Boer in het nieuws

Boer in het Nieuws: ‘Tegenwicht tegen negatieve roepers’

ludo
MMM…MELK was ooit een reclameslogan van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, VLAM, om Vlaamse melk te promoten

‘MMM…MELK’ staat er nu met zonnepanelen te lezen op het dak van het bedrijf van melkveehouder Ludo Vandebrouck (56) en zijn zoon Simon (33) uit Kortessem. Veel Vlaamse journalisten vonden dit unieke idee wel een berichtje waard. ‘Het zonnepanelenbedrijf PowerYourself wilde met een opvallende stunt reclame voor hun bedrijf maken’, zegt Ludo. ‘Dat vonden we geen probleem. Op voorwaarde dat onze landbouwsector daarmee positief in het daglicht wordt gezet. ’ 

‘Met onder andere de stikstofcrisis komt de landbouw al genoeg negatief in beeld. We wilden onze sector ook eens in een positief daglicht zetten. En vooral tonen dat we honderd procent achter ons product staan. MMM…MELK was ooit een reclameslogan van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, VLAM. Dat vonden we wel mooi. We vroegen aan de techniekers of het mogelijk was om deze slogan op ons dak te krijgen met zonnepanelen. Het was een heel werk om alles op te meten en te laten passen. We wilden absoluut energieneutraal worden. Daarvoor hadden we 255 stuks zonnepanelen nodig van in totaal 100 kilowatt. De plaatsing van de zonnepanelen was een hele klus. Het project heeft ons dan ook meer gekost dan nodig was. Maar daar zit ik niet mee. Je krijgt er iets moois voor terug. Daarnaast zijn we er ook absoluut in geslaagd om energieneutraal te worden, want we lieten ook een batterij met een opslagcapaciteit van 200 kilowatt plaatsen.’

Boodschap voor passerende fietsers

‘De letters op het dak zijn geen tijdelijke stunt. De zonnepanelen blijven liggen. De boodschap is niet alleen goed te zien vanuit de lucht. Als je ons bedrijf passeert met de auto of fiets, dan is het goed te lezen. Dat veel journalisten van onder andere de VRT op het nieuwtje sprongen, vind ik fijn. Ook dat versterkt het imago. Vooral op Facebook is het bericht erg veel gedeeld met veel positieve reacties. Collega-boeren vinden dit echt super. Ook burgers reageerden positief. Toch kregen we af en toe ook wat negatieve reacties. Ik snap niet waarom. De meeste mensen zijn pro landbouw, maar er is ook een klein deel dat dat absoluut niet is.’  

Tegengewicht tegen harde roepers

‘Wat me irriteert, is dat het deel van de bevolking dat negatief denkt over de landbouw, in het nieuws vaak sterk belicht wordt. Dit terwijl er een grote bevolkingsgroep is die de boer en eerlijk geproduceerd vlees en zuivel wel apprecieert. Alleen de harde roepers komen in het nieuws. Met onze zonnepanelen wilden we wat tegengewicht geven.’

Ludo Vandebrouck (56) baat in het Vlaamse Kortessem samen met zijn zoon Simon (33) een melkveebedrijf uit met 200 melkkoeien.  

ludo
Ludo Vandenbrouck: ‘Het project heeft ons meer gekost dan nodig was, maar je krijgt er iets moois voor terug’