A- en B-melkprijs in Nederland nauwelijks interessant


Nederland is voor een groot deel afhankelijk van export
vrijdag, 12 april, 2013

Zwitserse melkveehouders zijn het al drie jaar gewend. Zij zien op hun melkafrekening drie melkprijzen: een A-prijs, een B-prijs en een C-prijs. Na het wegvallen van de melkquota in 2009 steeg de melkaanvoer en daalde de prijs. De boeren en de zuivelondernemingen staken de handen ineen om de productie beter te beheersen en het systeem van prijssegmentering was geboren. De A-prijs geldt voor de melk die wordt verwerkt op de interne markt, de B-prijs voor de melk die zijn weg vindt in de EU en de C-prijs voor de melk die als poeder of boter op de wereldmarkt terechtkomt.

Schaalvoordeel in zuivelmarkt

In Nederland introduceert kaasproducent CZ Rouveen een soortgelijk systeem. Wie meer wil melken, doet dat voor eigen rekening. De forse groeiers nemen forse risico’s en moeten ook op de blaren zitten als het misgaat. Iedereen krijgt wat hij verdient. Gaat het de zuivelmarkt voor de wind? Dan profiteer je van het schaalvoordeel. Zit de markt in zak en as? Dan draai je zelf op voor de gevolgen van onstuimige groei.

CZ Rouveen steekt als kleine speler zijn nek boven het maaiveld. Dapper, en niet ondoordacht. De kaasmaker produceert voor een nichemarkt, een sterk op merken gerichte markt met hoge marges. Extra volume zou funest zijn voor de positie in de markt. Het beheersen van de productie via het segmenteren van de melkprijs ligt dan voor de hand.

Nederland afhankelijk van export

Ik betwijfel of een systeem met A- en B-prijzen voor andere zuivelfirma’s ook zal werken. Nederland is in tegenstelling tot Zwitserland voor een groot deel afhankelijk van export. De A-prijs zal zich dan vermengen met de B-prijs. Melk verlaat de fabriek niet als A- of B-melk. Melk is melk, poeder is poeder en boter is boter. Bij een hoge A-prijs gaan concurrerende firma’s de A-producten nabootsen. Met prijsdruk als gevolg. De A-prijs is daarmee een sigaar uit eigen doos, mits er echt een zuivelproduct staat dat exclusief is en kan blijven.

 

 

 

 

 

 

 

 


0 reacties

Nederland is voor een groot deel afhankelijk van export
vrijdag, 12 april, 2013

Zwitserse melkveehouders zijn het al drie jaar gewend. Zij zien op hun melkafrekening drie melkprijzen: een A-prijs, een B-prijs en een C-prijs. Na het wegvallen van de melkquota in 2009 steeg de melkaanvoer en daalde de prijs. De boeren en de zuivelondernemingen staken de handen ineen om de productie beter te beheersen en het systeem van prijssegmentering was geboren. De A-prijs geldt voor de melk die wordt verwerkt op de interne markt, de B-prijs voor de melk die zijn weg vindt in de EU en de C-prijs voor de melk die als poeder of boter op de wereldmarkt terechtkomt.

Schaalvoordeel in zuivelmarkt

In Nederland introduceert kaasproducent CZ Rouveen een soortgelijk systeem. Wie meer wil melken, doet dat voor eigen rekening. De forse groeiers nemen forse risico’s en moeten ook op de blaren zitten als het misgaat. Iedereen krijgt wat hij verdient. Gaat het de zuivelmarkt voor de wind? Dan profiteer je van het schaalvoordeel. Zit de markt in zak en as? Dan draai je zelf op voor de gevolgen van onstuimige groei.

CZ Rouveen steekt als kleine speler zijn nek boven het maaiveld. Dapper, en niet ondoordacht. De kaasmaker produceert voor een nichemarkt, een sterk op merken gerichte markt met hoge marges. Extra volume zou funest zijn voor de positie in de markt. Het beheersen van de productie via het segmenteren van de melkprijs ligt dan voor de hand.

Nederland afhankelijk van export

Ik betwijfel of een systeem met A- en B-prijzen voor andere zuivelfirma’s ook zal werken. Nederland is in tegenstelling tot Zwitserland voor een groot deel afhankelijk van export. De A-prijs zal zich dan vermengen met de B-prijs. Melk verlaat de fabriek niet als A- of B-melk. Melk is melk, poeder is poeder en boter is boter. Bij een hoge A-prijs gaan concurrerende firma’s de A-producten nabootsen. Met prijsdruk als gevolg. De A-prijs is daarmee een sigaar uit eigen doos, mits er echt een zuivelproduct staat dat exclusief is en kan blijven.

 

 

 

 

 

 

 

 

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.