Vlaamse enquête legt motieven voor innovatie bloot


Uitbreiding van productie belangrijke motivatie voor Vlaamse melkveehouders om te innoveren
donderdag, 17 oktober, 2013

Het uitbreiden van de productie is voor Vlaamse melkveebedrijven een belangrijke motivatie om te innoveren. In een enquête van het Vlaamse Departement Landbouw en Visserij noemde bijna drie kwart van de melkveehouders dat een belangrijk aspect.

In andere agrarische sectoren ligt dat percentage veel lager. Bij vleesveehouders vindt bijvoorbeeld slechts 36 procent het uitbreiden van de productie een belangrijk argument om vernieuwingen door te voeren.

Kwaliteitsverbetering

Ook arbeidsbesparing (73 procent), het halen van een hoger inkomen (76 procent) en het verbeteren van dierwelzijn- of milieuprestaties (81 procent) scoren hoog bij melkveehouders.

Voor vleesveehouders is kwaliteitsverbetering een belangrijk argument om te innoveren, zo geeft 82 procent van de bedrijfsleiders aan. Ook het behalen van een hoger inkomen (70 procent) scoort relatief hoog. Bovendien kiezen vleesveehouders net iets vaker dan andere sectoren voor verbreding van activiteiten (50 procent).

Kostenbesparing

Zowel melk- als vleesveehouders noemen minder vaak kostenbesparing (beide ruim 40 procent) als argument om te vernieuwen. In andere sectoren als varkens- en pluimveehouderij, sierteelt en tuinbouw speelt dat argument een veel grotere rol.


0 reacties

Uitbreiding van productie belangrijke motivatie voor Vlaamse melkveehouders om te innoveren
donderdag, 17 oktober, 2013

Het uitbreiden van de productie is voor Vlaamse melkveebedrijven een belangrijke motivatie om te innoveren. In een enquête van het Vlaamse Departement Landbouw en Visserij noemde bijna drie kwart van de melkveehouders dat een belangrijk aspect.

In andere agrarische sectoren ligt dat percentage veel lager. Bij vleesveehouders vindt bijvoorbeeld slechts 36 procent het uitbreiden van de productie een belangrijk argument om vernieuwingen door te voeren.

Kwaliteitsverbetering

Ook arbeidsbesparing (73 procent), het halen van een hoger inkomen (76 procent) en het verbeteren van dierwelzijn- of milieuprestaties (81 procent) scoren hoog bij melkveehouders.

Voor vleesveehouders is kwaliteitsverbetering een belangrijk argument om te innoveren, zo geeft 82 procent van de bedrijfsleiders aan. Ook het behalen van een hoger inkomen (70 procent) scoort relatief hoog. Bovendien kiezen vleesveehouders net iets vaker dan andere sectoren voor verbreding van activiteiten (50 procent).

Kostenbesparing

Zowel melk- als vleesveehouders noemen minder vaak kostenbesparing (beide ruim 40 procent) als argument om te vernieuwen. In andere sectoren als varkens- en pluimveehouderij, sierteelt en tuinbouw speelt dat argument een veel grotere rol.

0 reacties



REAGEER

Veeteelt stelt het erg op prijs dat je wilt reageren op een bericht. Vul hieronder je volledige naam (voor- en achternaam) en je emailadres in. Je reactie wordt dan meteen geplaatst. Wil je niet elke keer je naam en emailadres invullen? Dan kun je je eenmalig registreren. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen op een respectvolle manier kan reageren in plaats van anoniem afreageren.
You must have Javascript enabled to use this form.