Waardering voor landbouw- en voedselsector stijgt


Streekproducten kunnen helpen om de waardering voor voedselproductie te verbeteren
maandag, 12 oktober, 2020

Na jaren van daling wordt de agri-foodsector dit jaar weer meer gewaardeerd. Dat blijkt uit de tweejaarlijks uitgevoerde Agrifoodmonitor van Wageningen Economic Research die laat zien wat mensen van de sectoren vinden.

Volgens de onderzoekers die zich met de monitor bezig houden heeft de verandering in waardering te maken met de boerenprotesten en de coronacrisis. Zo wordt gesteld dat de economische bijdrage van de sector en vertrouwen in voedselveiligheid dit jaar belangrijker is geworden in de waardering.

Bereid meer te betalen

Op het gebied van rechtvaardigheid, waar dierwelzijn onder wordt gerekend, scoort melkveehouderij het hoogst, samen met akker- en tuinbouw. Mensen geven daarnaast aan meer geld over te hebben voor duurzame producten. Van de respondenten is ruim 70 procent bereid om 10 procent meer te betalen.

Afstand verkleinen

De onderzoekers stellen dat de hogere waardering dit jaar te maken heeft met de aandacht voor voedsel uit de regio. Hier is volgens hen op in te spelen. Door de afstand tussen sector en consument te verkleinen, komt er meer waardering. Zo zou het aanbieden van streekproducten en boerderijbezoeken organiseren de waardering van de productie nog kunnen verhogen.
 


0 reacties

Streekproducten kunnen helpen om de waardering voor voedselproductie te verbeteren
maandag, 12 oktober, 2020

Na jaren van daling wordt de agri-foodsector dit jaar weer meer gewaardeerd. Dat blijkt uit de tweejaarlijks uitgevoerde Agrifoodmonitor van Wageningen Economic Research die laat zien wat mensen van de sectoren vinden.

Volgens de onderzoekers die zich met de monitor bezig houden heeft de verandering in waardering te maken met de boerenprotesten en de coronacrisis. Zo wordt gesteld dat de economische bijdrage van de sector en vertrouwen in voedselveiligheid dit jaar belangrijker is geworden in de waardering.

Bereid meer te betalen

Op het gebied van rechtvaardigheid, waar dierwelzijn onder wordt gerekend, scoort melkveehouderij het hoogst, samen met akker- en tuinbouw. Mensen geven daarnaast aan meer geld over te hebben voor duurzame producten. Van de respondenten is ruim 70 procent bereid om 10 procent meer te betalen.

Afstand verkleinen

De onderzoekers stellen dat de hogere waardering dit jaar te maken heeft met de aandacht voor voedsel uit de regio. Hier is volgens hen op in te spelen. Door de afstand tussen sector en consument te verkleinen, komt er meer waardering. Zo zou het aanbieden van streekproducten en boerderijbezoeken organiseren de waardering van de productie nog kunnen verhogen.
 

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.