Maisoogst start met 30 shredlage-maishakselaars


Het verschil tussen gewone mais (links) en shredlage-mais (rechts) is duidelijk zichtbaar
maandag, 12 september, 2016

Claas-importeur Kamps de Wild verwacht dat er dit maisseizoen dertig maishakselaars uitgerust zijn met een shredlage-kneuzer.

De nieuwe techniek van maishakselen is afkomstig uit de Verenigde Staten, waar tussen de 8 en 10 procent van alle snijmais gehakseld wordt volgens het shredlage-principe. Afgelopen maisseizoen was er één hakselaar die op basis van proef een aantal weken in Nederland bij boeren werd ingezet.

Alleenrecht op shredlage-hakselen

‘De vraag is enorm’, stelt Tom Broekhuizen, rayonmanager Claas bij Kamps de Wild. Claas heeft dit jaar de patenten gekocht voor de techniek, zodat alleen Claas-hakselaars ermee uitgerust kunnen worden. ‘Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat de vraag vanuit de markt door veehouders ervoor zorgt dat loonwerkers bij ons aankloppen om specifieke machines te leveren.’

Langer hakselen

Shredlage-mais is mais die in plaats van op de gebruikelijke 1,5 tot 1,2 centimeter gehakseld wordt op 2,6 tot 3,0 centimeter en waarbij de korrel niet gekneusd, maar verpulverd wordt.

Door de nieuwe manier van hakselen blijven de plantenvezels behouden en dat zou moeten zorgen voor meer herkauwactiviteit.

Geen grootschalig onderzoek

Opvallend is dat er in Europa nog geen grootschalige proeven zijn die de meerwaarde van shredlage-mais onderbouwen en dat veehouders toch masssaal belangstelling tonen.

Een recente kleine Duitse proef had zelfs als uitkomst dat het voeren van shredlage-mais niet leidde tot meer melk. Wel hadden de koeien een betere conditie, wat er volgens Broekhuizen op zou kunnen duiden dat de koeien gezonder zouden zijn. ‘Ik denk wel dat shredlage-mais een blijvertje is. Veehouders zijn duidelijk bereid om de meerkosten van ongeveer een euro per ton te betalen.’

Meer volume en beter vastrijden

De meerkosten bestaan voor de loonwerker uit grotere slijtage van de trommels, meer brandstofkosten en hogere transportkosten vanwege meer volume. ‘De mais valt luchtiger in de wagen, je oogst meer kubieke meters. We geven dan ook het advies mee om goed aandacht te besteden aan het vastrijden’, aldus Broekhuizen.


0 reacties

Het verschil tussen gewone mais (links) en shredlage-mais (rechts) is duidelijk zichtbaar
maandag, 12 september, 2016

Claas-importeur Kamps de Wild verwacht dat er dit maisseizoen dertig maishakselaars uitgerust zijn met een shredlage-kneuzer.

De nieuwe techniek van maishakselen is afkomstig uit de Verenigde Staten, waar tussen de 8 en 10 procent van alle snijmais gehakseld wordt volgens het shredlage-principe. Afgelopen maisseizoen was er één hakselaar die op basis van proef een aantal weken in Nederland bij boeren werd ingezet.

Alleenrecht op shredlage-hakselen

‘De vraag is enorm’, stelt Tom Broekhuizen, rayonmanager Claas bij Kamps de Wild. Claas heeft dit jaar de patenten gekocht voor de techniek, zodat alleen Claas-hakselaars ermee uitgerust kunnen worden. ‘Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat de vraag vanuit de markt door veehouders ervoor zorgt dat loonwerkers bij ons aankloppen om specifieke machines te leveren.’

Langer hakselen

Shredlage-mais is mais die in plaats van op de gebruikelijke 1,5 tot 1,2 centimeter gehakseld wordt op 2,6 tot 3,0 centimeter en waarbij de korrel niet gekneusd, maar verpulverd wordt.

Door de nieuwe manier van hakselen blijven de plantenvezels behouden en dat zou moeten zorgen voor meer herkauwactiviteit.

Geen grootschalig onderzoek

Opvallend is dat er in Europa nog geen grootschalige proeven zijn die de meerwaarde van shredlage-mais onderbouwen en dat veehouders toch masssaal belangstelling tonen.

Een recente kleine Duitse proef had zelfs als uitkomst dat het voeren van shredlage-mais niet leidde tot meer melk. Wel hadden de koeien een betere conditie, wat er volgens Broekhuizen op zou kunnen duiden dat de koeien gezonder zouden zijn. ‘Ik denk wel dat shredlage-mais een blijvertje is. Veehouders zijn duidelijk bereid om de meerkosten van ongeveer een euro per ton te betalen.’

Meer volume en beter vastrijden

De meerkosten bestaan voor de loonwerker uit grotere slijtage van de trommels, meer brandstofkosten en hogere transportkosten vanwege meer volume. ‘De mais valt luchtiger in de wagen, je oogst meer kubieke meters. We geven dan ook het advies mee om goed aandacht te besteden aan het vastrijden’, aldus Broekhuizen.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.