Herkomst van rundvlees steeds belangrijker


Voor het eerst in jaren is een stabilisatie van het thuisverbruik van rundvlees (4,4 kg per inwoner) vast te stellen
donderdag, 25 april, 2019

De gemiddelde Belg kocht het voorbije jaar in totaal 17,2 kg vers vlees om thuis te verbruiken. De herkomst van het vlees wordt steeds belangrijker voor de consument. Dat blijkt uit een marktonderzoek dat Gfk en Ivox uitvoerden in opdracht van VLAM.

Die 17,2 kg is een kleine daling ten opzichte van 2017, toen het thuisverbruik op 17,5 kg lag.

Voor het eerst in jaren is een stabilisatie van het thuisverbruik van rundvlees (4,4 kg per inwoner) vast te stellen. De vleesmengelingen (o.a. gemengd gehakt) en andere vleessoorten daalden verder, waardoor zowel rund- als varkensvlees in 2018 volumeaandeel wonnen.

In waarde heeft rundvlees het grootste aandeel (32 procent).

Liefst weinig vet

Uit onderzoek uitgevoerd in januari 2019 door iVox, blijkt dat vlees voornamelijk met de zintuigen gekocht wordt. De kleur van het vlees is een belangrijke parameter en de meerderheid verkiest vlees met weinig vet en zonder botjes en pezen. De studie toont ook aan dat echte vleesliefhebbers in verhouding wel vaker de voorkeur geven aan vlees met intramusculair vet vanwege van de extra smaak.

In 2018 gaf 14 procent aan vlees te goedkoop vinden, 39 procent het te duur vinden en 48 procent was neutraal of had geen mening. 

Afhankelijk van de eigen overtuiging worden vervolgens andere criteria, zoals de herkomst, de milieu-implicaties en dierenwelzijn, in overweging genomen. Zo verklaart 61 procent van de Belgen dat het land van herkomst een zekere invloed heeft op hun aankoop van vlees. In 2013 was dit nog 52 procent. Slechts 3 procent geeft aan een voorkeur te hebben voor buitenlands vlees.

Hard discount en buurtsupermarkten groeien

De hypermarkten en grotere supermarkten blijven de belangrijkste spelers met een volumeaandeel van 39 procent. Ze verloren in 2018 wel marktaandeel aan voornamelijk hard discount (Aldi en Lidl).

De buurtsupermarkten konden hun forse winst van 2017 vasthouden. Opmerkelijk is dat de slagers, na een daling in de voorbije jaren, in 2018 weer wat aandeel konden winnen. 20 procent van het volume en 24 procent van de besteding aan vlees gaan bij de slager over de toonbank.


0 reacties

Voor het eerst in jaren is een stabilisatie van het thuisverbruik van rundvlees (4,4 kg per inwoner) vast te stellen
donderdag, 25 april, 2019

De gemiddelde Belg kocht het voorbije jaar in totaal 17,2 kg vers vlees om thuis te verbruiken. De herkomst van het vlees wordt steeds belangrijker voor de consument. Dat blijkt uit een marktonderzoek dat Gfk en Ivox uitvoerden in opdracht van VLAM.

Die 17,2 kg is een kleine daling ten opzichte van 2017, toen het thuisverbruik op 17,5 kg lag.

Voor het eerst in jaren is een stabilisatie van het thuisverbruik van rundvlees (4,4 kg per inwoner) vast te stellen. De vleesmengelingen (o.a. gemengd gehakt) en andere vleessoorten daalden verder, waardoor zowel rund- als varkensvlees in 2018 volumeaandeel wonnen.

In waarde heeft rundvlees het grootste aandeel (32 procent).

Liefst weinig vet

Uit onderzoek uitgevoerd in januari 2019 door iVox, blijkt dat vlees voornamelijk met de zintuigen gekocht wordt. De kleur van het vlees is een belangrijke parameter en de meerderheid verkiest vlees met weinig vet en zonder botjes en pezen. De studie toont ook aan dat echte vleesliefhebbers in verhouding wel vaker de voorkeur geven aan vlees met intramusculair vet vanwege van de extra smaak.

In 2018 gaf 14 procent aan vlees te goedkoop vinden, 39 procent het te duur vinden en 48 procent was neutraal of had geen mening. 

Afhankelijk van de eigen overtuiging worden vervolgens andere criteria, zoals de herkomst, de milieu-implicaties en dierenwelzijn, in overweging genomen. Zo verklaart 61 procent van de Belgen dat het land van herkomst een zekere invloed heeft op hun aankoop van vlees. In 2013 was dit nog 52 procent. Slechts 3 procent geeft aan een voorkeur te hebben voor buitenlands vlees.

Hard discount en buurtsupermarkten groeien

De hypermarkten en grotere supermarkten blijven de belangrijkste spelers met een volumeaandeel van 39 procent. Ze verloren in 2018 wel marktaandeel aan voornamelijk hard discount (Aldi en Lidl).

De buurtsupermarkten konden hun forse winst van 2017 vasthouden. Opmerkelijk is dat de slagers, na een daling in de voorbije jaren, in 2018 weer wat aandeel konden winnen. 20 procent van het volume en 24 procent van de besteding aan vlees gaan bij de slager over de toonbank.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.