maandag, 10 augustus, 2020 Ruim een derde (35,2 procent) van de Amerikaanse melkplas komt inmiddels voor rekening van melkveebedrijven met meer dan 2000 koeien. Het percentage is bijna acht keer zo hoog als in 2000, toen bedrijven met meer dan 2000 koeien voor 4,5 procent van de melkplas zorgden. Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse ministerie van landbouw. Kleine bedrijven leveren inVooral bedrijven met minder dan 200 melkkoeien hebben sinds 2000 terrein ingeleverd. In 2000 waren deze bedrijven nog goed voor bijna de helft van de melkproductie in de Verenigde Staten. In 2016 was dat teruggelopen naar zo’n twintig procent. KostprijsvoordeelEen van de oorzaken van de Amerikaanse schaalvergroting is dat grote bedrijven een kostprijsvoordeel hebben, zo concluderen de auteurs van het rapport. Dat kostenvoordeel neemt toe naarmate de bedrijven groeien. Zo noteren bedrijven met 2000 koeien lagere kosten dan bedrijven met 1000 koeien, die op hun beurt weer minder kosten maken dan bedrijven met 500 koeien. Toch zien de auteurs dat er in elke grootteklasse wel bedrijven zijn die winst halen. Schaalvergroting zet doorDe auteurs verwachten dat schaalvergroting in de VS doorzet, ook omdat financiers de voorkeur geven aan grote melkveebedrijven. Relatief veel kleine melkveebedrijven worden daarnaast gerund door veehouders op leeftijd.
0 reacties
|
Bedrijven met meer dan 2000 koeien leveren derde van melkplas VS
Ruim een derde (35,2 procent) van de Amerikaanse melkplas komt inmiddels voor rekening van melkveebedrijven met meer dan 2000 koeien.
Het percentage is bijna acht keer zo hoog als in 2000, toen bedrijven met meer dan 2000 koeien voor 4,5 procent van de melkplas zorgden. Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse ministerie van landbouw.
Kleine bedrijven leveren in
Vooral bedrijven met minder dan 200 melkkoeien hebben sinds 2000 terrein ingeleverd. In 2000 waren deze bedrijven nog goed voor bijna de helft van de melkproductie in de Verenigde Staten. In 2016 was dat teruggelopen naar zo’n twintig procent.
Kostprijsvoordeel
Een van de oorzaken van de Amerikaanse schaalvergroting is dat grote bedrijven een kostprijsvoordeel hebben, zo concluderen de auteurs van het rapport. Dat kostenvoordeel neemt toe naarmate de bedrijven groeien. Zo noteren bedrijven met 2000 koeien lagere kosten dan bedrijven met 1000 koeien, die op hun beurt weer minder kosten maken dan bedrijven met 500 koeien. Toch zien de auteurs dat er in elke grootteklasse wel bedrijven zijn die winst halen.
Schaalvergroting zet door
De auteurs verwachten dat schaalvergroting in de VS doorzet, ook omdat financiers de voorkeur geven aan grote melkveebedrijven. Relatief veel kleine melkveebedrijven worden daarnaast gerund door veehouders op leeftijd.
REAGEER