Consumentenprijzen zuivel stegen meer dan 10 procent in een jaar


Consumenten betalen bij Albert Heijn nu 0,20 euro meer voor een liter halfvolle melk van A-merk Campina dan een jaar geleden
woensdag, 23 maart, 2022

De prijs die consumenten voor verschillende zuivelproducten en kaas betalen in de supermarkt is in een jaar tijd met meer dan tien procent gestegen.

Dit leert een kleine steekproef, uitgevoerd via de website supermarktscanner.

Melk tot 22 procent duurder

Eind maart 2021 betaalden klanten van Albert Heijn 1,25 euro voor een liter halfvolle melk van Campina. Nu is dit 1,45 euro, een prijsstijging van 16 procent. Bij Jumbo steeg de prijs voor hetzelfde product zelfs met 22 procent: van 1,19 euro in 2021 naar 1,45 euro in 2022. Karnemelk van Campina kost bij Albert Heijn nu 1,29 euro per liter en bij Jumbo 1,26 euro. Een jaar geleden was dat nog respectievelijk 1,15 en 1,14 euro. Een vergelijkbare prijsstijging deed zich voor bij Campina halfvolle milde yoghurt. Daarvoor moest bij Albert Heijn een jaar geleden nog 1,29 euro voor worden betaald en bij Jumbo 1,28 euro. Nu is dat respectievelijk 1,39 en 1,45 euro.

Kaas tot 28 procent duurder

Ondanks de sterk gestegen noteringen voor boter valt de prijsstijging van de consumentenprijs voor roomboter relatief mee. Een jaar geleden moesten Albert Heijn-klanten voor 250 gram ongezouten Echte Boter nog 2,69 eurof betalen, nu is dat 2,95 euro. Bij Jumbo steeg de prijs voor hetzelfde product van 2,56 naar 2,80 euro. De grootste stijging van de consumentenprijs deed zich voor bij kaas. Zo werd 400 gram jong belegen 48+ kaas in plakken van het huismerk van Albert Heijn in een jaar tijd 19 procent duurder (van 4,19 naar 4,99 euro). Hetzelfde product onder Jumbo-huismerk werd zelfs 28 procent duurder (van 3,85 naar 4,94 euro).

 


0 reacties

Consumenten betalen bij Albert Heijn nu 0,20 euro meer voor een liter halfvolle melk van A-merk Campina dan een jaar geleden
woensdag, 23 maart, 2022

De prijs die consumenten voor verschillende zuivelproducten en kaas betalen in de supermarkt is in een jaar tijd met meer dan tien procent gestegen.

Dit leert een kleine steekproef, uitgevoerd via de website supermarktscanner.

Melk tot 22 procent duurder

Eind maart 2021 betaalden klanten van Albert Heijn 1,25 euro voor een liter halfvolle melk van Campina. Nu is dit 1,45 euro, een prijsstijging van 16 procent. Bij Jumbo steeg de prijs voor hetzelfde product zelfs met 22 procent: van 1,19 euro in 2021 naar 1,45 euro in 2022. Karnemelk van Campina kost bij Albert Heijn nu 1,29 euro per liter en bij Jumbo 1,26 euro. Een jaar geleden was dat nog respectievelijk 1,15 en 1,14 euro. Een vergelijkbare prijsstijging deed zich voor bij Campina halfvolle milde yoghurt. Daarvoor moest bij Albert Heijn een jaar geleden nog 1,29 euro voor worden betaald en bij Jumbo 1,28 euro. Nu is dat respectievelijk 1,39 en 1,45 euro.

Kaas tot 28 procent duurder

Ondanks de sterk gestegen noteringen voor boter valt de prijsstijging van de consumentenprijs voor roomboter relatief mee. Een jaar geleden moesten Albert Heijn-klanten voor 250 gram ongezouten Echte Boter nog 2,69 eurof betalen, nu is dat 2,95 euro. Bij Jumbo steeg de prijs voor hetzelfde product van 2,56 naar 2,80 euro. De grootste stijging van de consumentenprijs deed zich voor bij kaas. Zo werd 400 gram jong belegen 48+ kaas in plakken van het huismerk van Albert Heijn in een jaar tijd 19 procent duurder (van 4,19 naar 4,99 euro). Hetzelfde product onder Jumbo-huismerk werd zelfs 28 procent duurder (van 3,85 naar 4,94 euro).

 

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.