Nabetaling FrieslandCampina komt uit op 3,44 euro


De melkprijs van FrieslandCampina komt uit op 32,26 euro per honderd kilo melk, dat is 6,9 procent lager dan over 2015
donderdag, 2 maart, 2017

Een bedrag van 3,44 euro per honderd kilo melk. Dat is nabetaling – prestatietoeslag plus reservering op naam – die leden-melkveehouders van FrieslandCampina over 2016 krijgen.

Dat de nabetaling 2,5 procent lager ligt dan vorig jaar, komt vooral doordat de melkaanvoer van de leden met 7,1 procent zo fors was dat de totale winst verwaterde. Als er net zoveel melk als in 2015 was geleverd, was de nabetaling uitgekomen op 3,69 euro. Over 2015 lag de nabetaling op 3,53 euro per 100 kilo melk.

De melkprijs van FrieslandCampina komt uit op 32,26 euro per honderd kilo melk, dat is 6,9 procent lager dan over 2015.

Winst 362 miljoen euro

FrieslandCampina behaalde over 2016 een winst 362 miljoen euro, een toename van 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De netto-omzet daalde met 1,9 procent naar 11 miljard euro, een gevolg van ongunstige valutaeffecten. Het bedrijfsresultaat daalde met 2,3 procent naar 563 miljoen euro.

Turbulent jaar

CEO Roelof Joosten van FrieslandCampina zei tijdens de presentatie van de jaarcijfers vanmorgen in Amersfoort: ‘We kijken terug op een turbulent jaar. In de eerste helft van 2016 was het aanbod van melk in de Europese Unie zo groot dat basisproducten slechts onder de kostprijs verkocht konden worden.’

Vanaf mei herstelde de zuivelmarkt zich enigszins als gevolg van de afnemende melkproductie in een aantal Europese landen en de relatief lage voorraden bij afnemers. ‘FrieslandCampina heeft hierop ingespeeld door tijdig prijsverhogingen door te voeren in het kaas- en botersegment. Verder zijn we zeer tevreden over de resultaten in Zuidoost-Azië en China. En voor het eerst halen we 2,8 procent volumegroei in toegevoegde waardeproducten, ook dat is erg positief.’

Slagvaardiger opereren

Joosten stelde dat voor het komend jaar de slagvaardigheid van de onderneming meer centraal komt te staan. ‘Om tijdig te kunnen inspelen op de snelle veranderingen in de markt.’


0 reacties

De melkprijs van FrieslandCampina komt uit op 32,26 euro per honderd kilo melk, dat is 6,9 procent lager dan over 2015
donderdag, 2 maart, 2017

Een bedrag van 3,44 euro per honderd kilo melk. Dat is nabetaling – prestatietoeslag plus reservering op naam – die leden-melkveehouders van FrieslandCampina over 2016 krijgen.

Dat de nabetaling 2,5 procent lager ligt dan vorig jaar, komt vooral doordat de melkaanvoer van de leden met 7,1 procent zo fors was dat de totale winst verwaterde. Als er net zoveel melk als in 2015 was geleverd, was de nabetaling uitgekomen op 3,69 euro. Over 2015 lag de nabetaling op 3,53 euro per 100 kilo melk.

De melkprijs van FrieslandCampina komt uit op 32,26 euro per honderd kilo melk, dat is 6,9 procent lager dan over 2015.

Winst 362 miljoen euro

FrieslandCampina behaalde over 2016 een winst 362 miljoen euro, een toename van 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De netto-omzet daalde met 1,9 procent naar 11 miljard euro, een gevolg van ongunstige valutaeffecten. Het bedrijfsresultaat daalde met 2,3 procent naar 563 miljoen euro.

Turbulent jaar

CEO Roelof Joosten van FrieslandCampina zei tijdens de presentatie van de jaarcijfers vanmorgen in Amersfoort: ‘We kijken terug op een turbulent jaar. In de eerste helft van 2016 was het aanbod van melk in de Europese Unie zo groot dat basisproducten slechts onder de kostprijs verkocht konden worden.’

Vanaf mei herstelde de zuivelmarkt zich enigszins als gevolg van de afnemende melkproductie in een aantal Europese landen en de relatief lage voorraden bij afnemers. ‘FrieslandCampina heeft hierop ingespeeld door tijdig prijsverhogingen door te voeren in het kaas- en botersegment. Verder zijn we zeer tevreden over de resultaten in Zuidoost-Azië en China. En voor het eerst halen we 2,8 procent volumegroei in toegevoegde waardeproducten, ook dat is erg positief.’

Slagvaardiger opereren

Joosten stelde dat voor het komend jaar de slagvaardigheid van de onderneming meer centraal komt te staan. ‘Om tijdig te kunnen inspelen op de snelle veranderingen in de markt.’

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.