94 procent van de veehouders kan beweiden


Deelweiden is mogelijk voor 9 procent van de melkveebedrijven
donderdag, 16 juni, 2016

Bij 94 procent van de Nederlandse melkveehouders is de bedrijfssituatie dusdanig dat er weidegang of deelweidegang kan worden toegepast.

Zes procent van de bedrijven heeft onvoldoende of geen huiskavel om koeien dagelijks minimaal 1 kg droge stof gras per uur weidegang te geven. Dat bleek uit de inaugurele rede van Agnes van den Pol, die vandaag in Dronten werd beëdigd als lector beweiding aan de CAH Vilentum Hogeschool.

Deelweiden mogelijk voor 9 procent van de bedrijven

Volgens Van den Pol blijkt uit gegevens van het CBS en het LEI dat 9 procent van de bedrijven een te beperkte huiskavel heeft om volledig te weiden, maar dat deelweiden wel mogelijk is. Uiteindelijk heeft 85 procent van de bedrijven voldoende huiskavel om koeien te weiden volgens de norm van 120 dagen minimaal 6 uur weidegang per dag.

Percentage weidegang stijgt

Van den Pol toonde in haar rede dat het percentage bedrijven met weidegang in Nederland in vijftien aar tijd 15 procent gedaald is naar 70 procent. In dezelfde periode daalde in Denemarken het aandeel van 90 naar 25 procent. Een flinke stijging van de bedrijfsgrootte in Denemarken is daar mede debet aan volgens Van den Pol. In Nederland is juist een kentering zichtbaar: vorig jaar steeg voor het eerst het percentage bedrijven met weidegang weer na jaren van daling.

Drie beweegredenen om te weiden

Als lector beweiden wil Van den Pol weidegang een vaste plaats in het agrarisch onderwijs geven. ‘Als we weidegang willen stimuleren, dan moeten we de veehouders en de bedrijfsadviseurs van de toekomst de drie beweegredenen van weiden meegeven: maatschappij, markt en money’, aldus Van den Pol.

Met goed weiden is geld te verdienen, weidegras is vijf tot tien cent goedkoper dan kuilgras, zo verduidelijkte ze het woord money. ‘De redenen markt en maatschappij hebben te maken met het positieve beeld waar weidegang voor zorgt bij de consument en markten in het buitenland. Iedereen vindt weidegang mooi: weidegang is het imago van de melkveesector.’

Veeteelt interviewde Agnes van den Pol voor het tweede nummer van mei. Klik hier om het interview te lezen.


0 reacties

Deelweiden is mogelijk voor 9 procent van de melkveebedrijven
donderdag, 16 juni, 2016

Bij 94 procent van de Nederlandse melkveehouders is de bedrijfssituatie dusdanig dat er weidegang of deelweidegang kan worden toegepast.

Zes procent van de bedrijven heeft onvoldoende of geen huiskavel om koeien dagelijks minimaal 1 kg droge stof gras per uur weidegang te geven. Dat bleek uit de inaugurele rede van Agnes van den Pol, die vandaag in Dronten werd beëdigd als lector beweiding aan de CAH Vilentum Hogeschool.

Deelweiden mogelijk voor 9 procent van de bedrijven

Volgens Van den Pol blijkt uit gegevens van het CBS en het LEI dat 9 procent van de bedrijven een te beperkte huiskavel heeft om volledig te weiden, maar dat deelweiden wel mogelijk is. Uiteindelijk heeft 85 procent van de bedrijven voldoende huiskavel om koeien te weiden volgens de norm van 120 dagen minimaal 6 uur weidegang per dag.

Percentage weidegang stijgt

Van den Pol toonde in haar rede dat het percentage bedrijven met weidegang in Nederland in vijftien aar tijd 15 procent gedaald is naar 70 procent. In dezelfde periode daalde in Denemarken het aandeel van 90 naar 25 procent. Een flinke stijging van de bedrijfsgrootte in Denemarken is daar mede debet aan volgens Van den Pol. In Nederland is juist een kentering zichtbaar: vorig jaar steeg voor het eerst het percentage bedrijven met weidegang weer na jaren van daling.

Drie beweegredenen om te weiden

Als lector beweiden wil Van den Pol weidegang een vaste plaats in het agrarisch onderwijs geven. ‘Als we weidegang willen stimuleren, dan moeten we de veehouders en de bedrijfsadviseurs van de toekomst de drie beweegredenen van weiden meegeven: maatschappij, markt en money’, aldus Van den Pol.

Met goed weiden is geld te verdienen, weidegras is vijf tot tien cent goedkoper dan kuilgras, zo verduidelijkte ze het woord money. ‘De redenen markt en maatschappij hebben te maken met het positieve beeld waar weidegang voor zorgt bij de consument en markten in het buitenland. Iedereen vindt weidegang mooi: weidegang is het imago van de melkveesector.’

Veeteelt interviewde Agnes van den Pol voor het tweede nummer van mei. Klik hier om het interview te lezen.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.