Economie

Minderheid van bedrijven goed over te nemen

De financiële ruimte is op veel bedrijven een knelfactor bij bedrijfsovername
De financiële ruimte is op veel bedrijven een knelfactor bij bedrijfsovername

Bedrijfsovername is door de jaren heen alles behalve gemakkelijker geworden. Dat komt door de toenemende grond- en huizenprijzen, terwijl het rendement uit bedrijven niet toeneemt.

Volgens Hans Scholte, bedrijfsadviseur en sectorleider melkvee bij Flynth adviseurs en accountants, is niet elk bedrijf rendabel genoeg om een toekomst voor een opvolger te vormen. ‘Een minderheid van de bedrijven is makkelijker over te nemen’, geeft hij aan. ‘De huidige kritieke melkopbrengst, dus de prijs die je voor melk zou moeten ontvangen om alle kosten en uitgaven van een liter melk te kunnen betalen, ligt gemiddeld tussen de 46 en 47 cent. De verwachte melkprijs is begroot op 47 cent. Dat betekent dat 46 procent van de melkveehouders niks overhoudt aan een liter melk’, geeft Scholte aan op basis van bedrijfsgegevens van klanten van Flynth. 

Veel bedrijven hebben weinig marge

Gemiddeld is de kritieke melkopbrengst van Flynth-klanten dus 46 à 47 cent, maar daarin is variatie. In 2023 had 46 procent van de bedrijven een melkprijs nodig van boven de 47 cent. Binnen die groep is er 22 procent die zelfs meer dan 51 cent per liter melk nodig heeft. Aan de andere kant kan 22 procent van de bedrijven toe met een melkprijs van 43 cent of minder om de kosten en uitgaven van een liter melk te dekken. Daarvan heeft slechts 8 procent een kritieke melkopbrengst van minder dan 39 cent.

Marge nodig voor financiering

Volgens Scholte betekent dit dat er bij 46 procent van de bedrijven niets overblijft van het melkgeld om een rol te spelen bij bedrijfsovername. Een goede marge speelt namelijk een belangrijke rol in de mogelijkheden voor een overnemer. ‘Als we een bedrijf met gemiddelde marge vergelijken met een bedrijf uit de top 25 procent, heeft een bedrijf in de eerste categorie vrijwel geen financiële ruimte om in te zetten voor bijvoorbeeld financiering’, geeft Scholte aan. De marge die er wel is, is nodig als bufferruimte op het bedrijf en kan niet ingezet worden voor rente en aflossing.

Gunfactor en communicatie spelen sleutelrol

De bedrijven die met een kritieke melkopbrengst van 46 cent of minder werken, zijn op papier gemakkelijker over te nemen. Maar meer factoren spelen een rol, zoals grond, de huizenmarkt en ook de gunfactor die overlaters voor de overnemer hebben. ‘Bedrijfsovername vraagt om duidelijk communiceren van beide kanten en deze gesprekken horen al te beginnen voordat je de samenwerking start. En dat kan soms best even knetteren’, aldus Scholte.

Meer over bedrijfsopvolging, met onder andere aandacht voor de groei van bedrijven en de toegenomen grondwaarde, is te lezen in het novembernummer van Veeteelt.