FrieslandCampina stelt omzetambities bij vanwege coronavirus


FrieslandCampina blijft optimistisch over de kansen in Pakistan
donderdag, 27 februari, 2020

FrieslandCampina heeft de omzetambities voor 2020 negatief bijgesteld vanwege de ontwikkelingen rondom het coronavirus en blijvende protesten in Hongkong.

‘Een paar weken terug voorzagen we nog een strategische netto-omzetstijging voor 2020 van 3 tot 5 procent. Maar dat hebben we afgelopen week teruggebracht naar 2 tot 4 procent groei’, zo vertelde Hein Schumacher, CEO bij de zuivelcoöperatie tijdens de presentatie van de jaarcijfers vandaag. ‘Ik ben overigens niet pessimistisch over China, de vraag naar babymelkpoeder blijft, maar de distributie begint wel een probleem te worden.’

Hongkong belangrijk voor distributie

Distributie in Azië start voor veel van de zuivelproducten van FrieslandCampina in Hongkong. Door de aanhoudende onrusten in Hongkong zit de grens tussen deze provincie en China al geruime tijd dicht. ‘Daardoor stijgen onze kosten. Ook de beschikbaarheid van containers om de producten te vervoeren begint een zorg te worden en zal voor de maand februari voor extra kosten zorgen’, aldus Schumacher.
De invloed van het coronavirus op de omzetbijstelling geeft aan hoe internationaal FrieslandCampina opereert. ‘Het alsmaar oprukkende protectionisme van landen vind ik ook een zorgelijke ontwikkeling’, zo keek Schumacher verder naar de ontwikkelingen op de zuivelmarkt.

Marktaandeel stijgt in Pakistan

FrieslandCampina investeert sinds een aantal jaren ook fors in Pakistan, maar kreeg daar de nodige tegenslagen. ‘De winst blijft achter bij de verwachting. De jaarlijkse afschrijvingen van de investeringen zorgen dat we in Pakistan geen winst maken. Ook de devaluatie van de munteenheid werkt niet mee. Maar Pakistan is wel de derde grootste zuivelspeler in de wereld. Daarom zetten we daar nu volop in op het winnen van marktaandeel’, aldus Schumacher.
Dat werpt volgens de CEO inmiddels vruchten af. ‘De omzet van de Pakistaanse zuivelmerken Olpers en Tarang steeg met 17,1 procent. We zijn voor bepaalde producten nu voor het eerst marktleider. Ondanks de economische tegenwind in Pakistan zijn we wel optimistisch.


0 reacties

FrieslandCampina blijft optimistisch over de kansen in Pakistan
donderdag, 27 februari, 2020

FrieslandCampina heeft de omzetambities voor 2020 negatief bijgesteld vanwege de ontwikkelingen rondom het coronavirus en blijvende protesten in Hongkong.

‘Een paar weken terug voorzagen we nog een strategische netto-omzetstijging voor 2020 van 3 tot 5 procent. Maar dat hebben we afgelopen week teruggebracht naar 2 tot 4 procent groei’, zo vertelde Hein Schumacher, CEO bij de zuivelcoöperatie tijdens de presentatie van de jaarcijfers vandaag. ‘Ik ben overigens niet pessimistisch over China, de vraag naar babymelkpoeder blijft, maar de distributie begint wel een probleem te worden.’

Hongkong belangrijk voor distributie

Distributie in Azië start voor veel van de zuivelproducten van FrieslandCampina in Hongkong. Door de aanhoudende onrusten in Hongkong zit de grens tussen deze provincie en China al geruime tijd dicht. ‘Daardoor stijgen onze kosten. Ook de beschikbaarheid van containers om de producten te vervoeren begint een zorg te worden en zal voor de maand februari voor extra kosten zorgen’, aldus Schumacher.
De invloed van het coronavirus op de omzetbijstelling geeft aan hoe internationaal FrieslandCampina opereert. ‘Het alsmaar oprukkende protectionisme van landen vind ik ook een zorgelijke ontwikkeling’, zo keek Schumacher verder naar de ontwikkelingen op de zuivelmarkt.

Marktaandeel stijgt in Pakistan

FrieslandCampina investeert sinds een aantal jaren ook fors in Pakistan, maar kreeg daar de nodige tegenslagen. ‘De winst blijft achter bij de verwachting. De jaarlijkse afschrijvingen van de investeringen zorgen dat we in Pakistan geen winst maken. Ook de devaluatie van de munteenheid werkt niet mee. Maar Pakistan is wel de derde grootste zuivelspeler in de wereld. Daarom zetten we daar nu volop in op het winnen van marktaandeel’, aldus Schumacher.
Dat werpt volgens de CEO inmiddels vruchten af. ‘De omzet van de Pakistaanse zuivelmerken Olpers en Tarang steeg met 17,1 procent. We zijn voor bepaalde producten nu voor het eerst marktleider. Ondanks de economische tegenwind in Pakistan zijn we wel optimistisch.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.