woensdag, 26 april, 2017 Zuivelorganisatie FrieslandCampina voorziet dat jongveeopfok in de komende jaren een belangrijk maatschappelijke thema rond de melkveehouderij wordt. Daarom wil het bedrijf melkveehouders stimuleren om de jongveeopfok verder te optimaliseren. Onder de naam ‘KalfOK’ wil het zuivelbedrijf de verbetering van de jongveeopfok tot een aandachtspunt in het beleid maken. Dit meldde Petra Kock tijdens het symposium ‘Samen Beter Boeren’ in Utrecht. Kock is manager kwaliteitszaken en duurzame zuivel bij FrieslandCampina. ‘Goede zorg voor kalveren is de norm’, zei Kock. ‘En daarbij benadrukken we dat er ook al heel veel goed gaat.’ Melkveesector ligt onder vergrootglasMaar het zuivelbedrijf merkt ook dat de melkveesector de laatste anderhalf tot twee jaar onder een vergrootglas ligt. ‘Met reageren op maatschappelijke discussies zijn we er niet. We moeten “vooruit-bewegen”, in plaats van “mee-bewegen”’, gaf Kock aan. Sturen op resultaatFrieslandCampina wil boeren hierbij helpen en ondersteunen, maar gaat geen managementmaatregelen voorschrijven, laat Kock weten. ‘We willen belonen op basis van resultaten, zoals het percentage succesvol opgefokt jongvee.’ Andere voorgestelde nieuwe onderdelen van het diergezondheidsbeleid zijn: de aanpak van ibr en bvd en de introductie van de Welzijnsmonitor in KoeKompas. PromotieonderzoekAanleiding voor het symposium was de promotie van David Speksnijder. Hij deed onderzoek naar de succesfactoren in samenwerking tussen veehouders, dierenartsen en andere adviseurs op het melkveebedrijf om de diergezondheid te verbeteren. Op 25 april promoveerde hij aan de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht.
0 reacties
|
FrieslandCampina: jongveeopfok wordt maatschappelijk thema
Zuivelorganisatie FrieslandCampina voorziet dat jongveeopfok in de komende jaren een belangrijk maatschappelijke thema rond de melkveehouderij wordt.
Daarom wil het bedrijf melkveehouders stimuleren om de jongveeopfok verder te optimaliseren. Onder de naam ‘KalfOK’ wil het zuivelbedrijf de verbetering van de jongveeopfok tot een aandachtspunt in het beleid maken. Dit meldde Petra Kock tijdens het symposium ‘Samen Beter Boeren’ in Utrecht. Kock is manager kwaliteitszaken en duurzame zuivel bij FrieslandCampina. ‘Goede zorg voor kalveren is de norm’, zei Kock. ‘En daarbij benadrukken we dat er ook al heel veel goed gaat.’
Melkveesector ligt onder vergrootglas
Maar het zuivelbedrijf merkt ook dat de melkveesector de laatste anderhalf tot twee jaar onder een vergrootglas ligt. ‘Met reageren op maatschappelijke discussies zijn we er niet. We moeten “vooruit-bewegen”, in plaats van “mee-bewegen”’, gaf Kock aan.
Sturen op resultaat
FrieslandCampina wil boeren hierbij helpen en ondersteunen, maar gaat geen managementmaatregelen voorschrijven, laat Kock weten. ‘We willen belonen op basis van resultaten, zoals het percentage succesvol opgefokt jongvee.’
Andere voorgestelde nieuwe onderdelen van het diergezondheidsbeleid zijn: de aanpak van ibr en bvd en de introductie van de Welzijnsmonitor in KoeKompas.
Promotieonderzoek
Aanleiding voor het symposium was de promotie van David Speksnijder. Hij deed onderzoek naar de succesfactoren in samenwerking tussen veehouders, dierenartsen en andere adviseurs op het melkveebedrijf om de diergezondheid te verbeteren. Op 25 april promoveerde hij aan de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht.
REAGEER