen via dit project samen met de ngo’s goede, maar ook reële criteria opstellen die voldoende zijn voor certificering van het Groen Label.’

Op donderdagmorgen 14 januari 2021 is het online webinar te volgen. Aanmelden kan via info@eyesonanimals.com, ten name van Corné Ansems.



Corné Ansems houdt zijn kalveren minimaal drie maanden bij de koe (foto: Robin Utrecht)
donderdag, 24 december, 2020

Kaasboerderij De Ruurhoeve is op zoek naar tien melkveehouders die kalveren bij de koe (willen) houden om gezamenlijk een concept te ontwikkelen dat moet leiden tot hogere melk- en vleesprijzen.

Voor het concept krijgt De Ruurhoeve bijval van de ngo’s Eyes on Animals en de Dierenbescherming.

Betalen voor onderscheidende producten

‘Ik probeer al jaren de zachte waarden van ons melkveebedrijf beter te verwaarden’, legt Corné Ansems van kaasboerderij Ruurhoeve uit Hoogeloon uit. ‘Als je een onderscheidend product hebt, zoals onze bierkaas, dan wil de consument daar wel voor betalen. Maar het lukt tot nu toe niet om de extra kosten vergoed te krijgen die we maken doordat we kalveren bij de koe houden.’

Beter Leven-label

Ansems werkt al een aantal jaren met een familiekudde waarbij de kalveren minimaal drie maanden bij de koe blijven lopen. Dat kan op veel waardering van bezoekers van zijn boerderijwinkel rekenen, maar het levert niet direct geld op. ‘We boeren niet biologisch, maar we willen nu proberen voor onze producten het Beter Leven-label te krijgen.’

Dat is ambitieus, maar het label is volgens Ansems inmiddels zo bekend bij consumenten in de stad dat er voor producten met het label meer betaald wordt. ‘De Dierenbescherming wil via dit project komende twee jaar met tien boeren uit de praktijk ontdekken hoe ze Kalf bij koe onder het Beter Leven-label kunnen brengen. Zoals het er nu naar uitziet zou het gewaardeerd kunnen worden met drie sterren.’

Samenwerking met Eyes on Animals

Ansems bedacht een concept rondom kalveren bij de koe en hield daarbij ook oog voor  kringlooplandbouw. Hij kreeg voor de uitwerking van het project zelfs subsidie van Barth Misset en Stuurgroep Landbouwinnovatie Brabant.

Samen met de dierenrechtenorganisatie Eyes on Animals schreef hij het plan uit. ‘Het is niet de meteen de eerste organisatie waaraan je denkt om mee samen te werken’, weet ook Ansems. ‘Maar ik kwam met hen in contact tijdens een open dag op ons bedrijf. Ik heb inmiddels gemerkt dat als dit soort organisaties zich ergens mee bemoeien, er door retailers veel beter naar je geluisterd wordt dan als je als boer in je eentje een plan voorlegt.’

Taboe op Kalf bij koe

Ansems wil zijn concept toelichten via een online webinar. ‘Met het webinar wil ik burgers bereiken, maar ook melkveehouders. Ik merk dat er bij veel melkveehouders een taboe ligt op het onderwerp kalf bij koe. Zelfs in de biologische sector is het houden van kalveren bij de koe geen voorwaarde om in Nederland Skal-gecertificeerd te worden. Daarom ligt er juist ook voor gangbare boeren een kans om meer geld voor je producten te vragen als kalveren bij de koe blijven.’

Met de groep melkveehouders wil hij ook graag ervaringen uitwisselen en kengetallen delen om zo van elkaar te leren. ‘We kunnen via dit project samen met de ngo’s goede, maar ook reële criteria opstellen die voldoende zijn voor certificering van het Groen Label.’

Op donderdagmorgen 14 januari 2021 is het online webinar te volgen. Aanmelden kan via info@eyesonanimals.com, ten name van Corné Ansems.



Reacties

Even buiten het concept om; ik denk dat je jezelf moet afvragen of het slim is om met een radicale groepering als EoA samen te willen werken. Zo gauw je toegeeft aan hun wensen, schuiven zij hun eisen weer een eindje op. Kijk maar naar hun makkers zoals WD en PvdD. Eerst de gangbare veehouderij verguizen en iedereen moet biologisch. Maar vorig jaar lieten zij al doorschemeren dat bio niet het einddoel was. Want dat is de algehele stop op het houden van dieren. Al deze groeperingen hebben één ding gemeen; je kunt ze niet vertrouwen.

REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.