Consument wil duurzaamheid maar kiest nog niet bewust


Slechts 24 procent van de consumenten leest bewust etiketten om te bepalen hoe duurzaam een product is.
vrijdag, 31 juli, 2020

Bijna zes op de tien Nederlanders vinden dat boeren en tuinders van supermarktketens geen eerlijke prijs krijgen voor hun producten.

Dit komt naar voren in een onderzoek dat in opdracht van LTO Nederland is uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau DirectResearch. In totaal werden 1558 consumenten ondervraagd. Zij vormen een representatieve doorsnee van de Nederlandse bevolking.

Geen kiloknallers, wel seizoenproducten

In het onderzoek geven consumenten aan dat ze best bij willen dragen aan een meer duurzame voedselproductie. Zo wil 62 procent van de respondenten dat kiloknallers zo snel mogelijk uit de schappen verdwijnen. Bij het kopen van groente, vlees, fruit en zuivel zegt slechts 27 procent zich te laten leiden door de prijs. Bijna 60 procent vindt seizoenproducten belangrijk. En 44 procent koopt bewust Nederlandse producten, 34 procent kiest voor biologische en 46 procent voor scharrel.

Kwart leest etiketten

Tegenover al deze mooie intenties staat dat nog maar 24 procent van de supermarktklanten bewust etiketten leest om te bepalen hoe duurzaam een product is. ‘De consument wil wel, maar trekt nog niet bewust de portemonnee voor duurzaamheid’, concludeert LTO.

Retail ook verantwoordelijk

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) doet op dit moment onderzoek naar de verdeling van marges in verschillende ketens, waaronder die van melk. ‘Voor LTO is het duidelijk dat niet alleen consumenten maar ook retailers hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor de vraag naar hogere productiestandaarden’, stelt de belangenbehartiger.

 


0 reacties

Slechts 24 procent van de consumenten leest bewust etiketten om te bepalen hoe duurzaam een product is.
vrijdag, 31 juli, 2020

Bijna zes op de tien Nederlanders vinden dat boeren en tuinders van supermarktketens geen eerlijke prijs krijgen voor hun producten.

Dit komt naar voren in een onderzoek dat in opdracht van LTO Nederland is uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau DirectResearch. In totaal werden 1558 consumenten ondervraagd. Zij vormen een representatieve doorsnee van de Nederlandse bevolking.

Geen kiloknallers, wel seizoenproducten

In het onderzoek geven consumenten aan dat ze best bij willen dragen aan een meer duurzame voedselproductie. Zo wil 62 procent van de respondenten dat kiloknallers zo snel mogelijk uit de schappen verdwijnen. Bij het kopen van groente, vlees, fruit en zuivel zegt slechts 27 procent zich te laten leiden door de prijs. Bijna 60 procent vindt seizoenproducten belangrijk. En 44 procent koopt bewust Nederlandse producten, 34 procent kiest voor biologische en 46 procent voor scharrel.

Kwart leest etiketten

Tegenover al deze mooie intenties staat dat nog maar 24 procent van de supermarktklanten bewust etiketten leest om te bepalen hoe duurzaam een product is. ‘De consument wil wel, maar trekt nog niet bewust de portemonnee voor duurzaamheid’, concludeert LTO.

Retail ook verantwoordelijk

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) doet op dit moment onderzoek naar de verdeling van marges in verschillende ketens, waaronder die van melk. ‘Voor LTO is het duidelijk dat niet alleen consumenten maar ook retailers hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor de vraag naar hogere productiestandaarden’, stelt de belangenbehartiger.

 

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.