ACM onderzoekt duurzaamheidsclaims zuivelsector


Als bedrijven consumenten misleiden met onterechte duurzaamheidsclaims kunnen ze forse boetes krijgen
woensdag, 5 mei, 2021

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims. Eén van de sectoren die onder vuur ligt is de zuivelsector.

De ACM heeft ruim veertig bedrijven in de zuivelsector een brief geschreven waarin wordt opgeroepen om de juistheid, duidelijkheid en onderbouwing van duurzaamheidsclaims te controleren. Vanaf half juni gaat de ACM het effect van deze actie bekijken en de resultaten publiceren.

Boetes voor misleiding

 ‘Consumenten moeten duurzaamheidsclaims kunnen vertrouwen. En bedrijven met eerlijke claims mogen geen oneerlijke concurrentie ondervinden van bedrijven die consumenten misleiden met oneerlijke claims’, motiveert Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, de actie. Als bedrijven consumenten daadwerkelijk misleiden over de duurzaamheid van hun producten kan de ACM boetes opleggen die kunnen oplopen tot honderdduizenden euro’s.

Duurzaam niet duidelijk

In een persbericht noemt de ACM een aantal voorbeelden van duurzaamheidsclaims die mogelijk misleidend zijn. Zo wordt het voorbeeld aangehaald van een pak melk waarop op de voorkant staat dat het ‘duurzaam’ is ‘Op de achterkant staat dat de koeien vaak naar buiten mogen en de boerderij zelf stoom opwekt. Zelfs met deze uitleg blijft het voor de consument onduidelijk wat het precieze duurzaamheidsvoordeel is’, schrijft de ACM.

Onderbouwd met feiten

Eerder dit jaar publiceerde de ACM vuistregels voor duurzaamheidsclaims. Hierin staat onder andere dat fabrikanten precies duidelijk moeten maken welk duurzaamheidsvoordeel een product heeft als het als duurzaam wordt aangeprezen. Deze claim moet onderbouwd zijn met feiten.

Reportage NOS Nieuwsuur terugkijken

Het NOS  programma Nieuwsuur maakte een reportage over het onderzoek van de ACM en besteedt hierin onder andere ook aandacht aan het PlanetProof keurmerk van FrieslandCampina. Klik hier om de uitzending terug te kijken. Het item over duurzaamheidsclaims start van mintuut 20.


0 reacties

Als bedrijven consumenten misleiden met onterechte duurzaamheidsclaims kunnen ze forse boetes krijgen
woensdag, 5 mei, 2021

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims. Eén van de sectoren die onder vuur ligt is de zuivelsector.

De ACM heeft ruim veertig bedrijven in de zuivelsector een brief geschreven waarin wordt opgeroepen om de juistheid, duidelijkheid en onderbouwing van duurzaamheidsclaims te controleren. Vanaf half juni gaat de ACM het effect van deze actie bekijken en de resultaten publiceren.

Boetes voor misleiding

 ‘Consumenten moeten duurzaamheidsclaims kunnen vertrouwen. En bedrijven met eerlijke claims mogen geen oneerlijke concurrentie ondervinden van bedrijven die consumenten misleiden met oneerlijke claims’, motiveert Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, de actie. Als bedrijven consumenten daadwerkelijk misleiden over de duurzaamheid van hun producten kan de ACM boetes opleggen die kunnen oplopen tot honderdduizenden euro’s.

Duurzaam niet duidelijk

In een persbericht noemt de ACM een aantal voorbeelden van duurzaamheidsclaims die mogelijk misleidend zijn. Zo wordt het voorbeeld aangehaald van een pak melk waarop op de voorkant staat dat het ‘duurzaam’ is ‘Op de achterkant staat dat de koeien vaak naar buiten mogen en de boerderij zelf stoom opwekt. Zelfs met deze uitleg blijft het voor de consument onduidelijk wat het precieze duurzaamheidsvoordeel is’, schrijft de ACM.

Onderbouwd met feiten

Eerder dit jaar publiceerde de ACM vuistregels voor duurzaamheidsclaims. Hierin staat onder andere dat fabrikanten precies duidelijk moeten maken welk duurzaamheidsvoordeel een product heeft als het als duurzaam wordt aangeprezen. Deze claim moet onderbouwd zijn met feiten.

Reportage NOS Nieuwsuur terugkijken

Het NOS  programma Nieuwsuur maakte een reportage over het onderzoek van de ACM en besteedt hierin onder andere ook aandacht aan het PlanetProof keurmerk van FrieslandCampina. Klik hier om de uitzending terug te kijken. Het item over duurzaamheidsclaims start van mintuut 20.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.