‘Schaalvergroting niet meer dé oplossing voor krimpende marges’


Volgens Lubbert van Dellen van Accon avm worden verschillen in toekomstperspectief tussen bedrijven steeds minder bepaald door verschillen in opbrengsten en steeds meer door verschillen in kosten
vrijdag, 20 november, 2020

Door een oplopende kritieke melkprijs in combinatie met een achterblijvende melkprijsontwikkeling staan de marges in de melkveehouder de laatste jaren onder druk. Bedrijfsontwikkeling wordt ingewikkelder.

Tot deze conclusie komen financieel adviseurs in een achtergrondartikel in het novembernummer van Veeteelt. ‘De gemiddelde kritieke melkprijs kruipt steeds dichter naar de gerealiseerde melkprijs. Dit betekent dat er minder financiële ruimte is voor bedrijfsontwikkeling’, duidt Lubbert van Dellen, agromarktdirecteur bij Accon avm de situatie.

Extra investeringen nodig

‘Eisen aan milieubelasting en grondgebondenheid zullen extra investeringen vragen’, vult Hans Scholte, sectorleider melkveehouderij bij Flynth, zijn collega aan. ‘En de budgetten voor inkomensondersteuning vanuit de EU staan onder druk, terwijl veehouders meer zullen moeten doen om premies te ontvangen. Daarbij komt dat banken minder financieren op basis van zekerheden en meer op basis van rendement, waarbij strakke aflossingsverplichtingen worden aangehouden.’

Schaalvergroting niet meer dé oplossing

‘Waar vroeger schaalvergroting de gemakkelijkste weg was, wordt groeien lastiger’, concludeert Van Dellen. ‘Het  vraagt steeds vaker om creatieve oplossingen, bijvoorbeeld in vormen van samenwerking, in financiering of met fiscale oplossingen.’ Ook is simpelweg schaal vergroten volgens hem voor steeds minder melkveebedrijven dé aangewezen oplossing voor bedrijfsontwikkeling. ‘Meer dan ooit wordt het toekomstperspectief van een bedrijf bepaald door hogere opbrengsten, bijvoorbeeld via deelname aan nieuwe marktconcepten met een plus op de melkprijs’, stelt hij vast.

Een uitgebreid achtergrondverhaal over de ontwikkeling van de kritieke melkprijs en de consequenties voor bedrijfsontwikkeling leest u in het novembernummer van Veeteelt dat eind deze week verschijnt.


0 reacties

Volgens Lubbert van Dellen van Accon avm worden verschillen in toekomstperspectief tussen bedrijven steeds minder bepaald door verschillen in opbrengsten en steeds meer door verschillen in kosten
vrijdag, 20 november, 2020

Door een oplopende kritieke melkprijs in combinatie met een achterblijvende melkprijsontwikkeling staan de marges in de melkveehouder de laatste jaren onder druk. Bedrijfsontwikkeling wordt ingewikkelder.

Tot deze conclusie komen financieel adviseurs in een achtergrondartikel in het novembernummer van Veeteelt. ‘De gemiddelde kritieke melkprijs kruipt steeds dichter naar de gerealiseerde melkprijs. Dit betekent dat er minder financiële ruimte is voor bedrijfsontwikkeling’, duidt Lubbert van Dellen, agromarktdirecteur bij Accon avm de situatie.

Extra investeringen nodig

‘Eisen aan milieubelasting en grondgebondenheid zullen extra investeringen vragen’, vult Hans Scholte, sectorleider melkveehouderij bij Flynth, zijn collega aan. ‘En de budgetten voor inkomensondersteuning vanuit de EU staan onder druk, terwijl veehouders meer zullen moeten doen om premies te ontvangen. Daarbij komt dat banken minder financieren op basis van zekerheden en meer op basis van rendement, waarbij strakke aflossingsverplichtingen worden aangehouden.’

Schaalvergroting niet meer dé oplossing

‘Waar vroeger schaalvergroting de gemakkelijkste weg was, wordt groeien lastiger’, concludeert Van Dellen. ‘Het  vraagt steeds vaker om creatieve oplossingen, bijvoorbeeld in vormen van samenwerking, in financiering of met fiscale oplossingen.’ Ook is simpelweg schaal vergroten volgens hem voor steeds minder melkveebedrijven dé aangewezen oplossing voor bedrijfsontwikkeling. ‘Meer dan ooit wordt het toekomstperspectief van een bedrijf bepaald door hogere opbrengsten, bijvoorbeeld via deelname aan nieuwe marktconcepten met een plus op de melkprijs’, stelt hij vast.

Een uitgebreid achtergrondverhaal over de ontwikkeling van de kritieke melkprijs en de consequenties voor bedrijfsontwikkeling leest u in het novembernummer van Veeteelt dat eind deze week verschijnt.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.