donderdag, 24 december, 2020 Kaasboerderij De Ruurhoeve is op zoek naar tien melkveehouders die kalveren bij de koe (willen) houden om gezamenlijk een concept te ontwikkelen dat moet leiden tot hogere melk- en vleesprijzen. Voor het concept krijgt De Ruurhoeve bijval van de ngo’s Eyes on Animals en de Dierenbescherming. Betalen voor onderscheidende producten‘Ik probeer al jaren de zachte waarden van ons melkveebedrijf beter te verwaarden’, legt Corné Ansems van kaasboerderij Ruurhoeve uit Hoogeloon uit. ‘Als je een onderscheidend product hebt, zoals onze bierkaas, dan wil de consument daar wel voor betalen. Maar het lukt tot nu toe niet om de extra kosten vergoed te krijgen die we maken doordat we kalveren bij de koe houden.’ Beter Leven-labelAnsems werkt al een aantal jaren met een familiekudde waarbij de kalveren minimaal drie maanden bij de koe blijven lopen. Dat kan op veel waardering van bezoekers van zijn boerderijwinkel rekenen, maar het levert niet direct geld op. ‘We boeren niet biologisch, maar we willen nu proberen voor onze producten het Beter Leven-label te krijgen.’ Dat is ambitieus, maar het label is volgens Ansems inmiddels zo bekend bij consumenten in de stad dat er voor producten met het label meer betaald wordt. ‘De Dierenbescherming wil via dit project komende twee jaar met tien boeren uit de praktijk ontdekken hoe ze Kalf bij koe onder het Beter Leven-label kunnen brengen. Zoals het er nu naar uitziet zou het gewaardeerd kunnen worden met drie sterren.’ Samenwerking met Eyes on AnimalsAnsems bedacht een concept rondom kalveren bij de koe en hield daarbij ook oog voor kringlooplandbouw. Hij kreeg voor de uitwerking van het project zelfs subsidie van Barth Misset en Stuurgroep Landbouwinnovatie Brabant. Samen met de dierenrechtenorganisatie Eyes on Animals schreef hij het plan uit. ‘Het is niet de meteen de eerste organisatie waaraan je denkt om mee samen te werken’, weet ook Ansems. ‘Maar ik kwam met hen in contact tijdens een open dag op ons bedrijf. Ik heb inmiddels gemerkt dat als dit soort organisaties zich ergens mee bemoeien, er door retailers veel beter naar je geluisterd wordt dan als je als boer in je eentje een plan voorlegt.’ Taboe op Kalf bij koeAnsems wil zijn concept toelichten via een online webinar. ‘Met het webinar wil ik burgers bereiken, maar ook melkveehouders. Ik merk dat er bij veel melkveehouders een taboe ligt op het onderwerp kalf bij koe. Zelfs in de biologische sector is het houden van kalveren bij de koe geen voorwaarde om in Nederland Skal-gecertificeerd te worden. Daarom ligt er juist ook voor gangbare boeren een kans om meer geld voor je producten te vragen als kalveren bij de koe blijven.’ Met de groep melkveehouders wil hij ook graag ervaringen uitwisselen en kengetallen delen om zo van elkaar te leren. ‘We kunnen via dit project samen met de ngo’s goede, maar ook reële criteria opstellen die voldoende zijn voor certificering van het Groen Label.’ Op donderdagmorgen 14 januari 2021 is het online webinar te volgen. Aanmelden kan via info@eyesonanimals.com, ten name van Corné Ansems.
1 reactie
|
Kalf bij koe krijgt bijval van ngo’s als Eyes on Animals
Kaasboerderij De Ruurhoeve is op zoek naar tien melkveehouders die kalveren bij de koe (willen) houden om gezamenlijk een concept te ontwikkelen dat moet leiden tot hogere melk- en vleesprijzen.
Voor het concept krijgt De Ruurhoeve bijval van de ngo’s Eyes on Animals en de Dierenbescherming.
Betalen voor onderscheidende producten
‘Ik probeer al jaren de zachte waarden van ons melkveebedrijf beter te verwaarden’, legt Corné Ansems van kaasboerderij Ruurhoeve uit Hoogeloon uit. ‘Als je een onderscheidend product hebt, zoals onze bierkaas, dan wil de consument daar wel voor betalen. Maar het lukt tot nu toe niet om de extra kosten vergoed te krijgen die we maken doordat we kalveren bij de koe houden.’
Beter Leven-label
Ansems werkt al een aantal jaren met een familiekudde waarbij de kalveren minimaal drie maanden bij de koe blijven lopen. Dat kan op veel waardering van bezoekers van zijn boerderijwinkel rekenen, maar het levert niet direct geld op. ‘We boeren niet biologisch, maar we willen nu proberen voor onze producten het Beter Leven-label te krijgen.’
Dat is ambitieus, maar het label is volgens Ansems inmiddels zo bekend bij consumenten in de stad dat er voor producten met het label meer betaald wordt. ‘De Dierenbescherming wil via dit project komende twee jaar met tien boeren uit de praktijk ontdekken hoe ze Kalf bij koe onder het Beter Leven-label kunnen brengen. Zoals het er nu naar uitziet zou het gewaardeerd kunnen worden met drie sterren.’
Samenwerking met Eyes on Animals
Ansems bedacht een concept rondom kalveren bij de koe en hield daarbij ook oog voor kringlooplandbouw. Hij kreeg voor de uitwerking van het project zelfs subsidie van Barth Misset en Stuurgroep Landbouwinnovatie Brabant.
Samen met de dierenrechtenorganisatie Eyes on Animals schreef hij het plan uit. ‘Het is niet de meteen de eerste organisatie waaraan je denkt om mee samen te werken’, weet ook Ansems. ‘Maar ik kwam met hen in contact tijdens een open dag op ons bedrijf. Ik heb inmiddels gemerkt dat als dit soort organisaties zich ergens mee bemoeien, er door retailers veel beter naar je geluisterd wordt dan als je als boer in je eentje een plan voorlegt.’
Taboe op Kalf bij koe
Ansems wil zijn concept toelichten via een online webinar. ‘Met het webinar wil ik burgers bereiken, maar ook melkveehouders. Ik merk dat er bij veel melkveehouders een taboe ligt op het onderwerp kalf bij koe. Zelfs in de biologische sector is het houden van kalveren bij de koe geen voorwaarde om in Nederland Skal-gecertificeerd te worden. Daarom ligt er juist ook voor gangbare boeren een kans om meer geld voor je producten te vragen als kalveren bij de koe blijven.’
Met de groep melkveehouders wil hij ook graag ervaringen uitwisselen en kengetallen delen om zo van elkaar te leren. ‘We kunnen via dit project samen met de ngo’s goede, maar ook reële criteria opstellen die voldoende zijn voor certificering van het Groen Label.’
Op donderdagmorgen 14 januari 2021 is het online webinar te volgen. Aanmelden kan via info@eyesonanimals.com, ten name van Corné Ansems.
Reacties
Even buiten het concept om;
REAGEER