Coronajaar stuwde Belgische thuisconsumptie zuivel


Tussen 1 juli 2020 en 30 juni 2021 dronk de gemiddelde Belg thuis 45,4 liter melk
woensdag, 19 januari, 2022

Belgische huishoudens besteedden in de periode tussen 1 juli 2020 en 30 juni 2021 – een jaar dat gekenmerkt wordt door coronabeperkingen – vijf procent meer aan de aankoop van zuivel voor thuisconsumptie dan in het jaar ervoor.

Dit blijkt uit cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

Kaas grootste groeier

De groei in bestedingen was het hoogst in de categorie kaas. De waarde van het thuisverbruik nam toe met 4,9 procent, nadat deze in het voorgaande jaar ook al met 8 procent was gegroeid. Vooral de zachte kazen deden het goed met een groei van het volumeaandeel van 19,8 naar 21,1 procent. In bestedingen was kaas met 46,3 procent de belangrijkste zuivelcategorie.

Boter- en ijsconsumptie stabiel

Ook de thuisconsumptie van zuivelproducten zoals yoghurt, room en desserts nam verder toe. Nadat de bestedingen aan boter en ijs in het jaar ervoor sterk waren gestegen, stabiliseerden de uitgaven voor deze producten in de periode tussen 1 juli 2020 en 30 juni 2021.

Marktaandeel bio naar 3,2%

De belangrijkste zuivelcategorie in volume bleef consumptiemelk met een aandeel van 53,5 procent. Nadat de thuisconsumptie van melk in het jaar ervoor al met 5 procent was gestegen, nam die in de periode tussen 1 juli 2020 en 30 juni 2021 met nog eens 1,6 procent toe. Gemiddeld dronk de Belg in dit jaar 45,4 liter melk. Het aandeel biologisch daarin nam in twee jaar toe tot 3,2 procent. Het aandeel zuivelvervangers steeg ook licht en kwam uit op 9,7 procent.

 


0 reacties

Tussen 1 juli 2020 en 30 juni 2021 dronk de gemiddelde Belg thuis 45,4 liter melk
woensdag, 19 januari, 2022

Belgische huishoudens besteedden in de periode tussen 1 juli 2020 en 30 juni 2021 – een jaar dat gekenmerkt wordt door coronabeperkingen – vijf procent meer aan de aankoop van zuivel voor thuisconsumptie dan in het jaar ervoor.

Dit blijkt uit cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

Kaas grootste groeier

De groei in bestedingen was het hoogst in de categorie kaas. De waarde van het thuisverbruik nam toe met 4,9 procent, nadat deze in het voorgaande jaar ook al met 8 procent was gegroeid. Vooral de zachte kazen deden het goed met een groei van het volumeaandeel van 19,8 naar 21,1 procent. In bestedingen was kaas met 46,3 procent de belangrijkste zuivelcategorie.

Boter- en ijsconsumptie stabiel

Ook de thuisconsumptie van zuivelproducten zoals yoghurt, room en desserts nam verder toe. Nadat de bestedingen aan boter en ijs in het jaar ervoor sterk waren gestegen, stabiliseerden de uitgaven voor deze producten in de periode tussen 1 juli 2020 en 30 juni 2021.

Marktaandeel bio naar 3,2%

De belangrijkste zuivelcategorie in volume bleef consumptiemelk met een aandeel van 53,5 procent. Nadat de thuisconsumptie van melk in het jaar ervoor al met 5 procent was gestegen, nam die in de periode tussen 1 juli 2020 en 30 juni 2021 met nog eens 1,6 procent toe. Gemiddeld dronk de Belg in dit jaar 45,4 liter melk. Het aandeel biologisch daarin nam in twee jaar toe tot 3,2 procent. Het aandeel zuivelvervangers steeg ook licht en kwam uit op 9,7 procent.

 

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.