vrijdag, 12 oktober, 2018 Een brede groep van partijen heeft alle kennis over jongveeopfok gebundeld in een zogenaamde blauwdruk. Deze kan veehouders en adviseurs helpen om gestructureerd te werken aan verbeteringen. De initiatiefnemers stelden twee jaar geleden vast dat de kennis over jongveeopfok sterk is versnipperd. De betrokken partijen zijn FrieslandCampina, MSD Animal Health, CalfOTel, Agrifirm en Nutrifeed. Een concept voor de blauwdruk is opgesteld door een groep dierenartsen, waaronder Jan Hulsen van veterinair adviesbureau Vetvice. Samen met docente Aline van Genderen van HAS Hogeschool Den Bosch voerde hij de leiding over het project. Studenten hebben samen met veehouders het concept verder ontwikkeld. Lijst van succesfactorenDe blauwdruk is een lijst van zogenaamde succesfactoren op het gebied van bijvoorbeeld huisvesting, hygiëne, werkwijze en organisatie. Met elkaar staan deze garant voor een succesvolle en probleemloze opfok. De lijst is opgedeeld per levensfase en per succesfactor is nauwkeurig omschreven wat de ideale situatie zou moeten zijn. Een veehouder kan de checklist samen met zijn adviseurs langs lopen en zo ontdekken waar op zijn bedrijf verbeteringen mogelijk zijn. De initiatiefnemers hopen dat de sector de blauwdruk zal omarmen om de jongveeopfok in Nederland op een hoger plan te brengen. Serie in VeeteeltIn een serie van vier artikelen besteedt Veeteelt de komende maanden aandacht aan de achtergronden van de blauwdruk. Specialisten, studenten en veehouders lichten de hoofdlijnen van de checklist per levensfase toe. Deel 1 is te lezen in het eerste oktobernummer van Veeteelt dat vandaag is verschenen.
0 reacties
|
Brede coalitie ontwikkelt blauwdruk voor de opfok van jongvee
![]() |
Een brede groep van partijen heeft alle kennis over jongveeopfok gebundeld in een zogenaamde blauwdruk. Deze kan veehouders en adviseurs helpen om gestructureerd te werken aan verbeteringen.
De initiatiefnemers stelden twee jaar geleden vast dat de kennis over jongveeopfok sterk is versnipperd. De betrokken partijen zijn FrieslandCampina, MSD Animal Health, CalfOTel, Agrifirm en Nutrifeed. Een concept voor de blauwdruk is opgesteld door een groep dierenartsen, waaronder Jan Hulsen van veterinair adviesbureau Vetvice. Samen met docente Aline van Genderen van HAS Hogeschool Den Bosch voerde hij de leiding over het project. Studenten hebben samen met veehouders het concept verder ontwikkeld.
Lijst van succesfactoren
De blauwdruk is een lijst van zogenaamde succesfactoren op het gebied van bijvoorbeeld huisvesting, hygiëne, werkwijze en organisatie. Met elkaar staan deze garant voor een succesvolle en probleemloze opfok. De lijst is opgedeeld per levensfase en per succesfactor is nauwkeurig omschreven wat de ideale situatie zou moeten zijn. Een veehouder kan de checklist samen met zijn adviseurs langs lopen en zo ontdekken waar op zijn bedrijf verbeteringen mogelijk zijn. De initiatiefnemers hopen dat de sector de blauwdruk zal omarmen om de jongveeopfok in Nederland op een hoger plan te brengen.
Serie in Veeteelt
In een serie van vier artikelen besteedt Veeteelt de komende maanden aandacht aan de achtergronden van de blauwdruk. Specialisten, studenten en veehouders lichten de hoofdlijnen van de checklist per levensfase toe. Deel 1 is te lezen in het eerste oktobernummer van Veeteelt dat vandaag is verschenen.
REAGEER