Checklist moet klachtenstroom melkrobots inperken


Nieuwe checklist moet leiden tot transparante servicecontracten bij aanschaf melkrobot
maandag, 23 juni, 2014

De branchevereniging voor landbouwtechniek FEDECOM en LTO Nederland komen met een gezamenlijke checklist die melkveehouders, dealers en fabrikanten kunnen gebruiken bij het afsluiten van een contract voor het onderhoud van melksystemen.

In augustus 2013 kondigde LTO aan een onderzoek te starten naar de aanhoudende stroom van klachten over onderhoud van melkmachines, met name melkrobots. Die klachten gingen met name over wurgcontracten die boeren dwingen tot het kopen van machineonderdelen bij dure regiodealers, onduidelijkheid bij boeren over wat wel en niet onder het servicecontract valt en ondeskundige monteurs die onderdelen vervangen die nog als nieuw zijn.

Transparante servicecontracten

De uitkomst is nu dat er een checklist komt. Dat moet leiden tot onderhouds- en servicecontracten die duidelijk en transparant zijn en aansluiten bij de wensen van de boer. Voor het opstellen van de checklist is gebruikgemaakt van de ervaringen en kennis van melkveehouders, dealers en fabrikanten. Hiervoor hielden LTO en FEDECOM afgelopen voorjaar workshops.

Twee versies

Wageningen UR Livestock Research heeft in opdracht van beide brancheorganisaties de workshops geleid. De resultaten van de workshops vormen de basis voor de checklist. Er zijn twee versies van de checklist: één voor melkrobots en één voor traditionele melkinstallaties.

De checklist is alleen beschikbaar voor leden van LTO Nederland en FEDECOM.


0 reacties

Nieuwe checklist moet leiden tot transparante servicecontracten bij aanschaf melkrobot
maandag, 23 juni, 2014

De branchevereniging voor landbouwtechniek FEDECOM en LTO Nederland komen met een gezamenlijke checklist die melkveehouders, dealers en fabrikanten kunnen gebruiken bij het afsluiten van een contract voor het onderhoud van melksystemen.

In augustus 2013 kondigde LTO aan een onderzoek te starten naar de aanhoudende stroom van klachten over onderhoud van melkmachines, met name melkrobots. Die klachten gingen met name over wurgcontracten die boeren dwingen tot het kopen van machineonderdelen bij dure regiodealers, onduidelijkheid bij boeren over wat wel en niet onder het servicecontract valt en ondeskundige monteurs die onderdelen vervangen die nog als nieuw zijn.

Transparante servicecontracten

De uitkomst is nu dat er een checklist komt. Dat moet leiden tot onderhouds- en servicecontracten die duidelijk en transparant zijn en aansluiten bij de wensen van de boer. Voor het opstellen van de checklist is gebruikgemaakt van de ervaringen en kennis van melkveehouders, dealers en fabrikanten. Hiervoor hielden LTO en FEDECOM afgelopen voorjaar workshops.

Twee versies

Wageningen UR Livestock Research heeft in opdracht van beide brancheorganisaties de workshops geleid. De resultaten van de workshops vormen de basis voor de checklist. Er zijn twee versies van de checklist: één voor melkrobots en één voor traditionele melkinstallaties.

De checklist is alleen beschikbaar voor leden van LTO Nederland en FEDECOM.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.